رفتن به محتوای اصلی

تصحيح مى شود؛ تهران ديار اقوام و اديان
29.05.2016 - 17:13

 

 

 

 

 

 

اروميه، ديار اقوام و اديان؟
به نظر مى رسد پروژه ى دولت روحانى برهم زدن امنيت و آرامش اروميه، و رويارو كردن ملت ترك با كردهاست. نشانه گذارى اين شعار تبليغاتى ناگفته هاى فراوانى دارد. بدون شك منظور روحانى از اقوام ، بيشتر ترك ها و كردها هستند اما منظور او از اديان، قصه ى ديگرى دارد. سنى و شيعه شامل اديان نمى شود چون هر دو شاخه اى از اسلام هستند و روحانى به يقين اين را مى داند. منظور او از اديان مسلمان ها ، بابيان، كليميان، بهاييان و ارمنى ها و ...مى باشند. روحانى با موذى گرى دارد ضلع سومِ تنش را به اروميه اضافه مى كند.
اين روزها در متون فارسى طورى اروميه را منشاء ستيز و جدال جلوه مى دهند كه تهران فراموش مى شود. به متنى از ويكى پديا توجه كنيد:

" طبق سرشماری سال ۱۳۹۰ با ۶۶۷٬۴۹۹ نفر جمعیت، ارومیه دهمین شهر پرجمعیت ایران و دومین شهر پرجمعیت منطقهٔ شمال‌غرب ایران است. ارومیه به دلایل وجود اقوام و ادیان و مذاهب گوناگون، همواره بستر ستیزهای قومیتی بوده است. در واقع هرکدام از اقوام این شهر چون ترک‌های آذری، کردها، آشوریان و ارامنه این شهر را از آن خود می‌دانند و همین عامل بستر ستیزهای قومیتی را در این شهر فراهم آورده است.
‎سرهنگ میهن اوضاع ارومیه را در اوایل دهه بیست خورشیدی اینگونه توصیف می‌کند:[۱]
‎«... سه قسمت عمدة کرد، آثوری و عجم (منظور از عجم ساکنین شهر و رعایای شیعه مذهب ترک زبان هستند)... این سه طبقه بر اثر پیشینة خصومت آمیز خونینی که از دیر زمانی با هم دارند کاملاً مخالف یکدیگر بوده، یگانه آمال و آرزوی آنان نابود ساختن و انتقامجویی از دشمنان خود می‌باشد...»

چرا منطق روحانى دارد اقوام و اديان را منطقه بندى مى كند؟ چرا نمى گويد؛ ايران ديار اقوام و اديان؟ و يا مثلاً چرا نمى گويد؛ تهران ديار اقوام و اديان؟ نصف مردم تهران ترك زبان هستند و اثرى از تدريس زبان تركى در آنجا نيست.
روحانى ادامه دهنده ى فكر صادق زيباكلام است. زيباكلام پيش از گشودن مدرسه براى اكثريت ترك در جستجوى آزادى زبان براى اقليت كرد دست و پا مى زند. تقريباً همه مى دانيم كه زيبا كلام بر اتاق فكر دولت روحانى بى تاثير نيست. و شك نكنيد كه سفر روحانى به اروميه ادامه ى سفرهاى تبليغاتى امثال صادق زيباكلام هاست.
چرا صادق زيباكلام و روحانى بنرهاى تبليغاتى شان را در تهران نصب نمى كنند و نامش را نمى گذارند؛ تهران ديار اقوام و اديان. اين نوع ديار بودن بيشتر برازنده ى تهران است تا اروميه. ترك و عرب و فارس و مسلمان و مسيحى و بهايى و يهودى در تهران جمع شده اند و جالب اينكه از هر قشر آنها در زندانهاى تهران محبوس دارند. چرا روحانى فكر نمى كند كه مسئله ى اقوام و اديان وى از مركز و متن بايد حل شود؟ چرا دولت او اينهمه به حاشيه مى زند؟
هدف روحانى از به هم زدن اوضاع اروميه براى چيست؟ مردم هنوز قول هاى او را در خصوص زبان و فرهنگ تركى فراموش نكرده اند. بلايى كه او بر سر بنياد زبان تركى در تبريز آورد و به آزرى سازى زبان روى آورد هنوز هم زبانزد عام و خاص است.
روحانى نيز مثل دولت هاى گذشته با انواع و اقسام ترفندها و روشها براى آزربايجان دهن كج مى كند. اين دهن كجى حاصل كار پروژه ى دراز مدت آزربايجان ستيزى است و روحانى نيز يكى از ادامه دهندگان اين پروژه است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

محمدرضا لوایی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.