رفتن به محتوای اصلی

انتخابات اسفند ؛ جراحی در درونی ترین و بالاترین نهادهای نظام « بخش دوم »
16.01.2016 - 10:24

آنجا که آزادی نیست ؛ اگر رأی دادن چیزی را تغییر میداد ؛ اجازه نمی دادند که شما رأی بدهید                                                                                                                                                                        « مارک تواین نویسنده و طنز پرداز امریکایی »   

 

در بخش نخست مقاله در مورد شدت گیری اختلافات جناحهای درونی نظام بعد از قیام اعتراضی 88 و همچنین در مورد اهمیت انتخابات اسفند نوشتم . در مورد اهمیت این انتخابات گفتم که ؛ صورت مسئله این انتخابات در محتوا " حفظ نظام " است و درشکل و فرم دعوا بر سر تعیین و تکلیف شدن ولی فقیه و هژمونیِ قدرت است و همچنین به تغییر فاز احتمالیِ جنگ درونی باندها و شاخ به شاخ شدن رویاروئی عملی آنها و فرصت یابیِ مردم برای ورود به میدان برای سرنگون کردن نظام توضیح دادم  . ...... اکنون ادامه مقاله   

 

ج ــ تاکتیک های رفسنجانی و چالش های اصولگرایان :

اگر چه خامنه ای از ترس قطبی شدن جامعه حول خودش و ضد خودش ــ یعنی رفسنجانی ــ و منزوی و منفور شدن بشتر ؛ رفسنجانی را بوسیله شورای نگهبان از چرخه انتخابات ریاست جمهوری سال 92 بیرون انداخت ؛ اما به نا گزیر به رئیس جمهور شدن حسن روحانی تن داد و بار دیگر رفسنجانی از پنجره او ــ روحانی ــ وارد عرصه قدرت شد و برای خامنه ای روشن کرد که به سادگی از میدان رویاروئی با او کنار نمی رود .

رفسنجانی بدلیل حضور بی وقفه اش درهمه شبکه های سیاسی ؛ اقتصادی ؛ فرهنگی و احتماعی در طولِ عمر نظام و همچنین باعتبار میزان قدرت و نفوذش در عزل و نصب های مقامات و کارگزاران نظام و رابطه پیوسته و مداوم با نهادها و حوزه های دینی و ارگانهای نظامی و امنیتی آنچنان قدرتی یافته است که ؛ خامنه ای نه تنها نمی تواند او را از دایره قدرت کنار بگذارد بلکه علیرغم شکاف افکنی وی در درون نظام و به چالش کسدن ولی فقیه ؛ تحمل او بعنوان وزنه ای سنگین برای حفاظت نظام  اجتناب ناپذیر شده است . چرا که ولی فقبه خوب میداند که حذف او درد سرها و پیامدهای ناگوارتر برای کل نظام بهمراه خواهد داشت .

 رد صلاحیت رفسنجانی بوسیله شورای نگهبان در انتخابات آتیِ نظام ؛ فتیله جنگ با ولی فقیه را شعله ور تر میکند و احتمال ورود عنصر اجتماعی به خیابانها را افزایش میدهد . چرا که بدلیل عدم حضور عینی و مستقیمِ مخالفین اصلی نظام در میدان ؛ علیرغم مشارکت طولانی رفسنجانی در همه جنایات و سرکوبگریهای این رژیم ؛ به دلیل مخالفت خوانی های او با باند غالب و به چالش کشیدن ولی فقیه و تضعیف قوای سرکوب ؛ به نماد اعتراضی بخشی از مردم علیه ولی فقیه و کارگزاران باند غالب تبدیل شده و  از حمایت نسبی اجتماعی نیز برخوردار گردیده است ؛ امری که حذف او را برای ولی فقیه مشکل کرده است .

رفسنجانی با شعار " پیشنهاد برای حل مشکلات کشور ؛ عقلانیت ؛ پای بندی به صداقت و بر گزاری انتخابات آزاد " به میدان آمده و این بار میخواهد با یاری و همراهی دو بال ــ حسن روحانی و حسن خمینی ــ قدرتمند و محبوب قشری از مردم پا به مجلس خبرگان بگذارد تا شاید بتواند مجددا" ریاست آن را بعهده بگیرد و به نظر هم نمیرسد که ولی فقیه یارای مقابله با رقیب استخوان دار و پر زوری چون او را داشته باشد و بسیار بعید به نظر میرسد که این بار بتواند چون دفعه قبل او را توسط شورای نگهبان از سر راه بر دارد .

