رفتن به محتوای اصلی

دومین مجمع عالی حزب پادگانی در آستانه انتخابات
21.12.2015 - 22:04

احزاب سياسی به طور معمول هر چند سال يکبار کنگره تشکيل می دهند. در کنگره مسئولين، نمايندگان کنگره و ميهمانان سخنرانی و اظهار نظر می کنند، عملکرد حزب در فاصله بين دو کنگره مورد بحث و بررسی قرار می  گيرد، از قبل يا در جريان کنگره کميسيون های مختلف برای مسائل سياسی، برنامه ای و تشکيلاتی انتخاب می شود و سرانجام سند سياسی و يا قطعنامه سياسی تصويب و انتشار می يابد.

 «بسيج» همانند احزاب سياسی دومين مجمع عالی خود را در روزهای ٢٥ و ٢٦ آذر در شهر مشهد برگزار کرد. به نوشته رسانه ها، بسيج از يکسال پيش "با بهره مندی از همفکری هزاران متخصص بسیجی از همه اقشار و در تمامی رشته ها و تخصص ها، در قالب یک اتاق فکر منسجم و بزرگ ملی با ١٧ کمیسیون تخصصی مسائل کشور را بررسی کرده اند". مسائل سياسی، علمی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و اقتصادی ... موضوعات مورد بررسی و تحليل کمیسیون‌ها بودند.

 در اين مجمع هم فرماندهان سپاه شرکت داشتند و هم چهره های شاخص راست افراطی. محمدعلی جعفری فرمانده سپاه، حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران، سید‌احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد، محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج، غلامعلی حدادعادل عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، اسماعيل كوثری و كريمی ‌قدوسی نمايندگان راست افراطی در مجلس، حسين شريعتمداری چهره شاخص راست افراطی، حسين‌طلا، محمد سليمانی، زاهدی، لاله افتخاری و رحماندوست اعضاء جبهه پايداری و از نزديكان مصباح يزدی و طريقت منفرد، محمد‌علي رامين، كامران دانشجو، سيدمحمد حسينی و حميدرضا حاج‌بابايی از افراد نزديک محمود احمدی نژاد در مجمع عالی بسيج حضور داشتند و برخی از آن ها در طی دو روز سخنرانی کردند. در اين مجمع نماينده ای از اصول گرايان ميانه رو، اعتداليون و اصلاح طلبان حضور نداشت. ترکيب شرکت کنندگان در دومين مجمع عالی بسيج، پيوند نزديک سپاه و بسيج و راست افراطی را به نمايش گذاشت.

 مجمع عالی بسيج همانند احزاب سياسی دارای قطعنامه سياسی بود. با توجه به اينکه مجمع در آستانه انتخابات برگزار شده بود، مجمع در قطعنامه‌اش پيام اصلی خود را در رابطه با انتخابات صادر کرد. قطعنامه از شورای نگهبان  خواست که با توجه به اهمیت انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، در برخورد با بررسی صلاحیت نامزد‌ها، با «شجاعت» و «قاطعیت» اقدام کنند. مجمع عالی بسیج هم چنین تائید صلاحیت نامزد‌ها را «حق الناس» دانست و از شورای نگهبان خواست که از تائید صلاحیت افراد فاقد صلاحیت، به هر «دلیل و مصلحتی» خودداری کند.

 «بسيج» هم عملکرد نظامی دارد و هم سياسی، امنيتی، اقتصادی، فرهنگی و رسانه ای. بسيج به عنوان ارگان نظامی دارای ۲۵۰۰ گردان با نام گردان های عاشورا و الزهرا در سطح کشور است. این گردان ها دو ماموریت دارند: اول. جنگ شهری در صورت حملات نظامی کشورهای دیگر دوم. سرکوب شورشهای شهری و حرکات اعتراضی. اين گردان ها در سرکوب جنبش سبز نقش مهمی داشتند. بسيج به عنوان نهاد غيرنظامی دارای تشکيلات گسترده در سطح کشور است. از جمله: بسیج دانشجویی، بسیج دانش‌آموزی، بسیج ورزش و تربیت بدنی، بسیج خواهران، بسیج جامعه پزشکی، بسیج اساتید، بسیج ادارات، بسیج علمی، بسیج جامعه مهندسین، بسیج هنرمندان، بسیج فرهنگیان، بسیج حقوقدانان و وکلا، بسیج اصناف، بسیج کارگری، بسیج عشایر و  بسیج طلاب.

