رفتن به محتوای اصلی

یوسکو در خواست ایران در مورد زبان فارسی را رد کرد
23.12.2015 - 22:35

سازمان یونسکو از پذیرش زبان فارسی به عنوان یک زبان بین المللی خودداری کرد سالها است که ایران تلاش دارد که زبان فارسی را به عنوان یک زبان بین الملی در سازمان یونسکو که از زیر مجموعه های سازمان های اجتماعی و فرهنگی سازمان ملل متحد است، معرفی کند اما هر بار با مخالفت علمی یونسکو مواجعه میشود و یونسکو دلایل خود را ارائه میدهد. امسال بار دیگر ایران با واسطه گری کشور ثالثی خواستار این شد که زبان فارسی به عنوان هشتمین زبان بین المللی دنیا معرفی شود، که جواب بار دیگر منفی بود. سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی بین‌الملل (یونسکو) پیشنهاد ایران را برای ثبت زبان فارسی به عنوان هشتمین زبان بین‌المللی رد کرد.

عکس فوق نمودار وسعت زبان های بین المللی در دنیا را نشان میدهد.

پیش از این سید‌محمدرضا دربندی معاون امور بین‌الملل بنیاد سعدی از ارائه پیشنهاد ثبت زبان فارسی به عنوان هشتیمن زبان بین‌المللی در یونسکو در جریان سفر اخیر «ایرینا بوکووا» مدیرکل یونسکو به ایران خبر داده بود و گفت: این پیشنهاد را پیگیری خواهیم کرد.

او گفته بود که بر اساس مذاکرات انجام شده شروط بین‌المللی کردن زبان را تغییر دهند. پیشنهاد‌هایی از جمله درنظر گرفتن سابقه تاریخی و تمدنی زبان، تعداد ترجمه‌های انجام شده از آثار مشاهیر آن زبان،‌ دایره پوشش تاریخی زبان در گذشته و ... از طرف بنیاد سعدی به یونسکو برای درنظر گرفتن معیار بین‌المللی دانستن یک زبان پیشنهاد شده است.

این پیشنهاد با سفیر ایران در یونسکو مطرح و با جواب منفی روبرو شد، چرا که پیش از آن،‌ این پیشنهاد از سوی یونسکو رد شده بود.

اما اکنون وبسایت خبری تحلیلی آراز نیوز به نقل از دربندی گزارش داده که گفته است: «اوایل اردیبهشت‌ماه در جریان سفر مدیرکل یونسکو به ایران و بازدید وی از میراث فرهنگی ایران‌، پیشنهاد ثبت زبان فارسی به عنوان هشتمین زبان بین‌المللی در یونسکو را توسط یک واسطه ارائه کردیم. اما خبری از موافقت، استقبال یا عدم استقبال نشد.»

وی ادامه داده است: «بنیاد سعدی ۱۰ پیشنهاد برای بازبینی در شاخص‌های بین‌المللی کردن زبان‌ها در یونسکو را با هدف ثبت این زبان به عنوان هشتمین زبان بین‌المللی جهان به یونسکو ارائه کرد. تاکنون هفت زبان در کمیسیون ملی یونسکو به عنوان زبان بین‌المللی به ثبت رسیده است،‌ که برخی از آن‌ها عبارتند از انگلیسی‌، آلمانی‌، تورکی٬ فرانسوی، اسپانیایی و…‌؛ این هفت زبان بر مبنای شرط یونسکو مبنی بر اینکه هر زبانی که به عنوان زبان بین‌المللی به ثبت می‌رسد،‌ به ثبت رسیده‌اند.»

وی افزوده است: «این روال ادامه داشت تا اینکه در سفر اخیر احمد جلالیف سفیر ایران در یونسکو به کشور این موضوع را با وی در میان گذاشتیم. جلالی اذعان داشت که پیش از این نیز این پیشنهاد با همکاری کشورهای افغانستان و تاجیکستان به یونسکو مطرح شده بود،‌ اما یونسکو حاضر به تغییر شرایط خود نیست و بنابراین پیشنهاد ثبت زبان فارسی به عنوان هشتمین زبان بین‌الملل پذیرفته نشده است.»

عربی، انگلیسی‌، آلمانی‌، فرانسوی، اسپانیایی و چینی از جمله زبان‌هايی هستند که يونسكو آنها را به عنوان زبان‌های بین‌المللی به رسميت شناخته شده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی
سایت حزب تضامن دمکراتیک اهواز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.