رفتن به محتوای اصلی

کارگران و مهندسان عرب اهوازی اخراج و غیر بومیان استخدام میشوند
15.05.2016 - 08:08

 

بیش از 50 نفر از مهندسان، کارگران فنی و تکنیسین‌های متخصص عرب در پالایشگاه نفت آبادان، که برخی از آنها بیش از 7 سال سابقه کار دارند، اخراج و به جای آنان نیروهای غیربومی و غیرعرب بکارگیری شده‌اند.

منابع محلی سازمان حقوق بشر اهواز از آبادان گزارش کرده‌اند که افراد اخراج شده، درچندین نوبت مقابل ورودی شماره 5 این پالایشگاه، که رو به شط العرب باز می‌شود، تجمع کرده و خواستار بازگشت به کار شده‌اند. پیش از این مسئولان پالایشگاه به آنها قول بکارگیری مجدد آنها را داده بودند، لیکن با گذشت ماه‌ها، این وعده‌ها محقق نشده و این افراد هیچگونه بیمه بیکاری دریافت نکرده‌اند. این کارگران حتی عیدی نوروز 95 و حقوق ماه‌هایی که قبل از اخراج، کار کرده‌اند را دریافت نکرده‌اند.

این مهندسان و فنی‌کاران اخراجی که نام برخی از آنها عبارت است از : علي طرفي ، سید هادي الموسوي، عزیز قیم ، سعید قیم ، محسن بریهي، ،قاسم البوعلي، عبد الرضا عارفي، نوري دريس ، امید علي پور، سید جابر البوشوکه وناصر عبادي، برای سال‌های متمادی، به عنوان مهندس در شرکت‌های پیمانکاری طرف حساب وزارت نفت مشغول به کار بوده‌اند و این شرکت‌ها به آنها وعده داده بودند که در پایان تعطیلات نوروزی سال جدید، قرارداد آنها را تمدید کنند، لیکن علاوه بر خلف وعده، نیروهای غیربومی جدیدی را جایگزین آنها کردند. نیروهای غیربومی جدیدالاستخدام نیز برخلاف نیروهای عرب اخراجی، به شکل رسمی و دائم استخدام شده‌اند.

دروازه شماره 5 پالایشگاه نفت آبادان نیز هم‌اکنون توسط نیروهای مشکی‌پوش، نقابدار و تا بن دندان مسلح سپاه پاسداران حفاظت می‌شود تا حتی از نزدیک شدن معترضان عرب به پالایشگاه ممانعت کنند. معترضان نیز ناچار به تجمع روبروی یکی دیگر از ورودی‌های پالایشگاه در منطقه "فرح‌‌آباد"در ایستگاه 5  شده‌اند.

همه کارگران، دوستان، خانواده‌ها و نزدیکان این کارگران اخراجی معترض که با تلفن همراه خود از این تجمع تصویربرداری کرده است، با برخورد خشن و شدید نیروهای نظامی مواجه شده و تلفن همراه او توسط آنان ضبط شده‌است. نیروهای امنیتی نیز با محاصره تجمع‌کنندگان، مانع پیوستن گروه‌های مردمی دیگر به آنها شده و از حضور آنان در مقابل ورودی اصلی پالایشگاه جلوگیری کرده‌اند.

یادآور می‌شود شرکت‌های پیمانکاری که این کارگران را اخراج کرده‌اند، از مناطق دیگر و به ویژه مناطق مرکزی به منطقه آمده و در تملک افراد غیربومی هستند. شرکت سپهر به مدیریت "جهانبخش جلال‌وند"، شرکت ملی مهندسی به مدیریت "جمال طوفان" و شرکت به‌ساخت به مدیریت "محمود ولی‌زاده" از جمله این شرکت‌ها هستند.

این شرکت‌ها در در طول سال‌های حضور خود در منطقه، با عقد قراردادهای یکساله و تجدید آن‌ها در ابتدای سال جدید، کارگران را از مزایای داشتن حقوق بازنشستگی، مرخصی سالیانه و سایر مزایا محروم کرده‌اند.

سازمان حقوق بشر اهواز ضمن محکوم کردن اخراج مهندسان وفنی‌کاران عرب شاغل در پالایشگاه آبادان و همچنین عدم پرداخت حقوق و مزایای آنها در طی ماه‌های گذشته، توجه همه سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و به وِیژه سازمان جهانی کار و گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره حقوق بشر در ایران، جناب آقای دکتر احمد شهید را به این تبعيض نژادی جلب می‌کند که این کارگرانف مهندسان و فنی‌کاران تنها به دلیل عرب بودن اخراج و افرادی از سایر مناطق جایگزین آنها شده‌اند و این موضوع با تمامی هنجارها و قوانین بین‌المللی در تضاد و تعارض است.

سازمان حقوق بشر اهواز

11 می 2016

https://www.facebook.com/AhwazHumanRightsAHRO/pos…

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی
سازمان حقوق بشر اهواز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.