رفتن به محتوای اصلی

تاریخ جهان از ماموت تا فیسبوک (15) فهم قانون به معنی درست بودن قانون نیست
15.01.2016 - 16:33

https://www.youtube.com/watch?v=gj7gFiIyToE


در قسمت پیش به اولین معبد باستانی یهود که ۹۶۵ سال پیش از میلاد، در اورشلیم بنا شد، به بنیان‌گذاری رم که بر پایهٔ اسطوره‌ها، رُمولوس و رِموس بنیاد نهادند و به ایلیاد و ادیسه، که اواخر قرن ۸ پیش از میلاد نگاشته شده، اشاره نمودم.
همچنین به اولین مسابقات المپیک در جهان، روآوردن یونانی‌ها به مستعمرات و به امپراتوری آشور و تمدن چاوین که در کشور امروزی پرو پدید آمد.
...
در این قسمت به وقایع مهمی که از سالهای ۷۰۰ پیش از میلاد به‌بعد روی داده می‌پردازم.

در همین دوره (۶۱۲ پیش از میلاد) آشوریان بعد از حدود هزار سال مغلوب دول ماد، بابل و دیگران شدند.
نخستین امپراتور ژاپن «جینمو» که خاندان سلطنتی ژاپن به طور سنتی خود را جانشین تاج و تخت وی محسوب می‌کند بر سر کار آمد.
...
نقشه‌های حک‌شده بر گِل پخته، ضرب سکه، تمدن خیره‌کننده اتروسک، قوانین دراکو، افت و خیز سکاها و اولین سفر دریایی دور آفریقا همه مربوط به همین دوران است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جهان یونانی رومی و دوازده ایزد المپ‌نشین
با رشد جمعیت جهان و گسترش کشاورزی و تجارت، همچنین روآوردن مردم به شهرنشینی، در اطراف دریای مدیترانه، ایران، هند و چین تمدن‌های بزرگ پا گرفتند. در این دوران یعنی عصر کلاسیک یا بهتر بگویم «جهان یونانی رومی»، شاعران، معماران، و متفکران خلاق حرف اول را می‌زدند و تاثیرگذار بودند.
سکه، کاغذ، درام، ورزش، فلسفه و ریاضیات و... درواقع مربوط به عصر کلاسیک هستند.
...
جهان یونانی رومی در دانش تاریخ شناسی به مناطقی گفته می‌شود که تحت تأثیر زبان، فرهنگ، دولت، مذهب و معماری روم باستان و یونان باستان بوده‌اند و اغلب شامل مناطق حوضه مدیترانه و حوضه دریای سیاه می‌شوند.
در جهان یونانی رومی؛ زبان یونانی به منظور آموختن و آموزش دانش استفاده می‌گشته، در حالی که لاتین زبان روزمره مردم ساکن در شهر بوده است و مردم روستایی که بیشتر جمعیت این مناطق را تشکیل می‌دادند معمولاً با هیچکدام از این زبان‌ها آشنایی کافی نداشتند. مردم در جهان یونانی رومی پیش از ظهور ادیان الهی، دوازده ایزد المپ‌نشین را می‌پرستیدند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تمدن خیره‌کننده اتروسک Etruscans
اِتروسک تمدنی با تبار غیر هندواروپایی است که از حدود سال ۷۰۰ پیش از میلاد تا میانه‌های سده اول پیش از میلاد در شبه‌جزیره ایتالیا دوام داشت و همزمان با شکوفایی جمهوری روم ناپدید گردید.
بنا بر افسانه‌های رومی اتروسک‌ها از آسیای صغیر از راه دریا به ایتالیا آمده اند زیرا بعضی نقوش ابنیه و بسیاری از عادات دینی آنان با اهالی آسیا شباهت دارد.
هیچ متن ادبی، مذهبی یا فلسفی از این قوم به مورخان نرسیده و تقریباً همه دانسته‌های ما از کاوش‌های باستانشناختی سرچشمه می‌گیرد.
هنر اتروسکی خیره‌کننده است و اسناد به‌جامانده از آن نیاز به رمزگشایی دارد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۶۲۴ پیش از میلاد، قوانین دراکو  Draco's laws
در سدهٔ هفتم و ششم پیش از میلاد، اسپارتی‌ها با ساکنین مسینیا به جنگ و جدال پرداختند و بسیاری را اسیر و دستگیر کردند. اسپارتی‌ها بعد از استیلا بر «شبه‌جزیرهٔ موره» بنای رقابت با آتنی‌ها را هم گذاشتند و با جنگ و ستیز شهر آتن را تسخیر و ضبط کردند، در نتیجه تمام یونان زیر نفوذ آنان درآمد. البته بعدها مردم آتن به‌کمک و تشویق ایرانیان بنای شورش گذاشتند و یونان‌ را مخصوص به خویش ساخته، به قانونگزاری روی آوردند.

