رفتن به محتوای اصلی

به مناسبت روز جهانی زبان عربی
18.12.2015 - 20:49

به مناسبت روز جهانی زبان عربی

زبان عربی به عنوان یکی از غنی ترین زبان های دنیا و با رده ششمین زبان جهانی، در سازمان ملل و سازمان بونسکو به رسمیت شناخته شده و ان را از نظر گرامری و ادبیات از قدرتمند ترین زبان های دنیا میشناسند.

در ایران در حدود 8 ملیون نفر یا به این زبان تکلم میکنند و یا بخشی مهمی از زبان انان است، و با وجود اینکه قانون اساسی رژیم در ماده 15 تدریس و اموزش زبان مادری را برسمیت شناخته است، اما تمامیت خواهی و استبداد مذهبی و ملی گرایی مانع اجرای این ماده به عنوان ابتدایی ترین حقوق اولیه ملیتها و اقوام ایران، به بهانه های امنیتی، شده است.

بعد از انقلاب اقوام و ملیتهای ایران خواهان اجرایی شدن ماده 15 و تحقق خواست اولیه و به حق خود در مورد اموزش به زبان مادری خود شدند و انچه که به اقلیم اهواز و عرب های ایران برمیگردد، از فردای انقلاب به طور مسالمت امیز خواهان تدریس به زبان مادری خود شدند، که تا به امروز غیر از سرکوب و اعدام و زندان های طویل المذت چیزی نصیب انان نشده است.

بخش آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان یونسکو روز هجدهم دسامبر را هر ساله به عنوان روز جهانی زبان عربی جشن می‌گیرد تا به گفته این سازمان نقش زبان عربی در حفظ و ترویج تمدن و فرهنگ بشری را ارج نهد.

یکی از پرگویشورترین زبان‌های جهان

زبان عربی، یکی از پرگویشورترین زبان‌های جهان، بزرگ‌ترین عضو از شاخه زبان‌های سامی است و با زبان‌های عبری، آرامی، آشوری، کلدانی و اکدی هم‌خانواده‌است. این زبان یکی از شش زبان رسمی سازمان ملل متحد است که در حدود 25 کشور جهان رسمیت دارد و بخش‌هایی از استان‌های جنوبی در ایران و نیز مناطقی در کشورهای ترکیه، چاد، نیجر و اریتره نیز به این زبان سخن می‌گویند.

عربی همچنین به عنوان زبان قرآن و بسیاری از نخستین نوشته های مسلمانان است و نزد بسیاری از مسلمانان مقدس شمرده می‌شود. در دوران طلایی اسلام، عربی به عنوان نخستین زبان جهان اسلام از اهمیت بالایی برخوردار بود و آثار علمی، ادبی و مذهبی فراوانی به این زبان نوشته می‌شد. تأثیر عربی بر زبان‌های دیگر جهان اسلام مانند فارسی، اردو، کردی، مالایی، بنگالی و زبان‌های گوناگون خانواده‌ی ترکی مانند استانبولی، آذربایجانی، ازبکی، ترکمنی، قرقیزی، قزاقی، تاتاری و ایغوری چشمگیر است، کما اینکه زبان‌های اسپانیایی، پرتغالی، ایتالیایی، فرانسه، آلمانی، روسی، انگلیسی و هندی نیز کم و بیش از زبان عربی تأثیر پذیرفته‌اند.

در بیانیه سازمان یونسکو برای نامگذاری هجدهم دسامبر به عنوان روز جهانی عربی آمده است که این زبان بیست و دومین زبان کشورهای عضو یونسکو و زبان رسمی سازمان است که 422 میلیون عرب به این زبان سخن می‌گویند و بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان نیازمند استفاده از آن هستند.

رئیس سازمان جهانی یونسکو امروز پیامی به این مناسبت صادر کرد و در برخی شهرهای بزرگ دنیا برای این روز برنامه‌هایی برگزار می‌شود.

دانش‌آموزان عرب اهوازی خواهان آموزش به زبان مادری خود هستند

به همین مناسبت بسیاری از فعالان مدنی در شهرهای عرب‌نشین در ایران خواهان آموزش زبان عربی به عنوان زبان مادری شده‌اند و نسبت به عدم اجرای ماده 15 قانون اساسی این کشور اعتراض دارند هر چند که خواسته‌های سیاسی بسیار فراتر از این است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی
حزب تضامن دمکراتیک اهواز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.