رفتن به محتوای اصلی

گزارش رویترز از فضای انتخاباتی در ایران: زنان و جوانان ناامیدند
06.02.2016 - 12:49

خبرگزاری رویترز در این گزارش همچنین می‌گوید تصمیم گیرنده نهایی در ایران، آیت اﻟله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران است، نه حسن روحانی یا طرفداران او.

این در حالی است که طرفداران آقای روحانی تلاش می‌کنند، اکثریت ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی را از تندروها بگیرند. این انتخابات آزمونی برای آقای روحانی خواهد بود که خود به انتخابات ریاست جمهوری آینده در سال ۱۳۹۶ نیز چشم دوخته است.

رویترز می‌گوید نتیجه انتخابات بر سیاست گذاری خارجی ایران که از سوی آیت اﻟله خامنه‌ای تعیین می‌شود، تاثیر نخواهد گذاشت. اما پیروزی طرفداران اصلاحات، آقای روحانی را در موقعیت بهتری برای انجام اصلاحات اقتصادی و باز کردن درهای بازار ایران به روی سرمایه گذاران خارجی قرار خواهد داد.

این خبرگزاری در ادامه اظهارات یک زن فارغ‌التحصیل دانشگاه را نقل می کند که گفته است، او هم مانند بسیاری از زنان دیگر ایرانی به حسن روحانی رای داد، اما بار دیگر چنین اشتباهی را نخواهد کرد.

به نوشته رویترز طرفداران  روحانی امیدوارند پیروزی آنها در انتخابات به تغییرات اجتماعی در ایران منجر شود؛ آن هم در کشوری که زنان از حقوق کمتری نسبت به مردان در زمینه‌هایی مانند حق ارث، طلاق و سرپرستی فرزند برخوردارند و باید محدودیت‌های حجاب اجباری را که توسط نیروهای انتظامی اعمال می شود، رعایت کنند. مسافرت خارجی زنان ایرانی هم منوط به اجازه شوهران است.

ایران هرگونه تبعیض علیه زنان را رد می‌کند و می‌گوید قوانین شرع اسلام را به اجرا گذاشته است.

در همین حال سیاستمداران طرفدار حسن روحانی، ضمن آن که می‌گویند به نظام دینی ایران وفادار هستند، اما خواهان روابط عمیق تری با جهان غرب، آزادی بیان بیشتر، اختلاط بین زنان و مردان در جامعه، و نرمش در مقابل قوانین شرعی حاکم بر پوشش زنان نیز هستند.رادی وآمریکا

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو آمریکا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.