رفتن به محتوای اصلی

پیشنهاد وزیر آلمانی، تدارک “طرح مارشال” برای بازسازی سوریه و عراق
05.02.2016 - 13:23

گرد مولر در مصاحبه با شبکه تلویزیونی دویچه وله به بحران سوریه و عراق پرداخت و از اروپاییان خواست، مسئولیت بیشتری در برابر این بحران بپذیرند.

وزیر همکاری‌های اقتصادی و کمک‌های توسعه‌ای آلمان اخیرا به عراق، اردن و ترکیه سفر کرده و با پناهجویان زیادی گفت‌وگو کرده است. او در این مصاحبه ضمن بیان اینکه سرگذشت پناهجویان او را به‌شدت تحت تاثیر قرار داده‌ است، به سرنوشت ۳ زن ایزدی که در اسارت “دولت اسلامی” (داعش) بوده‌ و موق به فرار شده‌اند اشاره می‌کند.

به گفته مولر، “جهادیون” بارها به آنها تجاوز کرده‌اند و دو تن از آنان پس از فرار متوجه می‌شوند که حامله هستند.

این سه زن در کمپ پناهجویان به همراه عمویشان بوده‌اند. تروریست‌های “دولت اسلامی” چهار پسر مردی مسن را هم کشته و زن و دختر او را به اسارت برده‌اند.

مولر معتقد است که برای کمک‌های فوری به پناهجویان باید اقامتگاه‌های بیشتری برای آنان در کشورهای همجوار سوریه ایجاد کرد. او می‌گوید: «با ۵۰۰ یورو می‌توان احتیاجات یک پناهجو را در یکی از این کشورها به مدت یک سال تامین کرد.»

بر اساس محاسبه این وزیر آلمانی می‌توان با هزینه کردن ۱۰ میلیارد یورو ثبات و امنیت را به منطقه بازگرداند.

“طرح مارشال” برای سوریه

به اعتقاد گرد مولر باید برای حل بحران سوریه یک “طرح مارشال” تهیه و برای اجرای آن تلاش کرد.

طرح مارشال پس از پایان جنگ جهانی دوم از طرف ایالات متحده برای کمک به کشورهای اروپایی تهیه شد. بر اساس این طرح که بانی آن جورج سی مارشال، وزیر امور خارجه وقت آمریکا بود، این کشور به اروپاییان کمک‌های گوناگونی کرد تا بتوانند روی پای خود بایستند.

جلوگیری از رشد کمونیسم در اروپا و گسترش بازار مصرف برای تولیدات آمریکایی از انگیزه‌های اصلی این طرح به‌شمار می‌رفت.

مولر در مصاحبه با دویچه وله تاکید می‌کند که پناهجویان، به ویژه پناهجویان سوری فقط به خاطر یک زندگی بهتر از کشورشان نگریخته‌اند بلکه اکثر آنها افرادی هستند که شاغل بوده و ناچار به ترک کشورشان شده‌اند. او می‌گوید، این افراد مایلند در بازسازی زادگاهشان سهیم باشند و غرب “باید به یاری آنها” بشتابد.

مولر می‌افزاید: «باید با کمک کارگران متخصص آلمانی به این افراد کمک کرد و به آنها ماهانه حقوق داد تا بتوانند با خیال راحت به بازسازی کشورشان بپردازند.»

طبق محاسبه مولر، هزینه پناهجویان در آلمان در درازمدت به مراتب بیشتر از کمک مالی به آنها در کشورشان خواهد بود.

وزیر همکاری‌های اقتصادی و کمک‌های توسعه‌ای آلمان از کشورهای غربی می‌خواهد که برای حل بحران سوریه دست‌به دست هم دهند و اشتباه سال گذشته را تکرار نکنند.

مولر به کنفرانس صلح سوریه در سال گذشته اشاره می‌کند که در آن وعده‌های زیادی داده شد اما حداکثر ۵۰ درصد این وعده‌ها به مرحله اجرا رسیدند‌.

 

دلایل فرار: گرسنگی و نبود چشم‌انداز

گرد مولر ضمن تاکید بر این که اروپا از “حقوق بشر دفاع” می‌کند تاکید می‌کند که حق حیات و حق دستیابی به مواد خوراکی از حقوق بنیادین بشر هستند. او در این راستا به آفریقا که به شدت به کمک کشورهای صنعتی نیازمند است اشاره کرد و گفت، اروپاییان نباید در مقابل مشکلات آفریقا چشم ببندند و فکر کنند که این مشکلات به آنها ربطی ندارد.

سیاستمدار وابسته به حزب سوسیال مسیحی آلمان این پرسش را مطرح می‌کند: «آیا من اجازه دارم در کمال آسایش زندگی کنم در حالی که صدها میلیون نفر در جهان در بدبختی به‌سر می‌برند؟»

او پاسخ می‌دهد: «بله، من مجاز هستم که به این شکل زندگی کنم، اما باید در مقابل ضعیفان هم احساس مسئولیت کنم».

مولر علاوه بر این یادآوری می‌کند که اروپاییان زندگی مرفه خود را از جمله مدیون مواد خامی هستند که از کشورهای دیگر دریافت می‌کنند.

وزیر همکاری‌های اقتصادی و کمک‌های توسعه‌ای آلمان برای نمونه به تولید، خرید و فروش ناعادلانه شلوار جین اشاره می‌کند و می‌گوید: «ما برای یک شلوار جین به طور متوسط دو یورو می‌پردازیم ولی در بازار به قیمت ۶۰ تا ۷۰ یورو می‌فروشیم. چرا؟ چون ما به تولیدکنندگان آن در کشورهای فقیر دستمزد عادلانه نمی‌پردازیم.»رادیو آلمان

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو آلمان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.