رفتن به محتوای اصلی

هشدار درباره تخليه اقليم اهواز (خوزستان) به دليل بحران آلودگى
06.02.2016 - 20:29

ارسال جهت اطلاع به:

-          آقای احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران

-          آقای جان ناکس، کارشناس مستقل سازمان ملل درباره محیط زیست

-          آقای داینیوس پوراس، گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره سلامت جسمی و روحی

-          سازمان عفو بين الملل

-          سازمان ديده بان حقوق بشر

-          سازمانهاى مدافع حقوق بشر

كارشناسان محيط زيست نسبت به تخليه اقليم اهواز(استان خوزستان) به علت بحران فاجعه آميز آلودگى هوا و افزايش چشمگير بيماريهاى تنفسى و داخلى و افزايش مهاجرت بدليل اهمال و تخريب متعمدانه محيط زيست توسط حكومت ايران هشدار داده اند.

سازمان حقوق بشر اهواز معتقد است كه ايجاد بحران آلودگى به علت سهل انگارى وتخريب عامدانه دولت جمهورى اسلامى در جهت پيشبرد سیاستهاى تغيير دموگرافيك جمعيت استان و پاكسازى نژادى عليه عربهاى اهواز ( ساكنان اصلى منطقه) صورت مى گيرد.

در همين راستا، محمد درویش، عضو هيات علمی موسسه تحقيقات جنگلها و مراتع در ايران هشدا داد كه اقليم اهواز به دليل بحران آلودگى ديگر قابل زندگى نيست. وى كه مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، مى باشد، هشدار داده است كه استان خوزستان به دليل آلودگى شديد در حال تخليه است ومهاجرت از آن افزايش يافته است.

به گزارش خبرگزارى "خبرآنلاين" ، درويش درمیز گردى تحت عنوان "تغییر اقلیم و گرمایش در ایران چه تاثیراتی دارد؟" گفت:" در خوزستانی که بزرگترین تولید کننده کشاورزی ما در طول این چند دهه بوده و بیشترین میزان سرمایه گذاری نفت و گاز، بیشترین میزان آب‌های سطحی حدود ۳۳ درصد آب‌های سطحی و بیشترین میزان پول و بزرگترین منابع آب و گاز را دارد، پژوهشی روی کیفیت آموزش و پرورش در بین ۳۱ استان کشور انجام دادند و بدترین کیفیت آموزش و پرورش در خوزستان است. شش هزار کادر آموزشی رفتند و شش هزار نفر دیگر در صف رفتن هستند و دیگر اجازه ندادند که بروند. چه اتفاقی در خوزستان و در قطب تجمع ثروت کشور رخ داده است که کسی حاضر نیست در خوزستان زندگی کند؟ ".  وى افزود: "این تسهیلات را آن‌جا و در منطقه اروند گذاشتند ولی باز هم این تسهیلات باعث نشده است که مردم در استان خوزستان بمانند. برای این‌که نه هوایی برای نفس کشیدن و نه آبی برای خوردن وجود دارد. EC در پل اهواز دو هزار و ۳۰۰ و در پل خرمشهر سه هزار و ۹۰۰ شده است. آب گلالود و هوا هم که این طوری است".

لازم به ذكر است كه بحرانهاى محیط زیستی در مناطق عرب نشين، به آلودگى هوا ختم نمى شود، بلكه  موضوع انتقال آب رودخانه هاى استان به فلات مركزى ايران، گازهای گلخانه‌ای ، خشکی ، شورى آب آشاميدنى ، خشكسالى و بيابان زدگى ، عملیات عمرانی در تالاب‌ها، کم‌آبی و آلودگی کارون وساير رودخانه ها وساختن سدهاى فراوان را نيز شامل می‌شود.

شوری و طعم نامطبوع آب شرب ، همچنین وجود بوی نامطبوع در شهر اهواز وساير شهرهاى استان ،  شهروندان را در حالتى از ترس و نا امنى از بيماريهاى خطرناك قرار داده است.

به گفته کار‌شناسان در صورت تداوم اين بحرانها اين استان تا چند سال آينده به طور كامل غير قابل سكونت خواهد شد.

سازمان حقوق بشر اهواز ، ضمن محكوميت سياساتهاى حكومت مركزي ايران، از سازمان ملل وگزارشگران مربوطه ونيز سازمانهاى مدافع حقوق بشر، درخواست اعمال فشار بر دولت جمهوری اسلامی ایران دارد  تا درباره بحران زیست محیطی در اقليم اهواز( استان خوزستان) بنا به تعهدات قانونى و بين المللى رسيدگى فورى كرده، و اقدامات لازم را براى جلوگيرى از گسترش اين بحران انجام دهند.

سازمان حقوق بشر اهواز

5 فوريه 2016

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی
سازمان حقوق بشر اهواز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.