رفتن به محتوای اصلی

تلاش دولت برای حذف یارانه ۱۵ میلیون نفر
07.02.2016 - 12:41

سایت تابناک در این مورد نوشته است: خارج از بررسی این طرح که البته صحت و سقم آن نیز همچنان محل تردید است و همچنین جزئیات دقیق آن هم مشخص نیست که چطور و چگونه دولت قصد اجرای این مهم را دارد، این موضوع است که به رغم این تکذیب و تأیید ها امروز لیستی به صورت مصور در شبکه های مجازی منتشر شده و ویژگی افرادی که در آینده یارانه آنها قطع خواهد شد، مشخص گردیده است.هرچند دولت فعلی به زعم خود تلاش های فروانی برای مدیریت پرداخت یارانه ها و حذف یارانه بگیران پردرآمد انجام داد، تا به امروز موضوع پرداخت یارانه نقدی به عنوان یکی از موضوعات پیچیده و غیرقابل حل در ساختار اقتصادی کشور پابرجا مانده است.

بر اساس قانون بودجه سال ۹۴ و کاهش ۳۰۰۰ میلیاردی بودجه پرداخت نقدی یارانه ها دولت مجبور بود که نزدیک به شش میلیون را از فرایند گرفتن یارانه نقدی حذف کند؛ البته در این راه نیز قدم هایی برداشت که در هر مرحله با اعتراضات فروانی در بین کسانی که از این فرایند حذف شده بودند روبه رو بود، چون برخی حذف شدگان معتقد بودند که بناحق و یا اشتباهی حذف شده اند.

البته در این میان به دلیل اینکه دولت در این زمینه اطلاع رسانی دقیقی انجام نمی دهد، سخنان ضد و نقیضی به گوش می رسید و همچنان دقیقاً مشخص نیست، چه تعداد ایرانی و یا خانوار یارانه نقدی دریافت می کنند و یا تاکنون چه تعداد افراد در پروسه حذف قرار گرفته اند!

به هر حال با نزدیک شدن به سال ۹۵ زمزمه های جدیدی از اقدامات دولت برای سر وسامان دادن به موضوع یارانه ها به گوش می رسد؛ با اینکه برخی از این شنیدها ذهن هر شنونده ای را متعجب می کند.

در جدیدترین اقدام دولت اعلام شد که دولت قصد دارد در سال آینده ۱۵ میلیون ثروتمند را از دایره یارانه‌بگیران حذف کند و منابع حاصل را (معادل۱/۸ هزار میلیارد تومان) به خانوارهای با درآمد پایین اختصاص دهد. بخش جالب این تصمیم این است که طبق این مصوبه ثروتمندانی که یارانه آنها قطع می‌شود، می‌توانند فرد مستمندی را که یارانه‌شان به آنها اختصاص می‌یابد را خود انتخاب و معرفی کنند! اگرچه این طرح در حالی از زبان نمایندگان مجلس مطرح شد که وزارت کار چند روز پس از انتشار خبر، از پیشنهاد چنین طرحی اعلام بی خبری کرد.

واقعاً مشخص نیست که چنین طرحی به ذهن کدام اندیشمندی رسیده که کسانی که حذف می شوند، جایگزین خود را مشخص کنند. افرادی که قبلا پرداخت یارانه نقدی را گداپروری خطاب می کردند، امروز با طرح های خنده دار خودشان توهین و منت را نیز به آن اضافه کرده اند.

خارج از بررسی این طرح که البته صحت و سقم آن نیز همچنان محل تردید است و همچنین جزئیات دقیق آن هم مشخص نیست که چطور و چگونه دولت قصد اجرای این مهم را دارد، این موضوع است که علی رغم این تکذیب و تأییدها امروز لیستی به صورت مصور در شبکه های مجازی منتشر شده و ویژگی افرادی که در آینده یارانه آنها قطع خواهد شد، مشخص گردیده است.

در شرایط کنونی حقوق پرداختی به خانواده‌های تحت حمایت سازمان بهزیستی برای خانوار ۴نفره حدود ۵۳ هزار تومان است، حال آنکه اگر یارانه پرداختی دو یا سه خانوار به این خانوار تخصیص یابد، خط بودجه این خانوار ۳۶۰ تا ۵۴۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت، بدون اینکه هزینه اضافی برای دولت ایجاد شود؛ اما رسیدن به چنین نقطه آرمانی از طریق طرح های مضحک امکان پذیر نیست و تنها باعث نارضایتی در میان فقیر و ثروتمند خواهد شد.

