رفتن به محتوای اصلی

‫جنگ شیعه و سنی به تجزیه ایران خواهد انجامید؟
03.01.2016 - 19:06

 

‫امریکا به عربستان سعودی در باره ا عدام  شیخ نمر هشدار داد و ا علام کرد که این کار ممکن است به درگیری های مذهبی منجر  بشود. کشور های غربی نیز هشدار های مشابهی به سعودی دادند.

‫ ۴۰ نفر ا ز اهل سنت ایران محکوم به مرگ شده اند. ده‌ها سنی در هفته های اخیر و هزارا ن سنی در زمان جمهوری اسلامی ا عدام شده اند ولی امریکا و غرب هیچ گاه واکنش جدی نسبت به این

اعدام ها نشان ندادند.

‫بعضی از ایرانی ها هم به عربستان سعودی اعتراض کردند ولی همین ایرانی ها به اعدام اهل سنت، بلوچ ها، کردها و عرب ها کلا سکوت کردند و همانطور که گفته میشود سکوت علامت رضا است.

‫این در حالی است که اهلسنت ایران هر گز خواستار ولایت فقیه نبوده و نیت تجزیه کشور را نداشته اند. شیخ نمیر، رسما ، خواستار تجزیه عربستان سعودی بود.

او همچنین خواستار جدایی منطقه الشرقیه از کشور سعودی شد. او در سخنرانی‌های خود که یکی از آن‌ها در فیلم ویدیویی دیده می‌شود، می‌گوید: «ما خواهان برپایی نظام ولایت فقیه در بحرین هستیم، خواستار ولایت فقیه در عراق هستیم، خواستار ولایت فقیه اینجا در عربستان  هستیم. خواستار برپایی نظام ولایت فقیه در همه جهان هستیم

‫جالب است بدانیم که  اعتراض غرب فقط شامل حال اعدام ۵ شیعه و  اعدام شیخ نمیر میشد و نه شامل حال ۴۲ سنی که جزو اعدام شدگان هستند.

‫ خامنه ای نیز به اعدام نمیر اعتراض کرد و خاندان سعودی را مستقیما مورد تهدید قرار داد ولی از

اعدام سنی ها سخنی به میان  نیاورد. ماموران جمهوری اسلامی، بعد از شنیدن سخنان خامنه ای به سفارت سعودی در تهران حمله کردند و آنرا آتش زدند، در حالی که سنی ها در هیچ زمانی و در هیچ کشوری در اعتراض به جمهوری اسلامی و ا عدام سنی ها در ایران تظاهرات نکرده و خشونت نشان نداده اند.

‫در همین زمان متشنج، ماموران جمهوری اسلامی یک ده بلوچ نشین را در نزدیکی زاهدان خراب کردند و زمین های آنرا به نیروهای امنیتی واگذار کردند. بنا به گفته یونسی دستیار ریس جمهور در امور اهل سنت، ۱۵ تلویزیون در قم بر پا شده که کارشان توهین به اهلسنت است.

‫نوری المالکی که باعث قتل صد ها سنی در عراق بود و شهر موصل را تقدیم داعش کرد، از اعدام شیخ نمیر به شدت واکنش داد و گفت که این عمل موجب سقوط خاندان سعودی خواهد شد.

‫تهدید های مقامهای عراق و ایران و شیعه های جهان ممکن است نه تنها تشنج را در منطقه بیشتر و تند تر کند، بلکه تضاد های مذهبی درون ایران را نیز شدید تر نماید. به خصوص که تحریکات رژیم بر علیه اهل سنت ایران به صورت جدی تری ادامه دارد.

‫جمهوری اسلامی و طرفدارن آن در خارج از کشور نه تنها هیچ انتقادی را بر نمی تابند، بلکه به خود حق میدهند که از همه انتقاد کنند. اینها تمام سنی ها را در ایران، سوریه، عراق، یمن، پاکستان و  افغانستان تروریست مینامند ولی خود را با تمام جنایاتی که در ایران، عراق، یمن، و سوریه علیه سنی مرتکب شده اند همچنان بیگناه میشمارند.

‫طرفداری غرب هم از حکومت های شیعه، بدون تردید موجب اتحاد بیشتر اهلسنت خواهد شد. اتحاد استراتژیک عربستان سعودی و ترکیه ممکن است آغاز چنین اتحادی باشد. مردمان ایران باید آگاه باشند که شیعیان جهان حدود ۱۳۰ ملیون نفر در مقابل یک میلیارد سنی هستند. ایران توسط ممالک سنی مذهب محاصره شده و از هر جهت منزوی است. جنگ بین شیعه و سنی به نفع ایران و مردمان ایران نخواهد بود. اگر چنین جنگی صورت بگیرد شیعیان در بسیار از کشورها قتل عام خواهند گردید و ایران نیز ممکن است تجزیه گردد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا حسین بر

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.