رفتن به محتوای اصلی

چگونه آمریکا به نظام فئودالی در ژاپن خاتمه بخشید
31.03.2016 - 22:19
 
نشریه ی آلمانی "اشپیگل" در مطلبی به تهدیدهای نظامی آمریکا علیه ژاپن در سال 1853 پرداخته که باعث گشایش اقتصادی و سیاسی ژاپن شد. خلاصه ی مطلب:
 
در تابستان 1853 کشتی های جنگی آمریکا به بندری در ژاپن نزدیک شدند. هزاران سرباز ژاپنی در آن بندر گرد آمده بودند تا با نیروهای آمریکایی برخورد کنند، ولی از آنجا که توپهای کشتی های آمریکایی آنها را نشانه گرفته بودند، آنان از شلیک به آمریکاییان خودداری کردند. قدرت نظامی نیروهای آمریکایی باعث شد که فرمانده این لشکرکشی، متیو سی. پری، بتواند بدون دردسر نامه ای را به دست ژاپنی ها برساند که از طرف رییس جمهور آمریکا خطاب به پادشاه ژاپن نوشته شده بود. در این نامه با لحنی دیپلماتیک از ژاپن خواسته شده بود که با آمریکایی ها وارد تجارت شوند. در طول دویست سال پیش از این واقعه ژاپن با بقیه ی دنیا ارتباط نداشت و فقط گاهی به شکل بسیار محدود با چین، کره و هلند روابط تجاری داشت. سیاست انزوا توسط حکام ژاپنی در قوانین کشور گنجانیده شده بود.
 
با اینکه لحن نامه ی آمریکایی ها مودبانه بود و دست شان را برای دوستی به سمت ژاپن دراز کرده بودند، ولی در نامه به طور غیر مستقیم گفته شده بود که اگر ژاپن قبول نکند با آمریکا وارد روابط تجاری شود، آمریکا به ژاپن حمله ی نظامی خواهد کرد. چند ماه بعد، پس از یکسری قدرت نمایی های نظامی آمریکا در ژاپن، حکام ژاپنی در مقابل خواست آمریکا تسلیم شدند. از سال 1867 مدرنیزه کردن سیاسی و اقتصادی ژاپن در دستور کار پادشاه آن کشور قرار گرفت و دوران گذار ژاپن از نظام "کاست" و فئودالی به نظامی صنعتی شروع شد.
 
 
در همین رابطه:
  
 
 
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آزاده سپهری

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.