رفتن به محتوای اصلی

سيرى در احوال مولانا فخرالدّين علىّ صفىّ كاشفى سبزوارى و كتاب لطائف والطوائف ِ او
05.06.2016 - 15:27

 

 
سيرى در احوال مولانا فخرالدّين علىّ صفىّ كاشفى سبزوارى و كتاب لطائف والطوائف ِ او
-----------------------------------------------------------------------------
                                
 
 
 
فخرالدين علىّ صفىّ فرزند كمال الدّين حسين واعظ كاشفى سبزوارى است . فخرالدّين لقب اوست ،على نام وى ، صفى  تخلّص شعرى اش . وى از سرايندگان و نويسندگان واندرزگويان سده دهم هجرى  واز مريدان خواجه ناصرالدّين عبيدالله احرار نقشبندى از مشايخ بزرگ ومعتبر تركستان وماوراءالنهر بود. كه در سال ٩٠٤ با دختر خواجه محمد اكبرمعروف به خواجه كلان پسر شيخ سعد الدين كاشغرى از اصحاب خواجه عبيدالله احرارازدواج كرد. در سال (٩٣٩ه) در حوالى هرات در گذشت. جنازه اش به هرات منتقل شد.(١)
 
خواندمير ،مؤلّف حبيب السّير در باره اش نوشته: فرزند ارجمند مولانا كمال الدّين حسين ، مولانا فخرالدّين علىّ ،قائم مقام والد بزرگوار خويش بوده ،صباح روز جمعه در مسجد جامع هرات كه جامع اصناف فيوضاتست ،به نصيحت وارشاد فرق عباد مى پردازند .و الحق در آن امر به احسن وجهى وابلغ صورتى رايت تفوّق بر اماثل وافاضل مى افرازند .واز ساير اقسام فضائل نيز بهره ى تمام دارند . وهمواره نقش سنن سنيّه ى مصطفويّه ص بر لوح خاطر عاطر مى نگارند. از منظومات مولانا فخرالدّين ، محمود واياز كه بر وزن ليلى ومجنون در سلك تحرير كشيده اند ، در ميان مردم مشهورست . وبسيارى از معانى دقيقه در آن رساله مندرج و مذكور"(٢)
 
امير عليشير نوايى  در وصفش مى گويد : مولانا صفى- پسر مولانا حسين واعظ است. وبه غايت جوانى درويش وش ودرد مند وفانى صفت است . دو بار به جهت شرف صحبت خواجه عبيدالله از هرات به دارالفتح سمرقند رفت . گويند آنجا به شرف قبول ممتاز وبه سعادت ارشاد وتلقين سرافراز گشته به خراسان آمد . طبعش خوبست . 
اين مطلع از اوست: با لب لعل و خط غاليه گون آمده اى           عجب آراسته از خانه برون آمده اى (٣) 
 
سام ميرزا صفوى فرزند شاه اسمعيل اوّل كه مقارن درگذشت  وى حاكم هرات بود  ،در كتاب تحفه ى سامى 
در باره اش نگاشته است : مولانا فخرالدّين علىّ پسر مولانا حسين واعظست  . واو نيز همچون پدر به وعظ مردم
مى پرداخت . روزى در اثناء وعظ گفت : تو نه رندى نه زاهدى حافظ          مى ندانم ترا چه نام كنم  
                                              مذهب عاشق زمذهب ها جداست              عشق اسطرلاب اسرار خداست
حاصل آنكه مذهب او اين حال داشت ،امّا مشربش عالى بود.(٤) 
  
آقا شيخ محمّد علىّ تبريزى خيابانى نيز درباره اش چنين اظهار نظر كرده است: فخرالدّين علىّ بن حسين كاشفى ، واعظى است. معروف از اكابر قرن دهم هجرت ،ملقّب به فخرالدّين و صفى الدّين كه گاهى تخفيفاً صفى نيز گويند. ودر مساجد و منابر به وعظ اشتغال داشتى ، روزى در اثناء وعظ گفت كه طرفدار هر كدام از سنّى يا شيعه باشم . مر ديگرى را سخت وگران باشد ،اينك من نه سنّى هستم ونه شيعى
 مذهب عاشق ز مذهب ها جداست           عشق اسطرلاب اسرار خداست (٥) 
 
پدرش مولانا حسين كاشفى واعظ ،مؤلف مواهب عليّه از نزديكان مولانا عبدالرحمن جامى بود . چنانكه در رشحات 
مذكور است. جامى به فخرالدّين علىّ به قدرى مهربان بود ،كه تاريخ تولَّد فرزندش خواجه صفى الدّين  محمّد را كلمه ى " فخر" كه لقب فخرالدّين على است، برگزيد.وپس از درگذشت  صفى الدّين ، جامى تخلّص  فرزند ناكامش "صفى "را   به قصد يادگارى به فخرالدّين على داد .(٦)  
 