روزنامه اتریشی " ویرت شافت بلات " 5 دی 94 با یقین به پیروزی رفسنجانی در این نبرد ؛ نوشته است " رفسنجانی اصلاح طلب بار دیگر به قدرت باز میگردد . او قصد ورود به بدنه مهمترین مجلس را دارد تا انحصار قدرت روحانیون محافظه کار را از میان بر دارد " .

بعلاوه رفسنجانی علاوه بر اینکه برگ برنده توافق اتمی را در جیب خود دارد ؛ بر خلاف انتخابات یک دهه اخیر ؛ از حمایت قوه مجریه ای غیر همسو با ولی فقیه و باند غالب ؛ نیز برخوردار است . حسن روحانی گفته است " من بعنوان مسئول اجرای قانون اساسی به وظایفم عمل خواهم کرد . حالا ممکن است بعضی ها خوشحال بشوند یا نشوند " .

حسن روحانی خطاب به استانداران کشور " شورای نگهبان ناظر است و نه مجری . مجری انتخابات دولت است ؛ دولت مسئول برگزاری انتخابات است ........ شورای نگهبان چشم است و چشم نمی تواند کار دست را بکند . نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند ؛ باید به قانون اساسی کاملا" توجه کرده و عمل کنیم " . و باز در جائی دیگر میگوید " آن جائی که باید بگوید فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا نه ؛ هیئت های اجرائی هستند و نه شورای نگهبان " .

حسن روحانی پس از ثبت نام کردن برای انتخابات خبرگان گفت :" کشور ما کشور قانون است و شورای نگهبان بی تردید بر مبنای قانون عمل میکند . اگر خدای نکرده در گوشه ای از اجرا تخلف باشد ؛ این دولت با شدت برخورد خواهد کرد " .

علاوه بر پوئن های مثبت بالا ؛ حربه ها و تاکتیک های رفسنجانی در کارزار انتخاباتی با اصولگرایان چه میباشد ؟ و این حربه ها  اصولگرایان را با چه چالشهایی مواجه خواهند ساخت ؟

 

یکم ــ حسن خمینی ؛ سکوی پرش رفسنجانی :

رفسنجانی با اشاره به صحبتهای خود با حسن خمینی ؛ گفت " به ایشان گفتم که نمی توانید بیطرف باشید و باید وارد ( گود ) شوید . البته بعضی از دوستان که با ایشان کار میکنند ؛ باو میگویند شما سیبل تخریب های سیاسی نشوید . همه میدانند که حسن خمینی یکی از نوچه های رفسنجانی میباشد و حتی بیشتر از روحانی به رفسنجانی وابسته است . حضور حسن خمینی در عرصه انتخابات در حالیکه ولی فقیه و اصولگرایان قادر به حذف و تصفیه او نمی باشند ؛ کفه باند هاشمی رفسنجانی را در انتخابات پیش رو سنگین تر میکند .

آخوند محمد پور نماینده ولی فقیه در اسلام آباد غرب 27 آذرگفته است " عده یی الان با نزدیک شدن به بیت امام حرفهایی میزنند و میخواهند رهبری را در مقابل بیت امام قرار دهند و نظام را دو دستی تقدیم امریکا کنند " . به نظر میرسدباورود حسن خمینی به عرصه رقابت انتخاباتی ؛ پتانسیلی برای ایجاد تغییر در دایره قدرت فراهم شود . جایگاه حسن خمینی و وابستگی اش به بنیانگذار نظام ؛ باعث دست بستگی اصولگرایان در انتقاد مستقیم از او میشود و همینطور باعث شده است که رد صلاحیت او توسط شورای نگهبان با مشکل مواجه باشد . 

