رفتن به محتوای اصلی

بیانیه اعتراضی جمعی از فعالین مدنی
درخصوص حکم اجرا شده دو نوجوان معارض
13.02.2016 - 23:04
تفسیر از:
نوشین ارشادی
ایران گلوبال-جمعی از فعالان مدنی طی بیانیه ای اعتراض خود را در خصوص حکم اجرا شده دو نوجوان معارض با قانون در شهر ساری عنوان کردند.
 
متن این بیانیه به شرح زیر است:
 
بسمه تعالی
بیانیه اعتراضی جمعی از فعالین مدنی در خصوص حکم اجرا شده دو نوجوان معارض با قانون در ساری.
 
تمام تلاش بشر از تمدن و وضع قوانین، کاهش جرايم و افزایش کرامت انسانی بوده و هست. در روزهای گذشته دو نوجوان که به شکستن شیشه‌‌های چندتا از اماکن لوکس شهرستان ساری اقدام کرده بودند، به مجازاتی غیرمتعارف، غیرانسانی و البته منافی تمام اهداف انسانی قانون‌گذاری و فلسفه وجودی دستگاه قضا محکوم شدند. به دستور قاضی پرونده، آنان را با لباس محکومین در انظار عموم در شهر گردانده و آبرو، غرور و غزت نفس ایشان را نابود کرده‌اند. در انظار به آنها برچسب مجرم زده می‌شود که باعث می‌شود خود را به عنوان مجرم بپذیرند و اصلاح آنان را سخت‌تر کند. آنان را در موضع ضعف تحقیر کرده و دشمنی جامعه را در آنها به‌وجود می‌آورد و از آنان جامعه‌ستیزهای آینده را می‌سازد. هرچند این عمل در مورد هر انسانی ناجوانمردانه، غیرانسانی و به دور از آموزه‌های دین مبین اسلام است، اما فاجعه از این هم عمیق‌تر است زیرا محکومان دو نوجوان هستند. نوجوانانی که به علت ناملایمات زندگی، کمبود محبت، عدم تربیت درست، فشارهایی که در زندگی ناملایم خود تجربه کرده‌اند جامعه ستیز شده و مجرم نام گرفته‌اند. اینان بیشتر از هر نوجوان دیگری به اصلاح نیاز دارند تا مجرمان آینده جامعه را تشکیل ندهند. مگر به همین سبب نیست که مجرمان زیر ۱۸ سال را از بزرگسالان جدا کرده و آنان را در کانون اصلاح و تربیت مورد حمایت قرار می‌دهیم تا تربیت شده و مجرمان آینده را تشکیل ندهند؟ کانون اصلاح و تربیت زمانی معنا دارد که نگاه ما به کودکان و نوجوانان خاطی نگاه مادرانه وپدرانه باشد. آنان را به کانون مذبور می‌فرستیم تا تربیت شوند و هدف به‌هیچ وجه مجازات آنان نیست؛ که آنان را صغیر و فاقد رشد و تربیت کافی می‌دانیم.
در آیه شریفه «فی القصاص حیاة یا اولولالباب» که می‌فرماید «در قصاص زندگانی است» هدف از بی‌رحمانه‌ترین حکم اسلامی را کاهش جرم برمی‌شمارد. اصلا هدف از اجرای قوانین همین است. باید به یاد داشته باشیم که حکایت مجرمان بزرگسال حکایت میوه‌هایی است که در اثر غفلت جامعه فاسد شده‌اند و همان‌گونه که با تقصیر خود، برای حفظ سلامت خود میوه‌ها را به زباله‌دانی می‌ریزیم، مجرمان را نیز که در اجتماع مجرم می‌شوند و تأثیر شرایط زندگی و اجتماع در این مجرم شدن بسیار است، برای حفظ سلامت جامعه به‌ناچار و البته بی‌رحمانه مجازات می‌کنیم. مجرمان برای سلامت جامعه قربانی شده و مجازات می‌شوند نه برای اینکه مستحق مجازات هستند. به همین سبب است که حتی برای احکامی مانند شلاق نیز مجری حکم نباید از مجازات خاطی خرسند باشد و بزرگان دین شادی مجری را گناه شمرده‌اند. اما این نوجوانان در اثر این مجازات و این بی‌مهری از محبت جامعه ترد شده و مورد تحقیر و توهین قرار می‌گیرند. مشکلات جامعه‌ستیزی ایشان به‌جای اینکه برطرف شود، چندین برابر شده و قطعاً آنان را به مجرمان آینده این آب و خاک تبدیل خواهد نمود. آیا این است آموزه‌های دین مبین اسلام؟ آیا این است اهداف عالیه اسلامی از تشکیل حکومت اسلامی؟ آیا اینگونه می‌خواهیم دنیا را به سمت سلامت روحی و روانی و به جامعه‌ای با حداقل جرم و جنایت به پیش ببریم. قاضی این پرونده در تمام جرم‌های آینده این نوجوانان، زمانی که دست به جنایات بزرگتری چون قتل و تجاوز آلوده کنند سهیم خواهد بود، اما هیچ‌گاه مجازات نخواهد شد. چه بسا که باز هم خودش آنان را با حکمی غیرانسانی‌تر و ناجوانمردانه‌تر مجازات کند.
حکم این قاضی یاد و خاطره مجازات‌هایی را در ذهن زنده می‌کند که از طرف سلاطین جبار، متکبر و خودکامه در دوران گذشته صادر می‌شده است. زمانی که همه مجازات‌ها براساس سلیقه شاه بوده و برای تصفیه حساب شخصی. برای ترساندن مردم. زمانی که جامعه هیچ اهمیتی نداشته و فقط بقای شاه و سلطنت وی اهمیت داشته است. این‌گونه احکام برازنده نظام جمهوری اسلامی نیست که داعیه‌دار پیاده‌سازی آموزه‌های عالیه الهی است و خود را خدوم مردم و خداوند تبارک و تعالی می‌داند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.