در سال ۶۲۴ پیش از میلاد.یکی از اولین قانونگذاران جهان کهن به‌نام «دراکو» قوانین دولت شهر آتن را تنظیم کرد و برای کمترین جرائم شدیدترین مجازات‌ها را تعیین نمود.
اگرچه پیش از ان قضات از میان اشراف برگزیده می‌شدند و از قوانین غیر مکتوب و عرفی به نفع طبقه خود استفاده می‌کردند اما بسیاری از قوانین دراکو نیز حالتی بدوی و خشن داشت مثلا مجازات یک دستبرد کوچک (حتی گرسنه‌ای که به نان نیاز داشت) اعدام بود. قوانین دراکو بعدها تعدیل شد و این تعبیر بر سر زبان‌ها افتاد که فهم قانون به معنی درست بودن قانون نیست.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
امپراتور رُم و کلاه‌خودش
روی کارآمدن تارکوینیوس پریسکوس پنجمین پادشاه رم هم مربوط به همین دورانی است که دارم از آن صحبت می‌کنم. وی بیش از سه دهه؛ از ۶۱۶ پیش از میلاد به بعد در قدرت بود.
افسانه‌ای وجود دارد که بر اساس آن، وی در بدو ورود به رم، در حالیکه بر ارابه‌ای سوار بود، ناگهان عقابی سررسید و در یک چشم به هم زدن کلاهخود او را از سرش برگرفت، و به سرعت به مسافتی دور از دسترس پرواز کرد، اما اندکی بعد، دوباره به همانجا بازگشت و کلاه پادشاه را بر سرش نهاد. اینگونه داستان‌ها از همان زمان به تفسیر و تعبیرهای خرافی میدان می‌داد و از آن عظمت و سروری پادشاه نتیجه‌گیری می‌شد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اولین سفر دریایی دور آفریقا
سال ۶۰۰ قبل از میلاد، فرعون مصریان، نکوی دوم (نخاو)، شروع به ساخت بنا در کانالی کرد که در نهایت به دریای مدیترانه و دریای سرخ متصل می‌شد. هرودوت گفته‌های مصریان را دربارهٔ سفر سه ساله که آفریقا را از دریای سرخ به دلتای نیل وصل می‌کرد، ثبت نموده‌است.
فرعون نکوی دوم (نخاو)، یک ناوگان کشتی فنیقی را از طریق دریای سرخ برای کشف اینکه آیا آفریقا به طور کامل توسط آب احاطه شده یا نه، به آن دیارفرستاد.
هرودوت، به این موضوع نیز اشاره کرده و از قول ملوانان فنیقی می‌نویسد که «رفتیم و دیدیم در آن سرزمین‌های دور هم خورشید می‌درخشید»
درواقع فنیقی‌ها در طول ساحل شرقی قاره آفریقا به سمت جنوب قاره سفر کرده و وارد اقیانوس آتلانتیک شده بودند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 Scythians (سَکاها)؛ کوچ‌نشینان ایرانی تبار
سَکاها دسته‌ای از مردمان کوچ‌نشین ایرانی تبار بودند، که قدمتشان به پیش از هخامنشیان برمی‌گردد. آنها در درازای تاریخی از درون آسیای میانه یعنی از ترکستان چین تا دریای آرال و خود ایران و از این نواحی با فاصله‌هایی تا رود دُن و از این رود تا رود عظیم دانوب منتشر بودند.
البته در بخشهای مختلف این صفحات وسیع و دشتهای پهناور نام آنها تغییر می‌کرد. یونانی‌ها آنها را پیاله به دوش، یا خانه‌به‌دوش می‌نامیدند. در حالی که پارسی‌ها به آنها، سکا (جنگجو، نیرومند) خطاب می‌کردند.
...
سکاها در زندگی عصر خود چنان عامل مهمی به شمار می‌آمدند که هرودوت لازم دانست یک کتاب کامل از تاریخ بزرگ خود را به آنان اختصاص دهد.
علاوه بر هرودوت، در نوشته‌های بقراط، ارسطو، استرابون، و بطلمیوس نیز اطلاعاتی پراکنده و مختصر در مورد سکاها داده شده‌است.
گفته می‌شود هنگامی که رهبر سکاها جان می‌داد، همسرش، دوستانش، و اسب وی نیز کنارش به خاک سپرده و قربانی می شدند.
...
سکاها (در شاهنامه سگزیها) از سیستان برآمدند و تا دریای سیاه پیش رفتند. آنان به سبب تغییرات جغرافیایی و انسانی از بالای دریای خزر تا شبه جزیره کریمه به کوچ ادامه دادند و گفته می‌شود به نواحی ایرلند هم رسیدند.  
سکاهای سیستان به سمت شمال، سومریان به سمت غرب، و برخی هم به هند رفتند.


