رفتن به محتوای اصلی

انتخابات و نتایج آن؛ تحلیلگران چه می‌گویند؟
02.03.2016 - 18:08

 

 

توسط جواد کوروشی

 

با پایان انتخابات هفتم اسفند، و اعلام نتایج نهایی شمارش آرا چگونگی ترکیب جناحی مجلس دهم و نقش آن برای کار دولت حسن روحانی در کانون گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌های ناظران و تحلیلگران جای گرفته است.

از سوی دیگر نتیجه انتخابات در شهر مشهد مورد اختلاف است و در شهر زاهدان هواداران اصلاح‌طلبان براین باورند که در نتیجه آرا دستکاری شده است.

رادیو فردا دیدگاه‌های چند فعال و تحلیلگر سیاسی در ایران را جویا شده است:

محمد صادق جوادی حصار روزنامه‌نگار و فعال سیاسی در مشهد به رادیو فردا می‌گوید به دلیل این که با گذشت سی و شش ساعت هنوز نتیجه اعلام نشده است که کمی باعث نگرانی شده است. آقای جوادی حصار پیش‌بینی می‌کند که در مجلس پیش رو اعتدال گراها حضوری قوی خواهند داشت اما بهتر این است که جناح اصولگرا هم در مجلس حضور فعال داشته باشد.

عبدالستار دوشوکی فعال سیاسی و تحلیلگر بلوچ در لندن درباره انتخابات در استان سیستان و بلوچستان به رادیو فردا می‌گوید نتایج انتخابات در شهر زاهدان مورد اختلاف است چون بر خلاف نتایج اولیه که ازسوی استانداری اعلام شد، اکنون یک نماینده اصولگرا برنده اعلام شده است.

نعمت احمدی حقوقدان و وکیل دادگستری در تهران در باره انتخابا ت به رادیو فردا می‌گوید مهمترین بازنده غلامعلی حداد عادل بوده است. به باور آقای احمدی یکی از دلایل شکست اصولگرایان در تهران این بود که آقای جنتی گفته بود که هرکس با «فتنه» همراه بوده است صلاحیتش تایید نخواهد شد.

مهدی مهدوی آزاد روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی در آلمان از نتایج انتخابات در شهرهای بزرگ و به ویژه در تهران به عنوان یک رفراندوم نام می‌برد. آقای مهدوی آزاد بر این باور است که انتخابات مجلس خبرگان، این مجلس را سیاسی و معمولی کرده است. انتخابات به گفته اقای مهدوی آزاد این نوید را می‌دهد که فضای سیاسی پس از انتخابات این امکان را به دولت بدهد تا سیاست خود را بر حول پیشرفت و تعامل با جامعه جهانی به پیش ببرد.

همن سیدی فعال سیاسی و تحلیلگر کرد در باره انتخابات در استان کردستان به رادیو فردا می‌گوید تا این لحظه همه نمایندگان انتخاب شده به جناح اصولگرا تعلق ندارند. به رغم این اما هنوز معلوم نیست که نمایندگان انتخاب شده به چه جناحی واقعا وابستگی دارند. آقای سیدی می‌گوید در کردستان ما شاهد شور و شوق انتخاباتی که در تهران بود نبوده‌ایم.  

فریبرز رییس دانا کارشناس اقتصادی و فعال سیاسی در تهران در باره نتایج انتخابات به رادیو فردا می‌گوید گروهی که به عنوان مستقل وارد مجلس شده است چندان مستقل نیست بلکه نیروی «عندالزوم» است که می‌تواند در چارچوب سیاست کلان نظام هر موقع لازم بود، به کار گرفته شوند.

علی علیزاده مدرس فلسفه و فعال سیاسی در بریتانیا بر این باور است که مجلس آینده با دولت روحانی همراه خواهد بود اما همزمان دغدغه‌های نیروهای نظامی و نظام را هم رعایت می‌کند. به باور آقای علی‌زاده نتیجه انتخابات، لزوما شکست اصولگرایان نیست اما می‌تواند به عادی شدن رفتار اصولگرایان کمک کند.

محمد نوری زاد فعال سیاسی در تهران در باره مشارکت مردم در انتخابات هفتم اسفند ماه می‌گوید در انتخابات روز جمعه به مانند دیگر انتخابات در سال‌های گذشته یک جمعیت خاموشی در کشور هست که هرگاه می‌بیند به میدان می‌آید و مُهر خود را بر انتخابات می‌کوبد و این بار هم همین اتفاق افتاده است.

محمد صادق جوادی حصار روزنامه‌نگار و فعال سیاسی در مشهد درباره تشدید اختلافات در مشهد به رادیو فردا می‌گوید میزان آرایی که در آغاز شمارش آرا اعلام شده بود با آرای اعلام شده کنونی تفاوت دارد و سرنوشت حدود یکصد هزار رای نا روشن است. از سوی دیگر آقای جوادی حصار می‌گوید، آن چه مایه تعجب است این است که در مشهد بر خلاف تمام نقاط دیگر ایران لیست اصولگرایان تندرو تمام نمایندگان را به خود اختصاص داده‌اند در حالی که در تمام کشور رویکرد تغییر وضع موجود و دادن رای به لیست اصلاح‌طلبان و معتدلین حاکم بوده است.  

 


© 2016 تمام حقوق این وب‌سایت، بر اساس قوانبن کپی‌رایت، برای رادیو فردا محفوظ است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.