رفتن به محتوای اصلی

نقدی بر دعوت فرخ نگهدار جهت شرکت در انتصابات ایران
25.02.2016 - 03:24

 

 

فرخ نگهدار در ویدئویی از مردم دعوت کرده « با شرکت حداکثری خود در انتخابات-درحقیقت انتصابات- حذف کنندگان در شورای نگهبان را از قدرت حذف کنند. و به طیف " اصلاح طلب-اعتدالی"رأی دهند.
 استراتژی نگهدار چیست؟
برای اینکه استراتژی ایشان را با توجه به اندیشه هایش در عمل درک کنیم میتوان گفت:
او میکوشد به اصطلاح طیف اصلاح طلبان و اعتدالی های حکومتی را ، به جای افراطیان حکومتی  بنشاند. که استراتژی هر دو طیف « حفظ و استحکام نظام اسلامی» ست.
و در رأی گیریهای بعدی نیز همین تاکتیک را ادامه دهد تا هنگامیکه صندوق انتصابات به صندوق نیمه انتخابات تبدیل شود. و بعدها هم از راه رأی گیری به «صندوق انتخابات آزاد» تبدیل شود.  تا آزادی فعالیت سیاسی احزاب دگراندیش- که بتوان تغییرات سیاسی اساسی در حکومت داد. از جمله تغییر قانون اساسی-حذف شورای نگهبان- جدایی دین و دولت و اجرای دموکراسی و غیره. 

اگر اشتباه برداشت نکرده باشم این آن استراتژی ست که ایشان حداقل در دوره های اخیر ادامه داده و میدهد. که میتوان آنرا همان « راه و روش انتخاب بدتر از بدترین» نامید؛ با توجه به اینکه مردم اسیر در چهارچوب نظام 37 سال است خود به ناچار بدان روی آورده اند. و اگر « راه و فضای» جدیدی نیابند باز هم ادامه خواهند داد. چرا که فکر میکنند به قول ما آذربایجانیها « کندن یک مو از خوک نیز غنیمت» است:« Donquzdan bir tük də çəksən, qənimətdir»
به عبارت دیگر « این هم بهتر از هیچ است». 

سئوال این است: آیا لایه های اجتماعی  زحمتکش تحت استثمار و ستم و تبعیض جامعه، که تقریبا نود در صد مردم راتشکیل میدهند ، و هیچگاه از " استقرار و استحکام نظام اسلامی" سودی نبرده اند،  و مبارزات مختلف « روشنگری ، مدنی-اجتماعی، صنفی-سیاسی» را به صورت « آشکار و نهان» ادامه میدهند « راه رهایی دیگری» به جز کشاندن آنها به رأی دهی به انتصاب شوندگان آبروباخته ندارند؟ آیا واقعا راه رهایی مردم ستمدیده « ادامه ی پایان ناپذیر این استراتژی انتخاب بدتر از بدترین» است؟
آیا نیروی پیشرو جامعه ی ایران این قدر درمانده است که نمی تواند ببیند جلو چشم اش « در بیرون از حکومت، مبارزه ی استراتژیک مستقل ستمکشان» جریان دارد؟ و ضروریست که به این کوششها یاری کند؟ و نیرومند شدن آن ربطی به استقرار این یا آن طیف به غایت مرتجع حکومت که سروته یک کرباس اند، ندارد؟ آیا وابسته کردن نظری-عملی مبارزه ی مستقلِ موجودِ خارج از حکومت، به « بازی انتصابات» صحیح است؟

زمانی اکثریت رأی دهندگان  ناآگاهانه نظام خمینی را انتخاب کردند، و اکثریت نیروی پیشرو جامعه دنباله روی از مردم کرد.
اکنون نیز ظاهرا اکثریت رأی دهندگان طیف روحانی را برخواهند گزید ؛ و بخشی از نیروی پیشرو جامعه طبق معمول به دنباله روی خود از آنها ادامه خواهند داد.
آنها از اسارت رها نخواهند شد. چرا که سرنوشت رهایی مردم در مبارزه ی ی موجود خارج از نظام و فارغ از « بالا و پایین رفتن مقام حکومتی ها»  تعیین میشود.
این نیروی پیشرو جامعه کی میخواهد از مردم دنباله روی نکند؟ کی میخواهد بگوید آزادی در پیوند هزاران مبارزه ی جاری پراکنده و ازدیاد آنهاست ؟ 
نگاه کنید به آمار اعتصابات سالانه ی زحمتکشان یدی و فکری را، زنان و جوانان و زندانیان سیاسی و فرهنگی و تبعیض دیدگان و غیره را. آیا مبارزه ی موجود جاری را نمی بینید؟ 

 انسان ستمکشی که مبارزه ی مستقل خود را فراموش کند و به « بالا- پایین رفتن مقام» حکومت گران دل بندد، از اسارت رها نمی شود. به عبارت روشن تر آنکه به الطاف حکومت امید بندد آزاد نمیشود. در« انتخاب بدتر از بدترین» دقیقاً « امید کاذبی» به حکومت وجود دارد که جز خود فریبی و دگرفریبی چیزی نیست. فراموشی دستان خود یعنی ماندن در اسارت.
من در قلب انسانی و نیت خوب فرخ نگهدارعزیز،  برای سعادت مردم، شکی ندارم ، و این قلب را عزیز میدارم.  اما نباید فراموش کنیم که راه جهنم با سنگهای حسن نیت فرش شده است. 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.