رفتن به محتوای اصلی

رفسنجانی: جمهوریت و اسلامیت در سال‌های اخیر تضعیف شده است
13.02.2016 - 05:24

 

 

 

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، در فیلم تبلیغاتی خود برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت که «بعد اسلامیت و بعد جمهوریت» نظام جمهوری اسلامی «در سال‌های اخیر یک مقدار تضعیف شده است».

به گزارش وب‌سایت انتخاب، آقای هاشمی رفسنجانی در این فیلم که روز جمعه ۲۳ بهمن، از شبکه استانی تهران پخش شد، ابراز امیدواری کرد که در دو انتخابات پیش رو این دو بعد «تقویت» شوند.

وی برخی «اشکالات» در برگزاری انتخابات‌ها از جمله «تأیید صلاحیت‌ها، ردّ صلاحیت‌ها، شمارش صندوق‌ها» را از جمله موارد تضعیف «بعد مردمی نظام» خواند و تأکید کرد که «باید این ضعف‌ها جبران شود».

وی اضافه کرد: «در بُعد اسلامی هم... متأسفانه الان فسادها و بداخلاقی‌های فراوانی را می‌بینیم... فسادهای اخلاقی از نوع تهمت زدن، نزاع‌ها، درگیری‌ها و دروغ گفتن‌ها زیاد شده است».

رسانه‌های نزدیک به آقای هاشمی رفسنجانی پیش از این اعلام کرده بودند که پخش فیلم تبلیغاتی آقای هاشمی رفسنجانی اولین حضور او در صدا و سیما پس از حوادث سال ۸۸ است.

اکبر هاشمی رفسنجانی در آخرین خطبه نماز جمعه خود در ۲۶ تیر  ۸۸ خواهان آزادی دستگیرشدگان بعد از انتخابات، دلجویی از آسیب‌دیدگان و فراهم شدن فضایی برای بیان دیدگاه‌های مختلف در صدا و سیمای دولتی ایران شد.

در این نماز جمعه همچنین معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ شعارهایی را سر دادند که نیروهای امنیتی با شلیک گاز اشک‌آور و همچنین ضربات باتوم آن‌ها را متفرق کردند.

رسانه‌های اصولگرا در سال‌های گذشته آقای هاشمی رفسنجانی و فرزندنش مهدی را به برنامه‌ریزی اعتراض‌های سال ۸۸ متهم کرده‌اند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در هفته‌های گذشته چندین بار به رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات مجلس اعتراض کرده است.

وی همچنین روز دوشنبه ۱۲ بهمن ماه، در اعتراض به رد صلاحیت حسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری خطاب به اعضای شورای نگهبان گفته بود: «شما صلاحیت خود را از کجا آورده‌اید؟ چه کسی به شما اجازه داده یک جا بنشینید و برای دولت و مجلس و جاهای دیگر داوری کنید و اختیارات را در دست بگیرید؟»

این سخنان انتقاد شدید تعدادی از امامان جمعه و رسانه‌های اصولگرا را به دنبال داشت و برخی از وب‌سایت‌های خبری اصولگرا اعلام کرده بودند که تعدادی از روحانیون از آقای هاشمی رفسنجانی به دادگاه ویژه روحانیت شکایت کرده‌اند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگو و معاون اول قوه قضائیه، نیز این سخنان را مصداق «تشویش اذهان عمومی، توهین و تحریک افراد به اقدامات خلاف قانون» خوانده و گفته است که «یقیناً برای این‌ها پرونده تشکیل می‌شود و به وقتِ آن برخورد می‌شود».

«همگی دست از اهانت‌ها، تخریب‌ها و دعوا‌ها بردارند»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان روز جمعه خود، ضمن دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات  تأکید کرد که «همگی دست از اهانت‌ها، تخریب‌ها و دعوا‌ها بردارند و بگذارند مردم هر چه را تشخیص دادند، رأیشان را بدهند».

در همین حال روز جمعه ستاد انتخاباتی مردمی آقای هاشمی رفسنجانی با نوشتن نامه‌ای به وزیر کشور خواستار روشن شدن علت جمع‌آوری بنرهای این ستاد در ٢٢ بهمن و دستگیری چندساعته تعدادی از جوانان همکار ستاد شد.