رسانه های وابسته به اصولگرایان در مقابل کاندیداتوری حسن خمینی عمدتا" سکوت کرده و بعضا" با ابراز نارضایتی های آشکار و پنهان از این کار ؛ با خراب کردن چهره او و جعل سندی از خمینی سعی میکنند که او را از فعالیت در این عرصه منصرف سازند . اصولگرایان مدعی اند که امام بر عدم ورود و دخالت فرزندان خود و خانواده خود در عرصه سیاسی و فضای اجرائی تأکید داشته است .   

سایت حکومتی مشرق در مطلبی به قلم محمد کاظم انبار لوئی ؛ با اشاره به حسن خمینی نوشته است " فعل و قول برخی از فرزندان و اعضای بیت امام ؛ مصداق تند روی و افراطی گری است که هیچگاه متأسفانه راجع بآن موضع نگرفته و مرز خود را با آن مشخص نکرده است " .  

خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران نوشت که آخوند سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه ؛ سه شنبه 29 دسامبر در مصلای خمینی تبریز گفته است " کسی که از یک طلبه ــ حسن خمینی ــ یک علامه میسازد ؛ اگر در رأس مجلس خبرگان قرار گیرد ؛ چه کاری با انقلاب میکند ؛ بنده واقعا" نگران هستم " .

آخوند مهدی طائب فرمانده قرارگاه عماد روز چهارشنبه 9 دی حسن خمینی را مورد حمله قرار داد و گفت " با حرکات و اعمال نا آگاهانه ؛ آبروی خمینی را نبرید " . وی معرفی حسن خمینی به عنوان علامه از سوی رفسنجانی را از توطئه های پروژه تفرقه و نفوذ استکبار علیه نظام دانست .

 

رفسنجانی اگر چه با لیست 50 نفره ای از بقول خودش مجتهدین مصلح و معتدل وارد گود انتخابات خبرگان شده است ولی جایگاه حسن خمینی در این لیست از همه برجسته تر میباشد . بعبارتی او سکوی پرش خود را بیت خمینی قرار داده و میخواهد در صورت حذف توسط شورای نگهبان ؛ از پنجره حسن خمینی نفوذ و اتوریته خود را بر خبرگان تحمیل نماید .

در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 وقتی خامنه ای از طریق شورای نگهبان رفسنجانی را از دور انتخابات حذف نمود ؛ مجبور شد به گماشته او ــ حسن روحانی ــ تن بدهد . و بعد از انتخاب روحانی بعنوان رئیس جمهور ؛ رفسنجانی توانست از طریق او دوباره به رأس نظام و دایره قدرت وارد شود . اکنون در خبرگان هم به نظر میرسد ؛ رفسنجانی در پی اجرای همین سناریو باشد . یعنی در صورت حذفِ احتمالی رفسنجانی توسط شورای نگهبان ؛ وی بتواند از طریق حسن خمینی نفوذ خود را به مجلس خبرگان تحمیل نماید .

حسین جلالی رئیس دفتر مصباح یزدی میگوید " رفسنجانی برای راه پیدا کردن بمجلس خبرگان نوه ی خمینی را سکوی پرش خود کرده است " و او را سرباز اجیر شده رفسنجانی میداند .

صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در مورد بسیج مراجع همفکر از طرف رفسنجانی و علامه خواندن حسن خمینی گفت : " عده ای را که با خود همفکر هستند برای ورود به مجلس خبرگان تحریک میکنند . البته اشکالی ندارد؛ ازادی است . ولی در حوزه های علمیه علامه تراشی هم میکنند . اینها بازیگری است ؛ اینها استهزای حوزه علمیه است ؛ اینها خندیدن به شعور مردم است .

 

رفسنجانی با آخوندها و مراجع مخالفِ ولی فقیه و در رأس آنها حسن خمینی یک جبهه و اتحادی علیه ولی فقیه بوجود آورده است . او میداند که با کشاندن این روحانیون به صحنه انتخابات خبرگان ؛ کار شورای نگهبان برای رد صلاحیت کردنِ آنها بسیار مشکل خواهد بود ؛ زیرا در صورت رد صلاحیت مراجع و روحانیون طیف رفسنجانی ؛ هم پروژه های شورای نگهبان برای تعیین صلاحیتها افشا میشود و هم با رد صلاحیت کردن این همه روحانی ؛ صلاحیت خود را زیر سئوال میبرند و بخصوص اینکه حوزه های علمیه آخوندی را علیه سید علی خامنه ای و شورای نگهبان متحدتر و نیرومندتر میکنند .

