رفتن به محتوای اصلی

مجلس نمایندگان آمریکا به ممنوعیت خرید آب سنگین از ایران رای داد
26.05.2016 - 15:34

گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس عنوان می‌کند که ۲۵۱ نماینده مجلس نمایندگان آمریکا در برابر ۱۶۸ نماینده دیگر به این اصلاحیه که در قالب لایحه بودجه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده ارائه شده است، رای موافق داده‌اند.

اوایل اردیبهشت ماه دولت باراک اوباما اعلام کرد که در راستای توافق هسته‌ای با ایران ۳۲ تن آب سنگین به ارزش ۸٫۶ میلیون دلار از جمهوری اسلامی خریداری می‌کند.

مطابق توافق هسته‌ای، میزان ذخایر آب سنگین ایران در مرحله اول اجرای توافق باید تا ۱۳۰ تن کاهش پیدا کند و در نهایت به ۹۰ تن برسد. این میان اما مسئله فروش و انتقال بخشی از این ذخایر آب سنگین به آمریکا در کنگره این کشور به موضوع بحث تبدیل شده است.

آسوشیتدپرس می‌نویسد که مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا تأثیری بر کلیت توافق هسته‌ای نخواهد داشت و صرفاً مسئله خرید آب سنگین از ایران را هدف قرار می‌دهد. با این حال کاخ سفید هشدار داده که آن را وتو خواهد کرد.

پیش از این جمهوری‌خواهان سنای آمریکا نیز در اقدامی مشابه با مجلس نمایندگان تلاش کردند که دولت باراک اوباما را از خرید آب سنگین از ایران منع کنند، اما در نهایتنتوانستند که رای کافی را به دست بیاورند.

از سویی دولت ایران نیز به دنبال حکم دیوان عالی آمریکا برای توقیف دو میلیارد دلار از اموال ایران عنوان کرده که در رابطه با فروش و انتقال آب سنگین به ایالات متحدهاحتیاط می‌کند.

آب سنگین یکی از مواد کلیدی برای نوعی از راکتور اتمی است و اگرچه دارای مواد رادیواکتیو نیست ولی از آن می‌توان برای تولید پلوتونیوم مورد نیاز در ساخت تسلیحات هسته‌ای بهره گرفت. آب سنگین در عین حال برای تحقیقات و تولیدات دارویی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.رادیو فردا

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.