رفتن به محتوای اصلی

هشدار سازمان ملل به ترامپ درباره اهمیت حیاتی توافق پاریس
28.05.2016 - 13:59

سازمان ملل روز جمعه (۷ خرداد، ۲۷ مه) با انتشار بیانیه‌ای خطاب به دونالد ترامپ، نامزد جنجالی و محافظه‌کار جمهوری‌خواهان آمریکا برای انتخابات ریاست‌جمهوری، تصریح کرد که توافق تاریخی تغییرات آب‌وهوایی که دسامبر ۲۰۱۶ در پاریس حاصل شد، از دستاوردهای کلیدی رهبران جهان در نبردی حیاتی است که «هدفش تضمین قابل سکونت بودن کره زمین برای همه ما و نسل‌های آتی است.»

دونالد ترامپ که از مطرح کردن نظرات جنجالی به عنوان تاکتیکی برای مسحور کردن رسانه‌ها بهره می‌گیرد، پیش‌تر همچون بسیاری از هم‌پالکی‌های محافظه‌کار خود «گرمایش زمین» را افسانه خواند و گفت سرمایه‌گذاری در این زمینه اتلاف پول و انرژی است.

ترامپ پیش‌تر می‌گفت که برای تغییر مفاد این توافق خواهد کوشید اما روز پنج‌شنبه در سخنرانی جدیدی پیرامون این موضوع گفت که اگر به ریاست‌جمهوری برسد، توافق پاریس را کاملا لغو خواهد کرد.

در همین زمینه:

ترامپ تأکید کرد: «ما این توافق را لغو می‌کنیم و همه پرداخت‌هایی که قرار است از جیب مالیات‌دهندگان آمریکایی برای پیش‌برد برنامه‌های گرمایش جهانی سازمان ملل صورت گیرد متوقف خواهد شد.»

توافق پاریس بر سر تغییرات آب‌وهوایی که موید گرمایش پیوسته جهانی و متمرکز بر مقابله با آن است، به امضای ۱۷۵ کشور عضو سازمان ملل رسیده است.

هدف اصلی این پیمان کاهش تولید گازهای گل‌خانه‌ای و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و جای‌گزینی آن با انرژی‌های تجدیدپذیر نوین است.

بر اساس این توافق‌نامه گرم‌تر شدن کره زمین تا سال ۲۰۵۰ میلادی باید زیر ۵/ ۱ تا ۲ درجه سانتیگراد باشد و تولید گازهای گل‌خانه‌ای باید در نیمه دوم قرن کاهش یابد.

اهداف تعیین شده در توافق پاریس قرار است هر پنج‌ سال یک‌بار بررسی و بهینه شوند. بسیاری از محافظه‌کاران آمریکایی که عموما از حزب جمهوری‌خواه‌اند، به رغم شواهد متقن علمی برای «گرمایش زمین» و هشدارهای متخصصان نسبت به پی‌آمدهای ویرانگر آن برای زندگی در کره زمین، به آن باور ندارند.

مافیای سوخت‌های فسیلی در آمریکا و سراسر جهان هم به شدت در برابر اقدامات جهانی برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی مقاومت می‌کنند، چون در چشم‌اندازی که در این پیمان ترسیم شده سوخت‌های فسیلی به نفع انرژی‌های تجدیدپذیر نوین به حاشیه رانده خواهند شد.

سخنگوی بان کی‌مون اعلام کرده که دبیرکل سازمان ملل قصد دارد با ترامپ دیدار کند و نکته‌هایی آموزشی در باره مواهب توافق تاریخی پاریس را با او در میان بگذارد. او دست‌یابی به این توافق را مهم‌ترین دستاورد دوره ۱۰ ساله حضور خود در مسند ریاست سازمان ملل می‌داند.رادیو آلمان

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو آلمان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.