رفتن به محتوای اصلی

خطر فاضلاب صنعتی برای سلامت
29.11.2015 - 14:37

 بر اساس آمار رسمی مرکز آمار ایران (آمارگیری بر اساس اطلاعات سال ۹۲ انجام شده است) تعداد ۱۴ هزار و ۶۹۷ کارگاه صنعتی با اشتغال ۱۰ نفر به بالا در سراسر کشور مشغول فعالیت هستند؛ که از این تعداد با وجود عدم کارگاههای اظهار شده، حداقل ۴ هزار و ۸۸۴ کارگاه دارای فاضلاب صنعتی هستند.
از ۴ هزار و ۸۸۴ کارگاهی که در روند فعالیت خود فاضلاب صنعتی تولید می کنند، ۱۰۵۰ کارگاه دارای سیستم تصفیه فاضلاب صنعتی فیزیکی هستند، ۵۴۷ کارگاه دارای سیستم تصفیه فاضلاب صنعتی شیمیایی هستند و ۵۰۶ کارگاه دارای سیستم تصفیه فاضلاب صنعتی بیولوژیکی هستند.

از ۲ هزار و ۸۷۱ کارگاه باقی مانده، وضعیت ۱۵۰۸ کارگاه اظهار نشده و ۱۸۲۳ کارگاه فاقد هرگونه سیستم تصفیه فاضلاب صنعتی هستند.

فاضلاب صنعتی در این ۴ هزار و ۸۸۴ کارگاه صنعتی، پس از تصفیه فیزیکی یا شیمیایی یا بیولوژیکی و یا بدون تصفیه (در یکهزار و ۸۲۳ کارگاه فاقد تأسیسات تصفیه فاضلاب) در محل های مختلفی تخلیه می شوند.

در ۱۰۶۹ کارگاه، محل تخلیه پساب صنعتی چاه است. پساب صنعتی ۱۲۴ کارگاه به رودخانه می ریزد. دریاچه ها و تالاب ها میزبان پساب صنعتی ۱۶ کارگاه هستند. پساب صنعتی ۱۲ کارگاه صنعتی به دریا می ریزد. زمین های کشاورزی نیز پذیرای پساب فاضلاب ۴۳۹ کارگاه و زمین های غیرکشاورزی میزبان پساب فاضلاب ۶۶۹ کارگاه هستند.

بسیاری از پساب های صنعتی حاوی فلزات سنگین هستند. در خصوص ۱۸۲۳ کارگاه فاقد تأسیسات تصفیه فاضلاب که هیچ شکی برای ورود آلاینده ها و فلزات سنگین احتمالی موجود در پساب آنها به محیط زیست و خطر ورود آن به پارامترهای مورد استفاده زندگی انسان از جمله آب آشامیدنی و محصولات کشاورزی وجود ندارد.

در خصوص پساب کارگاههای دارای تأسیسات تصفیه فاضلاب صنعتی نیز باید گفت در اغلب قریب به اتفاق کارگاههای صنعتی، تأسیسات مناسب برای جداسازی فلزات سنگین وجود ندارد و فرآیند تصفیه در آنها برای رسیدن به سطحی از مواد آلاینده که برای پذیرش در طبیعت مضر محسوب نشوند به صورت کامل انجام نمی گیرد.

آلایندگی فلزات سنگین و دیگر آلاینده های فاضلاب های صنعتی یکی از عوامل خطرناک و پر گسترش از عوامل آلاینده منابع آب و خاک ایران است و هنوز برای این مسئله چاره اندیشی جامعی انجام نشده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.