700 BCE - 500 CE
Much more civilized
As the world's population grew, farming and trade expanded and civilizations emerged in different parts of the world-around the Eastern Mediterranean, in Persia, India, and China. By 500 CE, most of the world's major religions, except Islam, had been founded. New skills and technologies allowed artits, poets, architects, and thinkers to be creative in new ways. Many of the things we now take for granted, such as coins, paper, drama, sport, philosophy, snd mathematics, first came into being during what is now known as the Classical Age.
 ...

700-600 BCE
689 BCE
Babylon sacked
Assyria was still the dominant civilization in Mesopotamia after its armies destroyed the city of Babylon. During the reign of Ashurbanipal (ruled 668-627 BCE), Assyria even conquered Egypt, but its empire had collapsed by 612 BCE.
...
King Ashurbanipal is shown here helping to rebuild a temple in Babylon.
 ...
Mysterious Etruscans
The Etruscans of northern Italy lived in cities and built elaborate tombs. They left many beautiful objects, such as this head overland with gold. However, their written script is difficult to decipher, so they remain a mystery.
 ...
First emperor
According to legend, Jimmu became the first emperor of Japan in 660 BCE. He was said to be descended from Amaterasu, the Japanese goddess of the Sun.
 ...
685-668 BCE
After the Greek city-state of Sparta crushed the neighbouring land of Messenia, Sparta forced the Messenians to become slaves (helots). But the helots outnumbered the Spartans.The risk of a revolt turned Sparta into a military state ruled by two kings and a Council of Elders.
 ...
Killer looks
Beneath their bronze helmets, Spartan soldiers wore their hair long to appear more ferocious. Their tunics were dyed red to hide any bloodstains.
 ...
Battle- ready troops
Sparta became the strongest military power in Greece. Sparta never bothered to build defences against invaders. Its strength lay in its formidable army. All adult male Spartans were full-time soldiers, ready to fight for their city at any time.
...
660 BCE
First use of coins
The world's first true coins were produced in the kingdom of Lydia in Anatolia (Turkey). They were made of electrum, a mixture of gold and silver. Before this, metal bars and ingots (blocks) were used for money. Coins were more portable, and the Greek city-states around the Mediterranean quickly adopted the idea.
 ...
621 BCE
Draco's laws
A man called Draco gave Athens, Greece. its first set of laws. Because he prescribed the death penalty for nearly every crime, his name lives on - harsh laws have come to be described as "draconian"
 ...
616 BCE
King of Rome
Tarquinius Priscus, who was an Etruscan by origin, became the fifth, Romulus, was said to rule from 753 to 716 BCE).
Tarquinius Priscus won a series of battles over the neighbouring tribes of Sabines, Latins, and Etruscans to make Rome the most important power in central Italy.
 ...
600 BCE
African round-trip
According to the historian Herodotus, writing 160 years later, the Egyptian Pharaoh Necho II sent a Phoenician fleet to explore the east coast of Africa. The Phoenicians were trader from Lebanon, admired for their seafaring know-how. Their ships sailed on round the tip of Africa into the Atlantic, reaching the Mediterranean Sea three years later.
 ...
When a Scythian leader died, his wife, servants, and horses were sacrificed. They were buried in a circle around his body.
History Year by Year/Peter Chrisp, Joe Fullman, Susan Kennedy

این بحث ادامه خواهد داشت

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

همنشین بهار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.