رفتن به محتوای اصلی

وزیر نیرو: مردم روزی ۸ ساعت کمتر برق مصرف کنند
29.05.2016 - 13:40

مهر:

وزیر نیرو در تشریح مهمترین برنامه های تامین برق تابستانی مردم، گفت: مشترکان روزانه ۴ ساعت صبح و ۴ ساعت شب برق کمتر مصرف کنند تا با خاموشی روبرو نشویم. اگر دمای هوا گرم‌تر شود و میزان مصرف برق افزایش یابد از مردم استمداد می‌کنیم که صنعت برق را یاری کنند.

وزیر نیرو با اعلام اینکه بیشترین پیک مصرف معمولاً در ماه‌های تیر یا مرداد، هرسال اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: صنعت برق ناچار است تا حد امکان تمهیدات لازم را به‌کار گیرد تا در زمان پیک مصرف با کمبود برق مواجه نشویم و برای این کار اقدام‌های عظیمی انجام شده که در اولین گام تلاش می‌کنیم تا واحدهای جدید وارد مدار شوند و ظرفیت تولید برق کشور را افزایش دهیم.

در گام بعدی با مصرف‌کنندگان بزرگ برق مانند صنایع و مراکز مصرف عمده برق، هماهنگی خواهیم کرد تا در صورت کمبود تولید برق، آن‌ها بار خود را در ساعت‌های قله مصرف کاهش دهند تا میزان مصرف برق کشور کاهش یابد و در سایر ساعات، مصرف برق خود را افزایش داده و به میزان مورد نیاز از برق استفاده کنند.

وی به تشریح سومین راهکار وزارت نیرو که خرید برق از بخش خصوصی است، اظهار داشت: در گام سوم نیز برق تولیدی مؤسسات بزرگ مانند کارخانجات، بیمارستان‌ها و هتل‌ها که دارای دیزل‌های تولید برق اضطراری هستند و مجموع ظرفیت این دیزل‌ها در کشور حدود ۳ هزار مگاوات است، خریداری می‌شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون آئین‌نامه ای تدوین و ابلاغ شده تا کسانی‌که چنین ظرفیت‌هایی را داشته باشند، در زمان نیاز وزارت نیرو، برق تولیدی خود را وارد شبکه کنند، بیان کرد: بر این اساس وزارت نیرو هم در برابر برقی که این مؤسسات تولید می‌کنند قیمتی خوبی را به آن‌ها پرداخت می‌کند تا انگیزه لازم برای همکاری این مؤسسات ایجاد شود.

چیت چیان با اشاره به اینکه، علاوه بر این‌ها مسئله مدیریت مصرف نیز بسیار حائز اهمیت است از آمادگی تمام نیروگاه‌های موجود برای تولید برق در طول تابستان با حداکثر تولید خبر داد و یادآور شد: شبکه‌های انتقال و توزیع نیز باید آمادگی کامل داشته باشند و طرح‌های توسعه ای نیز حتماً تا قبل از وقوع پیک سال جاری، به مدار وارد شوند تا محدودیت ظرفیت انتقال و توزیع موجب خاموشی نشود.

به گفته این مقام مسئول، این‌ها عمده اقداماتی است که انجام شده و امروز در دیسپاچینگ برق کشور که در واقع مغز هدایت کننده و کنترل شبکه‌های برق کشور است، با حضور مدیران ارشد صنعت برق کشور تمام برنامه‌های مرتبط با صنعت برق کشور برای تابستان سال جاری را مرور کردیم و تصمیمات لازم اتخاذ شد که امیدواریم با هوشمندی شرکت‌های برق و همکاری مردم که در زمان وقوع پیک، در خصوص کاهش مصرف خود، با ما همکاری داشته باشند بتوانیم تابستانی عاری از خاموشی داشته باشیم.

چیت‌چیان با بیان اینکه برای تأمین پیک مصرف تابستان، آمادگی تولید ۵۲ هزار مگاوات برق را داریم، تاکید کرد: سال گذشته پیک مصرف برق حدود ۵۰ هزار مگاوات بود، امسال پیش بینی ۵۲ تا ۵۳ هزار مگاوات را داریم و چنانچه دمای هوا افزایش یابد، از گزینه‌های خرید برق از بخش خصوصی، همکاری صنایع و بسته‌های تشویقی کشاورزان در مدیریت مصرف استفاده می‌کنیم.

وی تاکید کرد: مشترکان خانگی در زمان پیک مصرف روز یعنی از ۱۲ ظهر تا ۱۶ بعد از ظهر و پیک شبانه از زمان غروب آفتاب تا چهار ساعت بعد از آن از وسایل پرمصرف برق از جمله اتو، ماشین لباسشویی، کولرهای گازی اجتناب کنند و در طول روز با استفاده از نور طبیعی هم به پیک مصرف و هم به اقتصاد خانوار کمک کنند.

وزیر نیرو، علت عدم استقبال مردم از انرژی‌های خورشیدی را قیمت ارزان برق ارائه شده به مردم عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: اگر از سیستم‌های خورشیدی برای برق استفاده شود نه تنها کمک به تولید برق کشور است بلکه کمک به حفظ محیط زیست خواهد بود، زیرا قسمت عمده سوخت نیروگاه‌های کشور از سوخت‌های فسیلی تأمین می‌شود که با استفاده از انرژی‌های خورشیدی، می‌توان مصرف سوخت فسیلی در کشور را کاهش داد و به محیط زیست کمک کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
مهر

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.