رفتن به محتوای اصلی

۸۱ درصد فرانسوی‌ها معتقدند که لائیسیته در فرانسه در خطر است
10.12.2015 - 05:17

 

امروز نهم دسامبر صد و دهمین سالگرد تصویب قانون جدایی کلیساها از دولت در فرانسه است که از آن تحت عنوان قانون "لائیسیته" یا قانون جدایی دین از دولت نیز یاد می شود. صد و دهمین سالگرد تصویب این قانون مصادف است اینبار با عملیات تروریستی ژانویه گذشته در پاریس علیه روزنامۀ "شارلی هبدو" و همچنین عملیات تروریستی سیزدهم نوامبر گذشته که عمدتاً محل اجتماعات جوانان فرانسوی را نشانه گرفتند و صدها قربانی به جا گذاشتند.

بر اساس نظرسنجی ها بیش از ۸۱ درصد فرانسوی ها معتقدند که لائیسیته یا قانون جدایی دین از دولت در فرانسه در معرض تهدید قرار گرفته و برای نمونه خواستار ممنوعیت حجاب اسلامی از سوی مادرانی هستند که دانش آموزان خردسال را در فعالیت های خارج از مدارس همراهی می کنند. 
در این حال، تنها ۴۸ درصد فرانسوی ها قانون نهم دسامبر ۱۹۰۵ را منصفانه می دانند، در حالی که ۳۸ درصد آنان معتقدند که این قانون دیگر منطبق با دورۀ حاضر نیست. بر اساس همین نظر سنجی ۵۹ درصد فرانسوی ها قانون "لائیسیته" را مفید ارزیابی می کنند، در حالی که تنها ۵۱ درصد آنان می دانند که این قانون مناسبات میان دولت و دین را تنظیم می کند. 
۸۷ درصد فرانسوی ها، یعنی اکثریت بزرگ شهروندان فرانسه، "لائیسیته" در مدارس را بسیار مهم و یا نسبتاً مهم می دانند و ۸۵ درصد آنان موافق قانون سال ۲۰۰۴ هستند که حمل نشان های بارز مذهبی در مدارس را ممنوع اعلام می کند. 
وزیر آموزش و پرورش فرانسه، خانم "نجت ولو-بلقاسم"، گفته است که آموزش و پرورش فرانسه نقش مهمی در توضیح و دفاع از اصول لائیسیته ایفا می کند. وزیر آموزش و پرورش فرانسه در سخنانی که امروز چهارشنبه به مناسبت سالگرد قانون لائیسیته در یکی از مدارس کشور ایراد کرد، گفت : این قانون از سوی دو دشمن تهدید می شود : "کسانی که با جدایی کلیسا و دولت مخالف و در پی برتری یا اولویت یافتن دین خاص خود نسبت به دولت هستند و کسانی که به بهانۀ دفاع از لائیسیته از آن به عنوان ابزار علیه دین استفاده می کنند."
"نجت ولو-بلقاسم" در جای دیگری از سخنانش گفته است : لائیسیته قانونی است که زیست مشترک و برابر انسان ها را در جامعه صرف نظر از دین و اعتقادات افراد میسر می سازد و در جوامعی که چنین قانونی وجود ندارد انسان ها به دلیل اعتقادات مذهبی شان دائماً مورد سرکوب قرار می گیرند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
برگرفته از:
رادیو فرانسه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.