رفتن به محتوای اصلی

ورود حزب سوم به مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
31.05.2016 - 20:01

 

 

توسط نادر صدیقی

 

در آمریکا، سومین حزب سیاسی وارد مبارزات انتخابات ریاست جمهوری شد.

حزب «لیبرترین» روزهای شنبه و یکشنبه در جریان کنوانسیون ملی خود در شهر اورلاندوی ایالت فلوریدا، دو تن را به عنوان نامزد مقام ریاست جمهوری و معاون او برگزید.

گری جانسون فرماندار پیشین ایالت نیومکزیکو چهره شاخص حزب لیبرترین با پشتیبانی اکثریت اعضای کنوانسیون ملی، کاندیدای مبارزه با دو رقیب جمهورخواه و دموکرات در انتخابات ماه نوامبر و به عبارتی آبان ماه آینده شد.

ویلیام وِلد فرماندار پیشین ایالت ماساچوست هم به عنوان معاون آقای جانسون برگزیده شد.

این دو که پیشتر عضو حزب جمهوریخواه بودند، مهم‌ترین و محبوب‌ترین شخصیت‌های سیاسی حزب سوم در ایالات متحده آمریکا به‌شمار می‌روند و وعده کرده‌اند که این حزب را از یک گروه حاشیه‌ای به یک حزب مهم تبدیل کنند تا پاسخ درخوری به نااطمینانی رأی‌دهندگان آمریکا به دوحزب حاکم دموکرات و جمهوریخواه باشد

اندیشه حزب لیبرترین که خود را مدافع آزادی‌های مدنی معرفی می‌کند، ۴۵ سال پیش در یک نشست دوستانه چند سیاست‌پیشه، در ایالت کلورادو مطرح شد و سرانجام در دسامبر ۱۹۷۱ میلادی، برابر با آذر ماه سال ۱۳۵۰ خورشیدی با همین نام به ثبت رسید. این حزب در عرصه سیاست خارجی، عدم دخالت را توصیه می‌کند و در سیاست داخلی، اقتصاد بازار آزاد و لغو سیستم کمک‌های دولتی را.

روز دوشنبه در واکنش به ورود رسمی حزب لیبرترین به رقابت‌های انتخاباتی، بسیاری از تحلیلگران وظیفهٔ گری جانسون کاندیدا و ویلیام ولد معاون او را برای به‌دست آوردن آرای رأی دهندگان آمریکایی بسیار دشوار توصیف کردند، چرا که این حزب از هنگام برپایی آن تاکنون، موفقیت چشمگیری در مبارزات انتخاباتی به‌دست نیاورده است.

محسن میلانی استاد علوم سیاسی در دانشگاه فلوریدا، پیروزی گری جانسون در رقابت‌های سال جاری با دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون را نامحتمل می‌داند.

آقای میلانی می‌گوید: «در سیستم سیاسی و انتخاباتی دوحزبی آمریکا، حزب سوم در انتخابات ریاست جمهوری امکان خیلی کمی دارد که پیروز بشود؛ یعنی در این یکصد و شصت سال اخیر که حزب جمهوریخواه و حزب دموکرات، نیروهای عمده و یا احزاب عمده سیاست آمریکا بوده‌اند، ما هیچ موقع شاهد آن نبوده‌ایم که حزب سومی در انتخابات پیروز بشود و بنابراین امکان این که آقای گری جانسون بتواند در انتخابات پیروز بشود، بسیار کم و شاید هم غیرممکن باشد؛ اما از آنجایی که هم آقای جانسون و هم معاون ایشان آقای ولد هر دو از استانداران معروف و بانفوذ آمریکا بودند و محافظه‌کاران آمریکایی هر دوی آنها را خوب می‌شناسند و از آنجایی که تعداد زیادی از محافظه‌کاران آمریکایی رسماً اعلام کرده‌اند که به هیچ وجه من الوجوه در انتخابات به آقای دونالد ترامپ رأی نخواهند داد، این حزب می‌تواند رل بسیار مهمی را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بازی بکند؛ نه به این معنا که بتواند انتخابات را ببرد، بلکه به این معنا که بتواند رأی تعداد زیادی از محافظه‌کاران را بگیرد و در غایت انتخابات را به سود خانم کلینتون و به زیان آقای ترامپ تمام بکند».

آقای میلانی اضافه می‌کند که: «در سال ۱۹۹۲ "رأس پرو" که خود یک محافظه‌کار بود به‌عنوان کاندیدای حزب سوم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد، %۲۰ رأی را به‌دست آورد و باعث شد که اقای جورج بوش، پدر رییس جمهوری پیشین آمریکا در انتخابات شکست بخورد و آقای بیل کلینتون برنده بشود؛ بنابراین آقای جانسون می‌تواند رل مهمی را در نتیجه انتخابات ایفا بکند ولی امکان برد خود او بسیار اندک است».

نشریه پولیتیکو چاپ واشینگتن روز دوشنبه در گزارش مشروحی درباره ورود کاندیدای جدید به رقابت‌های انتخاباتی گفته است با توجه به اینکه دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون دو نامزدی هستند که کمترین مقبولیت را دارند و در میان رأی‌دهندگان با عنوان دو سیاست پیشه غیرقابل اعتماد شناخته شده‌اند، بسیاری از لیبرترین‌ها بر این باورند که اشتیاق مردم به گزینه‌ای دیگر، فرصت مناسبی را برای حزب به وجود آورده و گری جانسون کاندیدایی است که احتمالاً نامش از میان صندوق‌های رأی در تمامی ایالت‌ها بیرو ن خواهد آمد.

آقای جانسون که در انتخابات پیشین هم نامزد حزب در رقابت با باراک اوباما کاندیدای حزب دموکرات و میت رامنی رقیب جمهوریخواه بود، می‌گوید که در امور عمومی، حزب او لیبرال‌تر از دموکرات‌ها و در امور پولی و مالی محافظه‌کارتر از جمهوریخواهان است.

آقای جانسون پس از کسب نامزدی حزب خود برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری گفت که کاهش مالیات‌ها از اولویت‌های اقتصادی او خواهد بود.

پولیتیکو اضافه کرده که هدف آقای جانسون و معاونش جلب بسیاری از جمهوریخواهان ناراضی و جذب کمک‌های مادی آنهاست.

یکی از طرفداران حزب به پولیتیکو گفته است که تیم او قادر است میلیون‌ها دلار برای تبلیغات انتخاباتی گری جانسون جمع‌آوری کند.

ویلیام ولد معاون آقای جانسون خود یکی از شخصیت‌هایی است که در انتخابات گذشته، مدیریت جمع‌آوری کمک‌های مالی برای میت رامنی کاندیدای حزب جمهوریخواه را برعهده داشت و در این زمینه فرد شاخصی به‌شمار می‌رود.

ولی صرفنظر از مسایلی که برسر راه دو کاندیدای حزب سوم در مبارزات و رقابت‌های انتخاباتی وجود دارد، پولیتیکو از قول یک استراتژیست طرفدار حزب لیبرترین گفته است که در برابر هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، گری جانسون، سخنران ضعیفی است و در مناظره‌های تلویزیونی هم ضعیف‌تر.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.