رفتن به محتوای اصلی

تاریخِ جهان از ماموت تا فیسبوک (26) جنونِ قدرت آدمی را خُل و چِل می‌کند
18.03.2016 - 22:16

در قسمت پیش با اشاره به نقشی که رومیان در دوران کلاسیک باستان داشتند صحبت از این شد که امپراتوری روم از سال ۲۷ قبل از میلاد بخصوص، حدود دو قرن در مدیترانه و بخش اعظم اروپای غربی یکه‌تاز بود اما با تهاجم گسترده اقوام ژرمن و شیوع بیماری طاعون از جاه و جلال افتاد و اواخر قرن پنجم، شیرازه‌اش از هم گسیخت. دو پاره‌شدن امپراتوری روم، بین فرهنگ اروپایی و مسیحیتِ اروپایی شکاف انداخت. امپراتوری روم غربی فروپاشید و امپراتوری روم شرقی هم سده ها بعد؛ به‌دست ترکان عثمانی برافتاد.
از دوازده ایزد المپ‌نشین Twelve Olympians هم صحبت شد که بنا بر اساطیر به نقاط دور سفر می‌کردند اما همیشه به جایگاه خودشان واقع در فراسوی ابرهای المپ بر می‌گشتند.
ــــــــــــــــــــــــــــــ
چین در گذار تاریخ
در روایت‌های سنتی چینی نخستین دودمان شاهی در چین دودمان شیا یا دودمان خاقانهای نیکوکار 夏朝 است که گویا از ۲۱۰۰ پیش از میلاد تا ۵۰۰ سال بعد در قدرت بوده اند. بعد از آنها دودمان شانگ 商朝 بر سر کار آمدند.

پس از آنها، نوبت دودمان ژو 周朝 (جو) رسید که از ۱۱۲۲ پیش از میلاد تا ۳۵۶ پیش از میلاد در قدرت بودند. با ضعف حکومت ژو، دوران جنگ‌های داخلی فرا رسید تا اینکه دودمان «چه‌این» 秦朝، نخستین دولت متحد را پایه گذاشت.
پس از آنها دودمان هان به قدرت رسید. امپراتوری هان را از نظر تاریخی به دو دوره تقسیم می‌کنند : هان غربی و هان شرقی
دودمان هان یکی از پرتأثیرترین دوره‌ها در تاریخ چین بوده‌است. با فروپاشی این دودمان دوران دیگری از جنگ‌های داخلی آغاز شد.
...
سال ۹ میلادی «وانگ مانگ» بر ضد حکومت شورید و به قدرت رسید. وانگ مانگ با ایجاد اصلاحاتی نظیر تقسیم زمین تلاش کرد تا به مردم کمک کند اما اشراف بر ضد وی توطئه کرده و او را با وضع فجیعی سر بریدند. سپس، بار دیگر قدرت به دودمان هان (هان شرقی) بازگشت و از سال ۲۵ میلادی تا دو قرن بعد، بر سر کار بودند.
ــــــــــــــــــــــــــــــ
نرون خونخوار
یکی از امپراتوران روم نامش «نرون» Nero بود که از سال ۵۴ تا ۶۸ میلادی بر این سرزمین فرمان راند. در سن ۱۶ سالگی به قدرت رسید و پس از مسموم کردن برادر ناتنی خود به کمک مادرش که او را نیز در سال ۵۹ میلادی به قتل رساند، حرکات جنون‌آمیز را به حد اعلا رسانید.
نرون بعداً با آتش زدن بخش‌هایی از رم ، مورد اتهام قرار گرفت و برای رد این اتهام، مسیحیان را عاملین آتش‌سوزی معرفی کرد و دستور به کشتار فجیع آنان داد. جنون قدرت او را خُل و چِل کرده بود.
وی به برخی از مخالفینش دستور خودکشی می‌داد و آنان مجبور بودند اجرا کنند. یکی از آنان شاعر همعصرش مارکوس آنایوس لوکانوس بود که به امر نرون، از طریق بریدن رگش خود را کشت. نرون سرانجام خودش نیز، بر اثر شورش مردم و سنای رم در سال ۶۸ میلادی خودکشی کرد. می‌گویند آنقدر ازخودراضی بود که قبل از مرگش نوشت: «افسوس که با مرگ من جهان هنرمند بزرگی را از دست می‌دهد.»
امثال نرون از اینکه گلادیتورها در مصاف با خودشان یا حیوانات وحشی تکه پاره شوند کیف می‌کردند و برای همین منظور به تماشاخانه کولوسئوم رم Colosseum تشریف‌فرما می‌شدند.
امروزه بیش‌تر کولوسئوم را با تاریخ خونین نبرد گلادیاتورها در آن می‌شناسند.
ــــــــــــــــــــــــــــــ
گِلادیاتورها
گِلادیاتورها دسته‌ای از بردگان و جنگجویان حرفه‌ای در روم باستان بودند که با یکدیگر و با حیوانات درنده دست و پنجه نرم می‌کردند تا موجبات تفریح تماشاگران را فراهم آورند. واژه گلادیاتور از واژه گلادیوس لاتین آمده. گلادیوس شمشیر کوتاهی بود که گلادیاتورها بکار می‌بردند. بنابراین معنی لغوی واژه گلادیاتور، «خنجردار» است.
...
با نواخته شدن شیپورهای مخصوص، ورود حیوانات وحشی و درنده و گرسنه اعلام می‌شد و درب مخصوص محل نگهداری آنها باز می‌شد. گلادیاتور ناگزیر از خود دفاع می‌کرد و در زیر پنجه های حیوانات درنده کشته می‌شد و این عمل در حالی انجام می‌گرفت که امپراتور در لژ خود این صحنه را نظاره و کیف می‌کرد. هیچ گلادیاتوری در بستر نمی‌مرد، بلکه همه آنها، بی چون و چرا با فجیعترین وضعی یا به دست دوست و همنوع خود یا زیر پنجه های حیوانات وحشی جان می‌باختند.
ــــــــــــــــــــــــــــــ
تیتوس و سرکوب یهودیان
در سال ۷۰ میلادی، امپراتورزادۀ رومی تیتوس به فرمانروایی نواحی سوریه و فلسطین منصوب شد. وی به منظور سرکوب یهودیان به اورشلیم حمله برد و پس از تخریب معبد سلیمان، شهر را به آتش کشید و تعدادی را کشت و اسیر کرد. گفته می‌شود تنها قسمتی از معبد که باقی مانده دیوار غربی آن (دیوار ندبه) است. در پی آزار رومیان برخی از یهودیان به قلعه‌ای در ماسادا پناه گرفتند و گفته می‌شود آنجا محاصره شده و تعداد زیادی از دم تیغ گذشتند.
ــــــــــــــــــــــــــــــ
فوران آتش و خاکستر در پمپیی
سال ۷۹ میلادی؛ کوه وزوویوس Vesuvius از معروف‌ترین آتشفشان‌های فعال ایتالیا به دلیل تخریب شهرهای پمپیی، هرکولانوم و استابیا بر سر زبانها افتاد. شهرهای مزبور در لایه‌ای از خاکستر و گِل فرورفتند. فوران آتش شهر پمپیی را حدود سه متر زیر خاک فرو برد و بهمنی از توده‌های گاز و خاکستر جوشان زمین‌های اطراف را در بر گرفت.
ــــــــــــــــــــــــــــــ
خدای خورشید در تئوتیهواکان
حدود ۱۰۰ بعد از میلاد پی‌ریزی بنای عظیم هرم آفتاب Pirámide del Sol بزرگترین هرم از مجموعه اهرام تاریخی شهر تئوتیهواکان Teotihuacan در مکزیک، ریخته شد. این هرم معبد خدای خورشید و درواقع مرکز روحانی امپراطوری اینکا بود. اینکا‌ها برای خورشید احترام زیادی قائل بودند.