در حالی که دولت می تواند از طریق سامانه های اطلاعاتی به راحتی افراد ثروتنند را در وهله اول شناسایی و حذف و در ادامه از طریق پایش اطلاعاتی سایر گروه های درآمدی را شناسایی کند. با شناسایی دقیق گروه های هدف از طریق کارت های یارانه که امکان صدور آن وجود دارد، یارانه نقدی را به این حساب ها واریز نماید که امکان برداشت نقدی نیز نداشته باشد و از طریق این پول امکان پرداخت قبوض و همچنین خرید کالاهای اساسی ایرانی از فروشگاه های مجاز فراهم باشد.

بنابراین با اینکه این راه حل نیازمند مقدمات فروانی است، در صورتی که عزم مناسبی در دولت وجود داشته باشد امکان عملی کردن این طرح وجود خواهد داشت. در این طرح، همچنین می توان تعداد افرادی که یارانه نقدی را دریافت می کنند کم و زیاد کرد؛ مضافاً اینکه میزان پرداخت ها را با توجه به نیازمندی متغییر قرار داد.

در همین راستا در چند روز اخیر این عکس در شبکه های اجتماعی منتشر شده که به احتمال قوی مکانیزم حذف یارانه بگیران در آینده نزدیک خواهد بود.

 

 

افراد کاندیدا برای حذف

دولت برای شناسایی افراد ثروتمند نیز برخی مکانیزم‌ها را در نظر دارد. در این خصوص برخی از معیارها برای ارزیابی افراد ثروتمندان نیز به شرح زیر خواهد بود:

– کلیه خانوارهایی که سرپرست یا یکی از اعضای تحت تکفل آنها مدیر کل دستگاه‌های اجرایی یا بالاتر باشد.

-کلیه خانوارهایی که سرپرست یا یکی از اعضای تحت تکفل آنها پزشک، دندانپزشک، قاضی، وکیل، سردفتر یا عضو هیأت علمی دانشگاه بوده است.

-کلیه خانوارهایی که سرپرست یا یکی از اعضای تحت تکفل آنها مدیر عامل یا اعضای هیأت مدیره نهادهای عمومی بوده یا سمتی همتراز داشته باشند.

-کلیه خانوارهایی که سرپرست یا یکی از اعضای تحت تکفل آنها رئیس بانک و موسسات اعتباری، بیمه، تعاونی‌ها یا لیزینگ باشند.

-کلیه خانوارهایی که سرپرست یا یکی از اعضای تحت تکفل آنها مالک واحدهای تولیدی و توزیعی با بیش از ۵ نفر کارکن باشند.

-کلیه خانوارهایی که سرپرست یا یکی از اعضای تحت تکفل آنها مالک یا مدیر شرکت‌های مشاوره و پیمانکاران باشد.

-کلیه خانوارهایی که سرپرست یا یکی از اعضای تحت تکفل آنها دارنده مجوز صنفی ممتاز درجه یک صرافی بوده یا شغل‌های مشابه داشتند.

-کلیه خانوارهایی که سرپرست یا یکی از اعضای تحت تکفل آنها افسران نظامی از درجه سرهنگ و بالاتر باشند.

-کلیه خانوارهایی که سرپرست یا یکی از اعضای تحت تکفل آنها فرمانداران، شهرداران یا اعضای شورای شهر بالای ۵۰ هزار نفر باشند.

-اشخاصی که در ایران سکونت ندارند.

-خانوارهایی که دو خودرو یا بیشتر دارند.

-خانوارهای دارایی خودرو خارجی با سند ملکی باشند. (خودروهای کره‌ای ۲۰۰۵ به بعد، ژاپنی ۲۰۰۵ به بعد، اروپایی و آمریکایی ۲۰۰۰ به بعد، سوزوکی ۸۸ به بعد، مزدا ۸۶ به بعد نیسان تیانا ۸۲ به بعد، ماکسیما ۸۵ به بعد، مگان ۲۰۰۰، ۸۸ به بعد، سراتو از سال تولید، چینی‌ها از سال از سال ۹۳ به بعد).

-دارندگان ۳ سند ملکی که دو سند در شهرهای بزرگ داشته باشند.

-کلیه خانوارهایی که در ۵ سال گذشته معاملات ملکی به ارزش ۵۰۰ میلیون تومان در شهرهای بزرگ و ۳۰۰ میلیون تومان داشته باشند.

-کلیه خانوارهایی که ارزش یکی از وام‌های دریافتی آنها بیشتر از ۸۰ میلیون باشد.

-خانواده‌های دارای بیماری صعب العلاج، سرطانی و معلول استثنا هستند.

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
تابناک

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.