رفتن به محتوای اصلی

سیاه‌پوشی عروس سیل‌زده زاگرس؛ همه آنچه آب با خود برد
17.04.2016 - 10:01
 شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵

سيلاب و آبگرفتگي در روستاي ليلان نهاوند

ایلام- آسمان ایلام که آرام می‌شود، انگارنه‌انگار که چهار روز تمام عروس زاگرس در سیلاب نشسته بود و حالا سیاه‌پوش ۴ کشته و مزارع ازدست‌رفته‌اش است، اینجا آب همه‌چیز را با خودش بر باد داده است.

 «نم‌نم» شروع‌شده و کم‌کم سیلاب می‌شود، باران را می‌گویم، با خودش همه‌چیز را می‌برد و در میان آنچه «آب» به باد داده، دسترنج کشاورزانی را می‌توان دید که حالا غصه نداری‌شان دوچندان شده است.

مرد کشاورزی که مزرعه‌اش از زیر گل‌ولای و خسارت سیلاب به‌زور سرپا مانده است در حاشیه گندمزاری که تا چند روز پیش ساقه‌هایش به رهگذران چشمک می‌زد قدم می‌زند و گاه‌به‌گاه می‌نشیند و محصول سیل‌زده را واکاوی می‌کند و با حسرت دوباره دست به‌زانو می‌گیرد و بلند می‌شود، حرف‌هایش را می‌توان از نگاه ناتمامش به خسارات تام و تمام سیل خواند.

 

همه معرکه‌ای که سیل در چند روز گذشته در ایلام به پا کرده تنها خسارت به کشاورزان نیست، قربانیان سیلاب و خانه‌ها و مردم سیل‌زده حالا هرکدام تصاویری هستند که می‌توان به قاب حال و احوال این روزهای غربی‌ترین استان ایران آویخت.

خسارات میلیاردی شد

ضرر و زیان‌های چندمیلیاردی به کشاورزان، خسارت به زیرساخت‌های شهری و روستایی، کشته شدن چهار نفر، نابود شدن دام‌ها و کلونی‌های زنبورعسل و...همه از خسارت‌های واردشده در سیل چند روز اخیر در استان ایلام است.

بارش‌های سیل‌آسا که روز یکشنبه در استان آغاز و در روز چهارشنبه به اوج خود رسید و تا جمعه ادامه داشت، استان ایلام و مناطقی مثل دهلران، مهران، آبدانان، دره شهر، سیروان، ملکشاهی و دیگر مناطق روستایی را تحت تأثیر قرارداد.

دراین‌بین سهم شهرستان دهلران و کشاورزی این منطقه که در حال برداشت محصول خود بودند بیشتر بود چراکه طبق گفته مدیر بحران استان ایلام بارش‌های سیل‌آسای اخیر باعث تخریب بخش عمده‌ای از زمین‌های کشاورزی شهرستان گرمسیری دهلران شده است.

خسارت هنگفت به کشاورزی دهلران

مدیرکل مدیریت بحران استان ایلام به تخریب بخش زیادی از زمین‌های کشاورزی دهلران اشاره‌کرده و می‌گوید: ۱۵ هزار هکتار از ۳۰ هزار هکتار زمین زیر کشت گندم در دهلران به علت بارش سیل‌آسای و تگرگ دچار خسارت شده است. 

احمد کرمی ادامه می‌دهد: با توجه به فصل برداشت سطح قابل‌توجهی از اراضی زیر کشت غلات و کلزا در مناطق کشاورزی دشت عباس، چم هندی، جلیزی، برتش به‌صورت کامل تخریب‌شده‌اند که خسارت‌های وارده افزون بر ۲۵۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

کرمی اضافه می‌کند: کارشناسان در حال بررسی و برآورد دقیق میزان خسارت‌های سیل و تگرگ به محصولات کشاورزی شهرستان دهلران هستند.

خسارت ۶۰ میلیارد تومانی به بخش کشاورزی استان ایلام

و اما رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام آمارهای خسارات را تکمیل کرده و از خسارت ۶۰ میلیارد تومانی سیل به کشاورزی استان ایلام خبر می‌دهد تا بگوید که بیشترین خسارت به شهرستان دهلران واردشده است.

سید محمد تراب میری یادآور می‌شود: خسارت سیل چند روز اخیر در دو بخش حوزه زیرساخت‌ها و مزارع کشاورزی بسیار قابل‌توجه بوده به‌طوری‌که ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دهلران و آبدانان تخریب‌شده است.

وی ادامه می‌دهد: رقم خسارت واردشده به بخش کشاورزی استان ایلام بیش از ۶۰ میلیارد تومان بوده که این مهم نیازمند توجه مسئولان کشوری و استانی است.

میری معتقد است که باید از اعتبارات مدیریت بحران برای جبران بخشی از خسارت‌ها استفاده شود و می‌گوید: متأسفانه اکثر کشاورزان زمین‌های خود را بیمه نکرده‌اند و به دلیل اینکه کشاورزی شغل اکثر مردم استان است، مسئولان کشوری باید حمایت جدی در این بخش از کشاورزان استان داشته باشند.

رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام یادآور می‌شود: البته هنوز برآوردهای نهایی انجام‌نشده و قطعاً طی چند روز آینده میزان دقیق خسارت‌ها بررسی و اعلام می‌شود.

