رفتن به محتوای اصلی

از اصل افتاده‌ایم ، به دنبال اسب می‌گردیم
25.05.2016 - 10:42

دوباره سال تحصیلی به پایان رسید. و تعطیلی مدارس و معلمان، آلتِ دست کارمندان دیگر ادارات و مسئولین می شود . دوباره معلمان تا مهر ماه به ورطه فراموشی سپرده می شوند و چون دیگر حساسیت حضور معلمان در کلاس های درس و بودن آنها در میان بچه ها وجود ندارد، فشار بر روی فعالان صنفی معلمان فزونی می یابد و دیگر کسی پاسخگوی مطالبات برحق معلمان نمی باشد . گویا اراده ای برای بهبود سطح معیشت فرهنگیان و رسیدگی به اوضاع نابسامان مدارس وجود ندارد و آنچه که از زبان مسئولین و رسانه ها می شنویم فقط شعارهای دهان پرکن و وعده های بی اعتبار بوده و فقط افکار جامعه را به سوی تفکرِ زیاده خواه بودن معلمان سوق می دهد .

نمی دانم این معلمان دیگر به چه چیزی متوسل شوند تا به فرادستان بفهمانند که کارد به استخوانشان رسیده است و دیگر توان مقابله با مخارج سرسام آور زندگی و هزینه های سر به فلک کشیده درمانی را ندارند ؟ نمی دانم چگونه به جامعه و دیگر کاکنان دولت بفهمانند که با جیب ها و حساب های خالی تعطیلات تابستان نه تنها به دردشان نمی خورد ، بلکه فقط حرص خوردن و خانه نشین شدن برایشان می ماند . نمی دانم تا کی نمی خواهیم بفهمیم که جامعه ی توانا از هر لحاظ، نیاز به معلمان توانا و مدارس قوی و دانش آموزان پر مایه دارد؟
آری کلاس ها به پایان رسید و چندی بعد امتحانات نیز به پایان خواهد رسید . و عده ای دانش آموزِ بیحال و فراری از هر کلاس و درس و مدرسه به آرزوی خود می رسند و لااقل تا چند ماه از زندان مدارس رهایی می یابند . و دیگر مجبور نخواهند شد محیط های مخروبه و خشک و پادگان مانند مدارس را تحمل کنند . و درس هایی را که هیچ علاقه ای به خواندن آنها ندارند و هیچ نقشی در زندگی شان ندارد را بالاجبار فرا بگیرند . و مهر ماه دوباره با مغزهایی خالی از هر علم و دانش و آموخته ای به مدارس رجوع کرده و باز روز از نو ، روزی از نو…
آخر با چه زبانی و به چه کسی بگوییم که اوضاع معلمان خراب است و تبعیض بین حقوق معلمان و دیگر کارمندان دولت ، و فشارهای اقتصادی دیگر انگیزه ای برای حضور پرشور معلمان در کلاس های درس باقی نگذاشته است و معلمان بیشتر به دنبال شغل های دوم و سوم هستند و کم کم جامعه دارد به سویی حرکت می کند که در آینده ای نه چندان دور با هیچ هزینه ای و برای هیچ کسی قابل مهار کردن نیست؟
الان فقط مانده است که از ” اسماعیل عمر غیله ” رئیس جمهور جیبوتی کمک بخواهیم . و بخواهیم که برای آموزش و پرورش ما کاری بکند . در اینجا که دولتمردان و مجلسیان کارشان شده است تاسف خوردن و وعده دادن . و علیرغم توصیه های مکرر رهبری مبنی بر توجه بیشتر به معلمان و مدارس، باز همه فقط دارند دور خودشان می چرخند!
آیا بهتر نیست بجای پرداختن به تمام مسائل حاشیه ای، به اصل مطلب، که همان آموزش و تربیت صحیح آینده سازان این مملکت است بپردازیم؟ چرا که اگر این اصل را ، که در این کشور کاملا فراموش شده است ، مورد توجه ویژه قرار ندهیم ، دیگر نباید منتظر آینده ای روشن برای کشور باشیم .
معلمان را بیحال کرده ایم ، دانش آموزان را سرگردان و بی انگیزه کرده ایم ، نخبگان را به انزوا کشانده ایم ، مغزها را فراری داده ایم ، و خلاصه از هر آنچه که از دستمان بر آمده است در به فنا بردن جامعه و مملکتمان کوتاهی نکرده ایم . و بعد انتظار داریم که جامعه شاهد پیشرفت و شکوفایی باشد ! و دولت های استعمارگر و غربی را دشمنان خودمان می دانیم . حال آنکه کاری که ما خود با جامعه خود می کنیم ، هیچ دشمنی قادر به انجام آن نبوده و نخواهد بود .
طرح رتبه بندی معلمان نیز که چند سال است در بوق و کرنا کرده اند و الان دیگر کسی بر روی کره زمین نمانده است که از این طرح خبردار نباشد را هم به درستی اجرا نمی کنند هیچ ، حتی همان اجرای ناقص را هم طبق وعده های داده شده جلو نمی برند !!!
این معلمان تا کی باید شرمنده خانواده های خود باشند ؟ وتا کی باید به وعده وعید های مسئولین گوش دهند و منتظر بمانند؟ استثمار کردن که شاخ و دم ندارد . این نوع حقوق دادن به معلمان در واقع به استثمار کشیدن آنها است . از یک طرف معلمان را زیادی دانستن و از طرف دیگر حقوق 100 تا 150 معلم را یکجا به یک مدیر پرداخت کردن – آن هم در یک ماه – در تناقضی آشکار با عدالت، که شعار همیشگی دولت ها و نظام حاکم بوده است می باشد .

چرا خودمان و جامعه مان راگول می زنیم؟ از این طرف از اصل افتاده ایم ، از آن طرف به دنبال اسب می گردیم…!!!*

 

مهدی فتحی، دبیر ریاضی ناحیه یک سنندج است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کاوه جویا
برگرفته از:
تارنمای حقوق معلم و کارگر

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.