 اما «بسيج» يک عملکرد شاخص دارد. عملکرد حزبی که به حزب پادگانی مشهور شده است. در کشوری که حزبيت توسط حکومت و روحانيت مورد لعن و نفرين است، حزب پادگانی گسترده ترين تشکيلات و پرشمارترين عضو را دارد. «استخوان‌بندی» اصلی حزب پادگانی، کادرهای ثابت و استخدام شده بسيج‌اند. آن ها جدا از وظائف نظامی، وظیفه دیگری نیز دارند. این وظیفه عبارتست از بوجود آوردن حلقه های چند نفره در محله های شهرها، ادارات، دانشگاه ها و ... یعنی هر عضو ثابت بسیج باید در محل  زندگی، محل کار یا تحصیل، حلقه ای را در اطراف خود جمع کند. حلقه  می تواند ٥ یا ١٠ نفر بیشتر یا کمتر باشد. افرادی که دراین حلقه ها جذب شده اند مانند کادرهای وابسته به مرکز بسیج حقوق بگير نيستند، اما بدلیل همین وابستگی می توانند از امتیازهائی مثل راه یافتن به دانشگاه ها، استخدام در ادارات، گرفتن سهمیه مواد غذائی، سفر به مراکز مذهبی و زیارتی و حتی رفتن به شهرهای مذهبی عراق مانند کربلا و نجف و مکه درعربستان سعودی بهره مند شوند. در حقیقت این وابستگی به آنها امکان میدهد تا سهم اندکی از قدرت و امکانات را در جمهوری اسلامی داشته باشند. آن ها آماده انجام ماموریت هائی هستند که از طرف سران حلقه های بسیج به آنها احاله می شود. این ماموریت ها نیز عمدتا از کانون مرکزی و رهبری بسیج ابلاغ می شود. با اين ساختار بسيج قادر می شود موقع ضرور اين نيرو را به حرکت درآورد. مساجد در ساختار بسيج نقش مهمی دارند. هم به عنوان دفتر و هم محل تجمع و هماهنگی. خامنه ای به اين رابطه وقوف دارد. او همواره بر ضرورت گسترش مسجدسازی در مجتمع های مسکونی، مراکز اداری و حتی برخی ایستگاه های مترو تاکید دارد. این امر به معنی گسترش مراکز و پایگاه های استقرار هسته های مرکزی حزب پادگانی است.

 از جمله ماموریت هائی که به حزب پادگانی محول می شود، شرکت سازمان يافته در انتخابات و دادن رای به کاندیداهائی است که از کانون رهبری این حزب معرفی می شوند. کانونی که با کانون مرکزی سپاه پاسداران و یک پله بالاتر، به مرکز قدرت یعنی بیت خامنه ای وصل است. اگر سازمان منسجم و کادرهای حقوق بگیر این حزب را ٣٠٠ هزار نفر فرض کنیم که هر يک از آن ها موظف به ابلاغ این نظر به ٥ نفر از اعضای حلقه های مرتبط با خود باشند و هر یک از آن ها ٤ عضو خانواده خود را برای دادن رای به کاندیدای مورد تائید مرکز بسیج به پای صندوق های رای بیآورند، آنگاه با چند میلیون آرای سازمان یافته روبرو هستیم. مورد مشخص عملکرد حزب پادگانی به انتخابات رياست جمهوری سال های ١٣٨٤ و ١٣٨٨ برمی گردد که "پیروزی" احمدی نژاد را مسجل کرد.

 به نظر می رسد که تشکيل دومين مجمع عالی حزب پادگانی با برگزاری انتخابات مجلس شورا و مجلس خبرگان مرتبط است. به ويژه اينکه انتخابات مجلس خبرگان در اين دوره از حساسيت برخوردار است و جريان حاکم از حضور رقبای خود در انتخابات و تبديل شده انتخابات به رای عدم اعتماد به کانديداهای خود واهمه دارد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اکرم هاشمی
برگرفته از:
کارآنلاین

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.