رفتن به محتوای اصلی

وعده اصلاحات نخست‌وزیر عراق در پی اعتراضات گسترده در بغداد
02.05.2016 - 12:34

به گزارش خبرگزاری رویترز، صحنه سیاسی عراق در ماه‌های گذشته شاهد نزاع حیدر العبادی و گروه‌های سیاسی بود که تلاش می‌کرد در مبارزه با «فساد دولتی»، وزیران فن سالار و تکنوکرات را جایگزین افراد وابسته به احزاب و گروه‌های شیعه کند. اما نمایندگان مجلس عراق که با یکدیگر اختلاف نظرهای اساسی دارند، نتوانستند به وزیران پیشنهادی آقای عبادی رأی اعتماد بدهند.

استیصال عمیق مردم عراق در چند ماه اخیر و ناتوانی دولت در راستای تحقق وعده‌هایش، سرانجام موجب شد مقتدی صدر، روحانی بانفوذ شیعه، از هوادارانش بخواهد دست به تجمع و اعتراض بزنند. مقتدی صدر پیش از این چند بار حیدر العبادی و مجلس عراق را تهدید کرده بود چنانچه وزیران کاردان جایگزین اعضای کنونی دولت نشوند از هوادارانش خواهد خواست دست به اعتراض بزنند.

مقتدی صدر مخالف سهمیه بندی موجود در مقام‌های دولتی است که به اعتقاد مخالفان دولت می‌تواند فسادآفرین باشد. احزاب بزرگ و گروه‌های قدرتمند که نگران از دست دادن نفوذ و ثروت خود در قدرت هستند بیش از یک دهه است که به‌شدت با این موضوع مخالفت می‌کنند.

نخست وزیر عراق هشدار داده است که هرج ومرج کنونی می‌تواند مبارزه علیه گروه حکومت اسلامی (داعش) را مختل سازد. گروه حکومت اسلامی بخش‌هایی از شمال و غرب عراق را در اختیار دارد.

یک سیاست مدار عراقی به خبرگزاری رویترز گفته است که روز یکشنبه، حیدر العبادی در جلسه‌ای با رییس جمهوری، رییس مجلس و رهبران احزاب مختلف به گفت‌وگو نشست. در این مذاکرات، نوری المالکی، نخست وزیر پیشین که رهبر حزب الدعوه عراق است نیز حضور داشته است اما نماینده‌ای از سوی مقتدی صدر در این رایزنی‌ها شرکت نداشته است.

دفتر رییس جمهوری عراق، ساعاتی پس از این جلسه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد رهبران عراقی برای «برقراری اصلاحات بنیادین و روند سیاسی» به دیدارهای خود در این زمینه ادامه خواهند داد.

این بیانیه همچنین ورود به منطقه سبز بغداد را زیرپا گذاشتن اعتبار کشور و تخطی آشکار ازقانون اساسی است و باید مورد پیگرد قانونی قرار بگیرد.

به گزارش رویترز، و به نقل از منابع پلیس، انفجار دو خودروی بمب‌گذاری‌شده در روز یکشنبه، در شهر جنوبی سماوه دست کم ۳۲ کشته و ۷۵ زخمی برجای گذاشت. گروه حکومت اسلامی مسئولیت این دو بمب گذاری را برعهده گرفته است.

«منطقه سبز» که محدوده‌ای ۱۰ کیلومتری در کناره رود دجله در بغداد است، محل ساختمان ادارات دولتی و سفارت خانه‌های کشورهای گوناگون است و از سال ۲۰۰۳ در پی اشغال عراق، ‌ ورود به این منطقه برای بسیاری از عراقی‌ها غیرممکن است. ورود معترضان و شکستن برخی از حصار و دیوارهای سیمانی اطراف این منطقه در تاریخ منطقه سبز بی سابقه محسوب می‌شود.

صدها تن از معترضان روز شنبه پس از ورود به منطقه سبز و همچنین وارد شدن به ساختمان مجلس، ‌ دست به رقص و پایکوبی زدند و بسیار از آنها همچنین در روز یکشنبه در این منطقه حضور دارند. با وجود دمای حرارت که در بغداد ۳۷ درجهسانتی‌گراد گزارش شده، ‌ زنان و کودکان نیز در بین جمعیت متحصنان در منطقه سبز حضور دارند و بر روی چمن‌ها یا در زیر سایه ساختمان‌ها نشسته و در انتظارند.

حضور معترضان تنها به یک بخش از منطقه سبز محدود شده است و برای جلوگیری از تهدیدات امنیتی، ‌ نیروهای شبه‌نظامی وفادار به مقتدی صدر از آن‌ها بازرسی بدنی به عمل آورده‌اند.

نیروهای ضد شورش، محاصره کرده‌اند اما به گزارش رویترز آن‌ها می‌توانند تنها از یک ورودی به آزادی در رفت‌وآمد باشند. وقتی که خبرنگار رویترز از معترضان پرسید که تا چه مدت قصد دارند در این منطقه باقی بمانند بسیاری از اَنان فریاد زدند: «تا زمان پیروزی، انشاء الله».

یکی از معترضان که در این گزارش ۳۲ ساله توصیف شده از تفاوت وضعیت زندگی لوکس در منطقه سبز و فقر درسایر مناطق بغداد بسیار شگفت‌زده و شوکه شده است. او می‌گوید: ‌ «در اینجا برق وجود دارد و خیابان‌ها دارای نور هستند و آب به مقدار متنابهی وجود دارد. حتی درخت و گیاه‌ها در اینجا با سایر جاها فرق دارد. مردم حق دارند که به این منطقه وارد شوند و شرایط زندگی سیاست‌مداران را ببینند». او می‌گوید: «هرگز فکر نمی‌کردم که چنین وضعیتی در عراق وجود دارد».

یک مرد ۵۰ ساله که از شهرک صدر به منطقه سبز آمده است و مجلس عراق را «شورای خیانتکاران» می‌خواند گفت که می‌خواهد رییس‌جمهور، نخست وزیر و رییس مجلس را ببیند. او می‌گوید: «آن‌ها هیچ کار مفیدی برای عراق نکرده‌اند، تنها کار آن‌ها خراب کردن، ایجاد جنگ‌های فرقه‌ای، گرسنگی است و هیچ کار دیگری نکرده‌اند».

بر پایه گزارش رویترز، رهبران عراقی در جلسه خود خواستار خروج معترضان از منطقه سبز شده‌اند و گفته‌اند آن‌ها باید با آرامش بروند یا با دخالت پلیس از منطقه بیرون رانده خواهند شد.

با وجود این معترضان هیچ نشانه‌ای از خروج داوطلبانه نشان نداده‌اند.

خانم جبراًفعال چپگرا در منطقه سبز می‌گوید که به اعتقاد او تحصن در این محل تا روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت که به تصور او احتمالاً نمایندگان مجلس عراق به کار باز می‌گردند. رادیو فردا

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.