رفتن به محتوای اصلی

«اجرایی شدن» طرح گشت نامحسوس پلیس در تهران
15.05.2016 - 07:34

 

 

توسط شاهین بشیری

 

سخنگوی نیروی انتظامی از فعالیت گشت نامحسوس در تهران خبر داد و تاکید کرد با دریافت دیدگاه و نظرات متخصصان اگر لازم باشد تغییراتی در اجرای این طرح صورت خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا٬ خبرگزاری رسمی ایران سعید منتظرالمهدی روز شنبه با اعلام خبر اجرای طرح گشت نامحسوس در کشور افزود در ایران به ازای هر هزار نفر، سه و نیم نفر پلیس وجود دارد که به باور وی در قیاس با برخی کشورها کم است.

به گفته سخنگوی نیروی انتظامی نرم پلیس در دنیا به ازای هر هزار نفر هفت نفر است و در ایران به دلیل کم بودن تعداد نیروی انتظامی٬ از نیروهای مجرب برای اجرای این طرح استفاده شده است.

سی‌ام فروردین گذشته، حسین ساجدی نیا فرمانده نیروی انتظامی تهران اعلام کرده بود، که هفت هزار مامور در قالب گشت امنیت اخلاقی نامحسوس مواردی چون کشف حجاب در خیابان و دیگر مواردی را که به گفته او مزاحمت برای نوامیس تشخیص دهند، گزارش می دهند.

به دنبال اعلام این خبر٬حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران ضمن انتقاد از آن گفت کرامت انسانی مقدم بر دین است.

در پی آن حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ایران روز دهم اردیبهشت‌ماه سال جاری گفت که با نظر وزیر کشور، قرار شده است «طرح امنیت اخلاقی جدا از طرح امنیت اجتماعی تنظیم شود».

به گفته آقای ذوالفقاری، در طرح امنیت اجتماعی و اخلاقی نیروی انتظامی موضوعات مختلفی مانند «برخورد با اراذل، قاچاقچیان مواد مخدر، سرقت و ایجاد ناامنی» در کنار یک موضوع «امنیت اخلاقی و حجاب» مطرح بود که «با نظر وزیر کشور گفته شد امنیت اجتماعی جدا باشد، چون ساز و کار خود را دارد».

ولی آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه از فرماندهان نیروی انتظامی خواست که در اجرای طرح «امنیت اخلاقی» به «مخالفت برخی افراد یا فضاسازی‌های رسانه‌ای» توجه نکنند و به گفته او کار خود را پیش ببرند.

طرح فعالیت گشت نامحسوس به باور کارشناسان از کاستی‌هایی برخوردار است . گیتی پورفاضل٬ وکیل و حقوقدان ساکن ایران در تشریح یک نمونه از این کاستی‌ها به ابهاماتی در نحوه متهم کردن افراد اشاره کرد.

این در حالی‌ست که بسیاری از دست‌اندرکاران جمهوری اسلامی به دفاع از طرح گشت نامحسوس پرداخته‌اند. از جمله محمدعلی موحدی کرمانی خطیب موقت نمازجمعه تهران روز سوم اردیبهشت ضمن دفاع از این طرح به افرادی که وی آنان را لاابالی خواند هشدار داد.

سعید منتظرالمهدی سخنگوی نیروی انتظامی روز شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه تصریح کرد: طرح کنونی یک روش جدید است که در تهران شروع به کار کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورها این طرح انجام می‌شود و در این زمینه به کشورهایی چون استرالیا و بریتانیا اشاره کرد که به گفته وی در انگلیس حدود پنج میلیون دوربین که فقط سه میلیون آن در لندن است، این موضوع را رصد می‌کنند و وجهی از نظارت اجتماعی است و تلاش می‌کنند خودتنظیمی در جامعه ایجاد شود.

به گفته سخنگوی ناجا تمام نیروهای به کار گرفته در طرح گشت نامحسوس از پرسنل کادر و پلیس است و حقوق و مزایا دریافت نمی‌کنند و همه ضابط قضایی هستند.

منتظرالمهدی ادامه داد: جرایم مشهود پنج گانه شامل سرقت، زورگیری، پخش مواد مخدر، حرکات خطرآفرین خودروها، مزاحمت نوامیس و مواردی که موجب جریحه‌دارشدن عفت عمومی در جامعه باشد؛ از سوی ماموران پلیس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.