بخصوص که رفسنجانی تصمیم دارد برای پشتیبانی از مراجع متحد خود با مراجع شناخته شده قم هم دیدار کند و حمایت آنها را برای پشتیبانی از آنها جلب نماید . خبرگزاری آریا نوشته است : " رفسنجانی برای تائید علمی برخی از نامزد های انتخابات خبرگان قصد سفر به قم و دیدار با برخی مراجع و علمای قم را دارد ..... وی در تلاش است با مکارم شیرازی ؛ صافی ؛ وحید خراسانی ؛ شبیر زنجانی و موسوی اردبیلی در این زمینه دیدار داشته باشد " .

 

دوم ــ کثرت نامزدها ؛ مشکل دیگر شورای نگهبان :

باند رفسنجانی برای درگیر کردن هر چه بیشتر شورای نگهبان در پیچ و خم بررسیها و احراز صلاحیتها ؛ سعی کرده افراد بیشتری را برای انتخابات خبرگان معرفی کند تا شورای نگهبان در حذف این همه نامزد برای انتخابات ؛ با مشکل مواجه شود . در انتخابات اسفند 12هزار 123 نفر برای انتخابات مجلس شورا و 801 نفر برای مجلس خبرگان نامزد شده اند که ؛ نسبت به آمار دوره های قبلی افزایش چشمگیری دارد .

احمد جنتی دبیر شورای نگهبان از افزایش آمار نامزدهای انتخاباتی ابراز نارضایتی کرده و گفته است ؛ تعداد بالای داوطلبان نامزدی در انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی برای او " ابهام درست کرده است " . محمد یزدی رئیس فعلی مجلس خبرگان هم با ابراز نارضایتی از بالا بودن آمار نامزدهای انتخاباتی گفته است " اهداف دیگری پشت پرده این ثبت نامها وجود دارد " .

افزایش آمار نامزدها ؛ شورای نگهبان را در نهایت مجبور به تائید صلاحیت کسانی میکند که در شرایط عادی حاضر به تائید صلاحیت شان نمی باشد . مثلا" در مورد مجلس خبرگان ؛ افزایش آمار نامزدهای غیر خودی بگونه ای اجتناب ناپذیر ؛ منجر به تائید صلاحیت برخی از فقهای غیر همسو با جریان حاکم میشود و زمینه برای کشیدن فرش از زیر پای ولی فقیه فراهم میگردد و در مجلس شورا هم ؛ امکان ورود تعداد بیشتری از نمایندگان همسو با دولت فراهم میشود .

شاید بهمین دلیل است که روزنامه اعتماد 6 دی به نقل از نزدیکان احمدی نژاد مینویسد " مجلس بعدی ؛ مجلس طرفداران حسن روحانی است و سخنگوی اصولگرایان زنهار میدهد که اگر ائتلافی در کار نباشد کشتی اصولگرایان غرق خواهد شد " .

 

سوم ــ تاکتیک اپوزیسیون نمائی :

حربه دیگر جریان رفسنجانی ـ روحانی در جدال با باند رقیب ــ در عرصه انتخابات ــ ؛ اپوزیسیون نمائی و مخالفت خوانی با ولی فقیه و اصول گرایان است . اما واقعیتِ مخالفتِ رفسنجانی با ولی فقیه چیز دیگری است . مجموعه ای از عوامل سیاسی ؛ اقتصادی ؛ اجتماعی و فرهنگی و بطور خاص پیشگیری از خطر شورش و طغیان اجتماعی ؛ منجر به شکل گیری جریانِ اعتدال و تدبیر ــ جریانی که بنام حسن روحانی ثبت شده ــ به سردمداری رفسنجانی در درون هرم قدرت گردید .

 هدف اصلی این جریان ؛ محدود و مشروط کردن قدرت ولی فقیه و مهار نیروهای نظامی و امنیتی ــ بویژه سپاه پاسداران ــ برای سمت گیری نظام بسوی تنش زدائی ؛ کاهش تنش های منطقه ای و ورود به بازار جهانی سرمایه است و نه مخالفت و نفی نظام ولایت فقیه .