تبلیغات انتخابات مجلس خبرگان رهبری از روز پنج‌شنبه آغاز شده است. با این حال به گفته خبرگزاری ایلنا، پلاکاردهای تبلیغاتی آقای هاشمی رفسنجانی برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری که در مسیر راهپیمایی ۲۲ بهمن نصب شده بود، «جمع‌آوری» شده است.

در این پلاکارد‌ها عکس آقای هاشمی رفسنجانی در کنار حسن خمینی و حسن روحانی منتشر شده بود.

به گفته خبرگزاری ایلنا در راهپیمایی ۲۲ بهمن همچنین نشریاتی علیه آقای هاشمی رفسنجانی و حسن خمینی توزیع شده است.

براساس این گزارش، در همین حال پوسترهای ائتلاف اصولگرایان برای انتخابات مجلس که در ماشین‌های یکی از «نهادهای نظامی» گذاشته شده بود، در این راهپیمایی توزیع شده است.

«سانسور» سخنان هاشمی در صدا و سیما

ساعاتی پس از پخش شدن فیلم تبلیغاتی آقای هاشمی رفسنجانی، رضا سلیمانی، مدیر روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، صدا و سیما را متهم کرد که این فیلم را «سانسور» کرده است.

آقای سلیمانی اعلام کرد که آقای هاشمی رفسنجانی در زمان فیلمبرداری ۲۳ دقیقه صحبت کرده بود که او «با همکاری تدوین گر و مدیر برنامه‌ها» ۱۸ دقیقه از سخنان وی را انتخاب کرده و تحویل صدا و سیما داده است.

مدیر روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، در یادداشتی که در تعدادی از وب‌سایت‌ها منتشر شده، نوشت که با این حال صدا و سیما سخنان آقای هاشمی رفسنجانی را «سانسور» کرده و بخش‌هایی از سخنان او را حذف کرده است.

وی اعلام نکرده که چه بخش‌هایی از سخنان آقای هاشمی رفسنجانی حذف شده اما نوشته است که «متن کامل و سانسور نشده این سخنان در روزنامه‌ها و سایت‌ها قابل دسترسی است».

انتشار فهرست مورد حمایت هاشمی برای خبرگان تهران

در همین حال وب‌سایت انتخاب اعلام کرد که همزمان با پخش فیلم تبلیغاتی آقای هاشمی رفسنجانی، فهرست مورد حمایت او در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان تهران منتشر شده است.

در این فهرست علاوه بر محمدتقی مصباح یزدی، از احمدجنتی، محمد یزدی، محمدرضا مدرسی یزدی سه عضو شورای نگهبان که در فهرست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حضور دارند، نیز حمایت نشده، اما نام محمدعلی موحدی کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در آن به چشم می‌خورد.

حسن روحانی، محمد محمدی ری‌شهری، قربانعلی دری نجف‌آبادی، محسن قمی، ابوالفضل میرمحمدی، محمد امامی کاشانی، و ابراهیم امینی اعضای مشترک دو فهرست هستند.

در فهرست مورد حمایت آقای هاشمی رفسنجانی همچنین از محمود علوی، وزیر اطلاعات، محمدعلی تسخيری، رئیس پیش مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و محسن اسماعيلی، عضو حقوقدان شورای نگهبان، حمایت شده است.

محمد سجادی عطا آبادی، از جمله دیگر اعضای فهرست مورد حمایت فهرست آقای هاشمی رفسنجانی است. وی قاضی پرونده هاشم آقاجری در دیوان عالی کشور بود و در سال ۸۲ رای به لغو حکم اعدام او داد.

هاشم بطحايی، محمدحسن زالی و نصرالله شاه‌آبادی دیگر اعضای فهرست مورد حمایت اکبر هاشمی رفسنجانی هستند.


© 2016 تمام حقوق این وب‌سایت، بر اساس قوانبن کپی‌رایت، برای رادیو فردا محفوظ است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.