رفتن به محتوای اصلی

نیروی هوایی اسرائیل ‘مراکز حماس’ را در غزه بمباران کرد
05.05.2016 - 13:27

صبح روز پنجشنبه، ۱۶ اردیبهشت (۵ مه)، سخنگوی ارتش اسرائیل تایید کرد که در ساعات شب گذشته، هواپیماهای نظامی این کشور به چهار مرکز متعلق به جنبش اسلامگرای حماس در نوار غزه حمله کرده است. پیشتر نیروی هوایی اسرائیل ماموریت‌هایی را در غزه انجام داده بود که با عملیات نظامی دو طرف در مرز با غزه همراه بود.

افزایش تنش در مرز اسرائیل و غزه باعث نگرانی در مورد استمرار آتش‌بسی شده که از زمان پایان آخرین جنگ غزه در تابستان سال ۲۰۱۴ تا کنون دوام داشته است.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفته است که طی ساعات شب، هواپیماهای نیروی هوایی آن کشور “چهار موضع شامل زیرساخت‌های تروریستی را در شمار نوار غزه هدف قرار دادند.” این بیانیه مشخص نمی‌کند که منظور از “زیرساخت‌های تروریستی” چه بوده و آیا این عملیات تلفاتی هم برجای گذاشته است یا نه.

طی روز چهارشنبه هم، هواپیماهای نظامی اسرائیل به پنج هدف در جنوب نوار غزه حمله کردند و گفتند که این عملیات در واکنش به پرتاب خمپاره از داخل غزه به سوی هدف‌هایی در داخل خاک اسرائیل صورت گرفت. وزارت کشور دولت حماس مستقر در غزه گفته است که در حملات هوایی روز چهارشنبه، نقاطی در نزدیکی فرودگاه مخروبه واقع در نزدیکی شهر رفح و مزارع اطراف آن هدف قرار گرفت.

در طول روز چهارشنبه، تانک‌های اسرائیلی هم دست کم در دو نوبت، چند نقطه را در غزه هدف گلوله توپ قرار دادند. نیروی زمینی اسرائیل همچنین اطراف شهرک “ناهال او” در نزدیکی مرز با غزه را منطقه نظامی اعلام کرد.

فلسطینیان در مورد تلفات احتمالی حملات روز و شب گذشته گزارش منتشر نکرده‌اند اما دو گروه فلسطینی حماس و جهاد اسلامی با صدور بیانیه‌هایی در مورد “تشدید خصومت مرزی” هشدار دادند. شاخه نظامی حماس – موسوم به تیپ‌های عزالدین قسام – گفته است که برای واکنش به حملات اسرائیل آمادگی لازم را دارد.

جنگ پنجاه روزه غزه در سال ۲۰۱۴ به کشته شدن بیش از ۲۲۰۰ فلسطینی، که اکثرا غیرنظامی بودند، و کشته شدن ۷۳ اسرائیلی، شامل ۶۷ نظامی، منجر شد و ویرانی گسترده‌ای را در غزه به بار آورد که بخش‌هایی از آن هنوز ترمیم نشده است. تلفات غیرنظامیان در این جنگ با واکنش تند بسیاری از کشورها و سازمان‌های جهانی و حتی ناخرسندی‌هایی در داخل اسرائیل مواجه شد و به برقراری آتش بس منجر گردید.

اسرائیل هشدار داده بود که اگر تندروهای فلسطینی بار دیگر به حفر تونل مرزی جهت رخنه به اسرائیل و انجام عملیات نظامی در داخل خاک این کشور مبادرت ورزند، به اقدامات تلافی جویانه دست خواهد زد. سخنگوی ارتش اسرائیل گفته است که حفر تونل‌های مرزی توسط حماس، جان شهروندان اسرائیلی را به مخاطره می‌اندازد و افزوده که اولویت اصلی ارتش اسرائیل، یافتن و انهدام شبکه تونل‌های مرزی است.

در عین حال، گفته می‌شود که بیشتر عملیات نظامی که از داخل غزه علیه اسرائیل به اجرا گذاشته می‌شود توسط گروه‌های کوچک فلسطینی صورت می‌گیرد که در صدد ایجاد شرایطی برای فعال شدن عملیات نظامی حماس هستند.

در ژوئن سال ۲۰۰۶ و در پی چند ماه درگیری خونین بین گروه‌های فلسطینی رقیب در غزه، شبه نظامیان حماس سرانجام توانستند نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطینی را از غزه اخراج کنند و عملا به صورت دولتی جداگانه، اداره امور این بخش از سرزمین‌های فلسطینی را در دست بگیرند. برخلاف تشکیلات خودگردان فلسطینی و جنبش فتح، که رهبری آن را در دست دارد، گروه حماس موجودیت اسرائیل و قرارداد صلح با فلسطینیان را به رسمیت نمی‌شناسد و از میان بردن اسرائیل از طریق عملیات نظامی را راه حل بحران کنونی در منطقه می‌داند.

بی بی سی

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.