اگر چه با سر برآوردن و قدرت گیری این جریان ــ بعد از توافق اتمی ــ اولین تیشه به ریشه ولی فقیه نظام زده شده است و اگر چه در غیاب یک اپوزیسیون واقعی در داخل ؛ رفسنجانی با فریب و دروغ به نماد اعتراض و دادخواهی عده ای از مردم تبدیل شده و از کمبود و نارضائی مردم دم میزند و ظاهرا" از مطالبات آنان دفاع میکند ولی هیچ قرابتی با مردم و دادخواهی آنان ندارد .  

یعنی جنگ و دعوای باند او با باند ولی فقیه ؛ هیچ مضمونی جز دستیابی بقدرت بیشتر و دستیابی به راههای بهتر برای بقای نظام دینی ندارد . مهدی هاشمی پسر رفسنجانی در مصاحبه با بیژن فرهودی ــ مجری پیشین برنامه فارسی صدای امریکا ــ ماهیت مخالفت های پدرش با ولی فقیه را بر ملاء کرد و گفت " اگر من ــ مهدی هاشمی ــ بگویم جمهوری اسلامی را قبول ندارم ؛ شما نباید باور کنید . من جزء این سیستم هستم ؛ من و پدرم جمهوری اسلامی را قبول داریم . فقط مشکل ما ولایت فقیه مادام العمر است که اگر دوره ای شود ؛ همین قانون اساسی ما بسیار خوب است " .

 

کارنامه رفسنجانی در این 37 سال مملو از توطئه ؛ جنایت و خونریزی جوانان میهن و تباهی و سیاهی است . اما از آنجا که قدرت عمدتا" در دستان ولی فقیه متمرکز است و بانی و مسئول اصلی همه سیاست های خائنانه و جنایتکارانه میباشد ؛ او در مرکز نفرت و تنفر مردم قرار گرفته و رفسنجانی و روحانی هم روی همین نفرت ها و نداشته های ولی فقیه سوار شده و بعنوان سرمایه و سلاح اصلی در دعوای انتخاباتی استفاده میکنند .

اما دامنه جنگ و دعوای باندها ــ باند ولی فقیه و باند رفسنجانی ــ محدود است و به حفظ نظام مشروط میباشد . یعنی استفاده از حربه اپوزیسیون نمائی محدود و تا آنجا مورد استفاده قرار میگیرد که پای مردم و عنصر اجتماعی به صحنه باز نشود و تحولات در کنترل آنها باشد . چرا که میدانند اگر در اثر بالا گرفتن مناقشات ؛ مردم به میدان بیایند ؛ دیگر از تاک و تاک نشان اثری باقی نمی ماند و بهمین دلیل هر دو باند حتی المقدور به تهدید ؛ هشدار و ترساندن بسنده میکنند .

هاشمی رفسنجانی برای رعایت این قانون است که ؛ به یاند مقابل هشدار میدهد . وی در مصاحبه با روزنامه آرمان 29 آذر 94 میگوید " امیدوارم در آن طرف ــ باند ولی فقیه ــ عقلانیتی حاکم شود که فضای خوب و امن حاضر را با خیالات واهی نا امن نکنند و بگذارند هر چه مردم میخواهند اتفاق بیافتد ....... نباید این حالت را با ناراضی کردن افکار عمومی بخصوص جوانان و تحصیلکرده ها بهم بزنند و نا امن کنند " .

 

اما با تمام ملاحظات باندهای رژیم ؛ هیچکس نمیتواند از عمیقتر شدن شکافی که وجود دارد و هر روز بیشتر میشود جلوگیری نماید و همچنین طبیعی است که هیچکس هم قادر نخواهد بود که از پیامدهای آن و از جمله انفجار خشم مردم و طغیان جان به لب رسیدگان جلوگیری نماید ؛ بعدا" در این باره بیشتر توضیح میدهم . ...... ادامه دارد

 

 16.01.2016 ( 26 دی 1394 )

arezo1953@yahoo.de   

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.