رفتن به محتوای اصلی

نابودی مزارع بیش از 80 روستای عرب اهواز و بی اعتنایی رژیم ایران
25.04.2016 - 01:18

مسئولان محلى با باز کردن دریچه‌های سد دز دهها روستا و مزارع اهواز را غرق و ويران کرده اند
 
مسئولان محلی در اقلیم اهواز بدون اطلاع‌رسانی قبلی، همزمان با ریزش باران‌های سیل‌آسا، دریچه‌های سد دز را باز کرده و روستاها و زمین‌های کشاورزی و محصولات کشاورزان منطقه را از بین بردند. در نتیجه این اقدام نابخردانه، هزاران نفر از روستاییان ناچار به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند و این در حالیست که به سبب سیلاب، همه مایملک آنها از بین رفته است.
باز کردن دریچه‌های سد، درست در زمانی صورت گرفت که کشاورزان آماده برداشت محصول خود بوده‌اند. بنا به گفته‌های مسئولان محلی، تنها در شوشتر، بین از 26 هزار تن گندم از بین رفت و 16 روستا در شعبیه، 16 روستا در شوش و 8 روستا از توابع اهواز دچار خساراتی از 50 تا 100 درصد شدند.
برخی از روستاییان برای نجات جان خود از خطر غرق شدن، در بالای منازل خود پناه گرفته‌اند و مسئولان محلی و کشوری تنها به تماشای آنچه در حال رخ دادن است، مشغول شده‌اند. براساس گزارش‌های محلی، کماکان جان 250 نفر از سیل‌زدگان را خطر جدی تهدید می‌کند. از آن بدتر، این است که نیروهای امنیتی 6 نفر از امدادگران محلی را که قصد کمک به سیل‌زدگان را داشتند، دستگیر کرده و به مکان نامعلومی منتقل کرده است.
خسارات ناشی از سیل تنها به منازل روستاییان، گندم‌زارها و حیوانات محدود نمی‌شود، بلکه شبکه‌های فاضلاب نیز دچار آسیب جدی شده‌اند و بنا به اظهار نظر معاون شبکه آب و فاضلاب روستایی، حجم خسارت وارده به فاضلاب روستاهای عرب‌نشین در شهرستان دزفول بین از 50 میلیارد ریال برآورد شده است.
همزمان با این اتفاقات ناگوار، برخی نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی، مسئولیت این اتفاق را بر عهده استاندار خوزستان و مسئولان سد دز دانسته‌اند، که بدون اطلاع‌رسانی قبلی و بدون اینکه نگران جان و مال هزاران تن از شهروندان عرب منطقه باشند، دریچه‌های سد را باز کرده‌اند. این نمایندگان از دولت خواسته‌اند در اسرع وقت خسارات وارده به کشاورزانی که خانه‌هایشان ویران ، مزارعشان نابود و حیواناتشان تلف شده‌اند را بپردازد.
رسانه‌های رسمی حکومت ایران، گفتگوهایی را در حضور مسئولان رسمی منتشر کرده‌اند که شهروندان و کشاورزان عرب، حکومت ایران را متهم می‌کنند که از روی عمد دریچه‌های سد را گشوده‌اند تا با نابودی منطقه و از بین بردن محصولات کشاورزی و غرق کردن روستاهای عربی و همچنین کم‌کاری در امدادرسانی با سیل زدگان، ساکنان محلی را وادار به مهاجرت کرده و سیاست‌های تغییر بافت جمعیتی حکومت و اسکان مهاجران فارس در مناطق عربی را ادامه دهند.
سازمان حقوق بشر اهواز ضمن محکوم کردن اقدام عمدی نظام ایران در گشودن دریچه‌های سد دز که منجر به زیر آب رفتن روستاهای حاشیه رودخانه‌های کرخه و دز و همچنین برخی روستاهای حاشیه رود کارون شد، این اقدام حکومت ایران را در راستای همه سیاست‌های خصمانه این نظام بر علیه مردم عرب اهواز و بخشی از پروژه تغییر ساختار جمیعتی منطقه می‌داند.
این سازمان دست همه کنشگران اجتماعی را که داوطلبانه، به یاری سیل‌زدگان و مردم بی‌پناه در روستاهای ویران‌شده، رفته‌اند را می‌فشارد و از حکومت ایران می‌خواهد به مسئولیت‌های قانونی و اخلاقی خود درباره کمک به آسیب‌دیدگان و جبران خسارات وارده به آنان، پایبند باشد و همچنین با بازسازی مناطق آسیب‌دیده در کوتاه‌ترین زمان ممکن، امکان اسکان مجدد آنها را در روستاهایشان فراهم آورد.
سازمان حقوق بشر اهواز
21 آوریل 2016

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی
سازمان حقوق بشر اهواز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.