AD مخفف انو دامینی Anno Domini است و تاریخ «پس از میلاد مسیح» را نشان می‌دهد. سکولارها به جای آن CE =Common Era (عصر حاضر) بکار می‌برند.
 
1 - 100 AD (CE)
China in turmoil
A rebel army overthrew the emperor Wang Mang, who had seized the throne for himself in 9 CE. China was plunged into chaos until a Han prince, Liu Xiu, took control. Ruling as Emperor Guang Wudi, he managed to reunite China by 36 CE, and founded the Eastern Han dynasty.
...
In 64 CE a fire swept through Rome. Emperor Nero blamed the Christians, but many said he started it himself so he could build a palace.
...
Jewish revolt
A Jewish revolt broke out in the Roman province of Judea. Vespasian (who became emperor in 69 CE) and his son Titus crushed the rebellion, destroying the Temple in Jerusalem. Jewish resistance fighters retreated to the hilltop fort of Masada, which fell to the Romans in 73 CE.
...
79
Vesuvius erupts
Vesuvius erupts The sudden eruption of the volcano Vesuvius buried the Roman towns of Pompeii and Herculaneum, in Italy, under thick layers of ash and mud. Thousands were killed by burning clouds of gas
...
80
Open for business
Emperor Titus laid on 100 days of gladiator fights and wild animal hunts to mark the opening of the magnificent Colosseum in Rome. It had taken eight years to build
 ...
100
Pyramid building
Work began on the enormous Pyramid of the Sun in the city of Teotihuacan, Mexico. When it was finished, about 100 years later, it stood 63 m (207 ft) high.
...
TEOTIHUACAN
Teotihacan in Central Mexico was the largest city of ancient America. Built between 100 and 250, it covered an area of more than 30 sq km (1.5 sq miles). Its people traded widely and its influence was felt as far as Guatemala. The city was at the peak of its power around 500, but fell into decline a century later.
...
City of the gods 
Teotihuacán was laid out as a sacred site, dedicated to the gods. This view looks down the Avenue of the Dead from the Pyramid of the Moon. On the left is the Pyramid of the Sun, one of the world's largest pyramids.

در همین زمینه
...

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

همنشین بهار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.