رفتن به محتوای اصلی

نیویورک تایمز:”تضاد آمریکا و ایران در برابر داعش”
29.04.2016 - 14:57

در شهر سنی نشین فلوجه که بیش از هر شهر دیگری در عراق و سوریه در دست داعش بوده است و اکنون زیر محاصره ارتش عراق و شبه نظامیان قرار دارد، مردم از گرسنگی رنج می برند. مقامات آمریکایی و عراقی می گویند شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در دیگر نقاط استان انبار دست به آدم ربایی و جنایت زده و مانع جابجایی غیر نظامیان عرب سنی می شوند.

کنت پولاک، کارشناس ارشد اندیشکده بروکینگز و تحلیلگر با سابقه امور عراق، می گوید: “متاسفانه این از اثرات نقش آمریکا در عراق از سال ۲۰۰۳ یا شاید جنگ ۱۹۹۱ است که موفقیت های نظامی با تلاش های سیاسی اقتصادی متناسبی همراه نبوده است؛ امری که تعیین می کند پیروزی در میدان نبرد به دستاوردهایی پایدار بدل خواهد شد یا نه.”

شمار روزافزونی از منتقدان هشدار می دهند که پیروزی های نظامی مورد حمایت آمریکا باید با آشتی سیاسی بین اعراب سنی و شیعه، بازسازی شهرهای پس گرفته شده از داعش، و بازگرداندن غیرنظامیان به آن مناطق همراه شود؛ اتفاقی که ایران علیه آن فعالیت می کند. در استان انبار اوضاع تیره و تار است: شبه نظامیان شیعه به وخامت دشمنی فرقه ای دامن زده و نمی گذارند صدها هزار غیر نظامی به خانه هایشان بازگردند.

تحلیلگران و مقامات معتقدند هر چند آمریکا و ایران هر دو خواهان شکست داعش در عراق هستند اما نتوانسته اند در همکاری با یکدیگر مروج یکپارچگی در عراق باشند.

این وضعیت بغرنج در استان انبار که بیابانی وسیع در غرب عراق است و سال ها مامن داعش و القاعده بوده است و صدها سرباز و تفنگدار دریایی آمریکا در آن جا کشته شده اند بیش از دیگر نقاط به چشم می خورد.

آمریکا از ارتش عراق و جنگجویان عشیره ای در نبرد با داعش حمایت می کند اما ایران بی سروصدا در پی دستیابی به اهداف خودش در استان انبار است. ایران در پی حفظ راه زمینی منتهی به سوریه و دولت بشار اسد و حزب الله لبنان، و همچنین حفاظت از بغداد و شیعیان جنوب عراق است.

اوضاع در استان انبار در حالی وخیم تر می شود که دولت اوباما اعلام کرده هلیکوپترهای آپاچی و نیروهای بیشتری را نزدیک خط مقدم جبهه جنگ مستقر خواهد کرد. دولت اوباما پیروزی ها در استان انبار را مقدمه ای بر جنگ احتمالی برای باز پس گیری موصل، دومین شهر بزرگ عراق، می داند.

اما نیروهای وابسته به ایران تلاش ها در راستای یکپارچگی جمعیت غیر نظامی عراق را تضعیف می کنند. در محاصره فلوجه، شبه نظامیان شیعه مانع خروج غیر نظامیان از منطقه تحت کنترل داعش شده و اجازه ورود کمک های بشردوستانه به شهر را نمی دهند. غیر نظامیان عرب سنی در استان انبار به شکل روزافزونی از آدم ربایی و جنایت توسط شبه نظامیان شیعه خبر می دهند؛ گزارش هایی که مقام های عراقی و آمریکایی آن ها را معتبر توصیف می کنند.

در مواردی غیر نظامیان مفقود شده و از خانواده هایشان چندین هزار دلار باج خواسته شده است.

وضعیت چنان وخیم است که ده ها هزار غیر نظامی میان آتش داعش و نیروهای عراقی و شبه نظامیان شیعه گرفتار شده اند و بسیاری با خطر مرگ از گرسنگی روبرو هستند. “دیدبان حقوق بشر” از پنجاه برابر شدن قیمت یک پاکت آرد در فلوجه خبر داده است و هشدار می دهد که نرسیدن کمک های بشر دوستانه به فلوجه “عواقب فاجعه باری را برای غیر نظامیان به همراه خواهد داشت.”

هادی عامری، رهبر سازمان بدر، گروه شبه نظامی مورد حمایت ایران، که در آغاز حمله به فلوجه درباره ضرورت محاصره آن شهر و قطع راه های ارسال کمک گفته بود در پاسخ به درخواست ها از سازمان ملل متحد و دیگر گروه ها برای رساندن غذا به مردم گفت: “به چه کسی غذا بدهیم، به داعش؟”

در فلوجه، شهروندانی که پیشتر داعش را به دولت مرکزی در بغداد ترجیح می دادند اینک از آزادسازی شهر استقبال می کنند اما می گویند نه داعش می گذارد مردم فلوجه را ترک کنند و نه نیروهای امنیتی محاصره کننده چنین اجازه ای را می دهند.

ساکنان فلوجه می گویند هرکس در شهر تلفن همراه داشته باشد با خطر دستگیری روبرو است زیرا اعضای داعش فکر می کنند ممکن است با دولت مرکزی در تماس باشند: “نمی دانیم چه سرنوشتی در انتظار ما است.”رادیو آمریکا.مقاله ای از تیم آرنگو در روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز:

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو آمریکا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.