تعداد کشته‌های سیل و صاعقه در ایلام به ۴ نفر رسید

احمد کرمی مدیرکل بحران استان ایلام نیز به دیگر خسارات ناشی از سیل اشاره‌کرده و می‌گوید: تعداد کشته‌های سیل و صاعقه در استان ایلام به چهار نفر رسیده که دو نفر از این تعداد براثر سیل و دو نفر دیگر براثر صاعقه جان خود را ازدست‌داده‌اند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که به گفته مسئولان امر سیل اخیر سبب شده که به بیش از یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر از راه‌های استان و یک هزار کیلومتر راه روستایی و عشایری مناطق مختلف ایلام آسیب وارد شود.

مشکل بهداشتی در مناطق سیل‌زده ایلام وجود ندارد

درعین‌حال معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با اشاره به وقوع سیل در مناطق مختلف استان ایلام، می‌گوید: هیچ‌گونه مشکلی بهداشتی در سطح مناطق سیل‌زده استان وجود ندارد.

راضی ناصری فر ادامه می‌دهد: در چند روز اخیر براثر بارندگی‌های بسیار و وقوع سیل در برخی از مناطق استان ایلام، تمامی بخش‌های معاونت بهداشت به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

وی یادآور می‌شود: در این معاونت نه‌تنها در مواقع بحران و وقوع حوادث غیرمترقبه بلکه در تمام طول سال مسئولان و دست‌اندرکاران واحدهای بهداشت محیط و مبارزه با بیماری‌ها استقرار داشته و در حال آماده‌باش قرار دارند.

تمام نقاط استان و خصوصاً مناطقی که در معرض وقوع سیل قرارگرفته‌اند، موردبررسی های بهداشت محیط و مبارزه با بیماری‌ها قرارگرفته و خوشبختانه هیچ‌گونه مشکلی در این راستا وجود ندارد، این موضوعی است که ناصری فر در ادامه سخنانش بر آن تأکید می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با یادآوری اینکه در چند روز اخیر به‌واسطه وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های استان هیچ‌گونه مورد مشکوک به بیماری و مسمومیت نداشته‌ایم، می‌گوید: این امر حاصل اعلام هشدارها از سوی واحدهای بهداشت محیط و مبارزه با بیماری‌ها بوده که به‌خوبی منعکس‌شده و نهایتاً اینکه در این حوزه هیچ‌گونه چالشی را تجربه نکرده‌ایم.

راه‌های استان باز است

فرمانده پلیس‌راه استان ایلام نیز درباره خسارت سیل به راه‌های استان و مشکلات به وجود آمده در روزهای گذشته می‌گوید: تمامی راه‌های مواصلاتی استان باز است و تردد در آن‌ها صورت می‌گیرد.

سرهنگ محسن ناصری اضافه می‌کند: تنها مسیر کمربندی دهلران آن‌هم به علت ریزش دودهنه پل بسته است و تردد ماشین‌های عبوری در مسیر جایگزین داخل شهر دهلران انجام می‌گیرد.

وی به ریزش کوه در مسیر ایلام به صالح‌آباد به علت بارش‌های شدید باران هم اشاره‌کرده و البته معتقد است که ریزش‌های کوه در این مسیر جزئی بوده و موجب مسدود شدن این جاده نشده است ضمن اینکه عوامل راهداری نیز در این منطقه برای پاک‌سازی سریع جاده حضور دارند.

وی ادامه می‌دهد: همچنین مسیرهای دیگری چون ایلام - حمیل، مورموری و دشت عباس که به علت ریزش کوه در روزهای قبل مسدود شده بودند الآن بازگشایی‌شده و تردد خودروها در آن‌ها جریان دارد.

آب ۳۵ روستای سیل‌زده استان ایلام وصل شد

مدیرعامل شركت آب و فاضلاب روستایی استان ایلام نیز به اقدامات انجام‌شده در حوزه کاری خودش اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: براثر وقوع سیل روزهای گذشته در این استان، شبكه آب شرب ۴۸ روستا قطع‌شده بود كه با تلاش نیروهای امدادی این شركت تاكنون شبكه آب‌رسانی ۳۵ روستا وصل شده است.

نورالله تیموری درعین‌حال تأکید می‌کند که هم‌اکنون آب‌رسانی سیار با ۱۶ دستگاه تانكر در روستاهایی كه شبكه آب‌رسانی آن‌ها مشكل دارد در حال انجام است.

هوای پایدار در استان ایلام مستقر شد

«هم‌اکنون هوای پایدار در استان ایلام مستقرشده است» موضوعی که یوسف شیخ الملوکی مدیرکل هواشناسی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر به آن اشاره‌کرده و در مورد بارش‌های چند روز گذشته می‌گوید: میانگین بارش‌ها از روز یکشنبه در استان۱۴۱ میلی‌متر در روز بوده است.

وی ادامه می‌دهد:  از آغاز بارش‌ها در روز یکشنبه تا صبح جمعه بیشترین میزان بارش در آبدانان با ۲۲۳ میلی‌متر و کمترین بارش در مهران با حدود ۱۸ میلی‌متر ثبت‌شده است. در این مدت میزان بارش در ارکواز ملکشاهی ۲۱۶، دهلران ۱۸۵، بدره و لومار ۱۶۱، دره شهر ۱۵۷، ایوان ۱۱۰، ایلام ۹۹ و سرابله ۸۲ میلی‌متر بوده است.

هوای ایلام آرام می‌شود و حالا نوبت بررسی خسارت‌هایی است که سیل در چند روز گذشته برجای گذاشته است، اما این خسارات قرار است از چه طریقی جبران شود، اصلاً مسئولان امر به‌جز تحلیل خسارات، ارزیابی از دلایل عمیق شدن تبعات سیلاب در استان ایلام دارند، آسیب‌هایی که به نظر می‌رسد در تکرار حوادث دلایل اصلی آن‌ها کمتر موردتوجه قرارگرفته است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
برگرفته از:
خبرگزاری مهر

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.