ابرازعلاقه ى جامى به على صفى كه با جناق وى نيز مى شد. وپيروى نام برده  ازمشايخ صوفيه نقشبنديّه ى سنى مذهب و وسعت مشرب عرفانيش كه به بيان مذهب عاشق زمذهب ها جداست ،منجر مى شده ،موجب گشته ،برخى از معاصران ،انتساب على صفى  به مذهب تشيع را على رغم اظهارِ محبَّت زياد وى به اهل بيت محرز ندانند.(٧) حال آنكه مؤلف رياض العلماء و نويسنده روضات الجنات وديگر تذكره نويسان مولانا فخرالدّين على صفى را مانند پدرش مولانا حسين كاشفى شيعه مذهب دانسته اند.(٨)ازمعاصران زنده ياد محمّد قزوينى ،به استناد فصول وابوابى از كتاب لطائف الطوائف كه على صفى در شرح حكايات لطيفه ى إمامان شيعه وعلامات ظهور حضرت امام قائم مرتِّب ساخته وشادروان احمد گلچين معانى، مستند به ابيات قصيده ى مندرج در مقدمه كتاب ياد شده كه مشعر بر ولايت حضرت على (ع) است ، شيعه ى اثناعشرى بودن وى را بى هيج شائبه اى پذيرفته اند. (٩)  
 
اقوى دليل شيعه مذهب بودن وى ،اشاره ى صريحى است،كه در مقدّمه ى كتاب " حرزالامان من فتن الزّمان " به اين مطلب مى كند : چنين گويد،فقير داعى وحقير خالى از دواعى علىّ بن الحسين الواعظ الكاشفى المشتهر بالصّفىّ أيَّدالله باللّطف الخفىّ كه اين رساله اى است ،كثيره الفوائد وغزيرة العوائد ،مشتمل بر خواصّ وآثار حروف مقطّعه ى قرآنى واسماءالحسنى وسورآيات فرقانى كه ازنفائس علوم خفيّه است . ومنسوب ومخصوص است ،به حضرات كرام ائمه اهل بيت عليهم التّحيّه والثناء والسّلام ....... وچون مباحث اين كتاب از جمله ى علوميست كه منسوب بآل عباوائمه اثناعشر صلوات الله عليهم اجمعين است. لاجرم مقالات وابواب آنرا برپنج كه عدد آل عباست بنانهاد . وفصول آن ابواب را كه در اثناء كتاب تفصيل خواهد يافت بر دوازده كه عدد ائمه اثناعشرست قرار داد"(١٠)
 
وقايع ناگوارمنجر به فرارمولانا فخرالدّين علىّ صفىّ ازهرات در سالهاى پايانى حيات:
------------------------------------------------------------------------ 
 
دربيست ونهم رمضان سال ٩٣٨ عبيدالله خان اوزبك،هرات را محاصره كرد.راه رسيدن آذوقه به اهالى شهر رابست.
سختى وقحطى به قدرى غالب شد، كه بر حسب نوشته ى منتظم ناصرى ، مردم بر  سر گوشت  سگ وگربه  نزاع  كردند. تا عاقبت در چهاردهم ربيع الأوّل ٩٣٩  انتشار خبر لشكر كشى شاه تهماسب به سمت هرات  موجب  شد ، عبيدالله خان، فرار را بر قرار ترجيح دهد ،هراتيان از محاصره وقحط وغلا رهايى يابند .
 
فخرالدّين علىّ صفىّ كه مشقّت  ناشى از واقعه ى محاصره ى  آن سال  و سختى مستمر ازحملات ِپياپى عبيدالله خان به هرات ،طى سه چهار سال پى در پى ، بر وى تنگ آمده بود، باطاقتى فرسوده در پى جاى آرامى مى گشت ،كه بتواند به آسودگى سر كند. از اين رو ،به جانب غرشستان كه ناحيه اى كوهستانى بين هرات وغور ومرورود وغزنه بود ،روان شد ،تا در آن سرزمين كه به ملازمت ِشاه محمد سيف الملوك  از جنگ بين اوزبك وقزلباش بركنار مانده بود ،دمى آرامش يابد وروزگار را به دور از كشمكش هاى سياسى ومخاطرات جنگى و خون ريزى سركند. به ويژه  آنكه ( غرشستان)كه به  آن (غرش الشار) نيز گويند  وبه معنى (شاه كوه)يا (جبال ملك) است،(غرش: كوه) ( شار:شاه) راهى بس سخت گذر وقلعه اى بس بزرگ ومستحكم داشت .با در هاى محكم آهنينش در غالب انقلابات خراسان ،استقلال خود را حفظ كرده بود. 
 
شاه محمّد سيف الملوك نيز مَقدَم ِ فخرالدّين علىّ صفىّ را گرامى داشت .آسايش وآرامش وى را فراهم ساخت.  صفىّ نيز به پاس اين مهمان نوازى قصيده اى در مدح وى سرود.كتاب لطائف الطوائف را كه مشتمل بر نوادر حكايات جمع آورى شده اش طى سالهاى پيشين بود،به سيف الملوك تقديم كرد. ولى ديرى نپاييد كه شاه تهماسب صفوى در آغاز بهار آن سال ،منتشا سلطان ،وحسين خان واميربيك روملو حاكم قم رابه غرشستان فرستاد ،خود به زيارت مرقد مقدّس رضوى راهى مشهد شد. امراء برگزيده ى پادشاه صفوى ،شاه محمّد سيف الملوك را راندند و بر غرشستان استيلا يافتند . (١١) در پى اين جنگ كارساز كه  به سقوط غرشستان ودفع سيف الملوك انجاميد، فخرالدّين علىّ به سوى هرات بازگشت. ولى سختى راه بر خستگى اش افزود . عوارض پيرى ،پيكر فرسوده اش را به كام مرگ كشيد. در حوالى هرات درگذشت . آنگاه جسد او را به داخل شهر برده دفن كردند.(١٢) 
 
 برخى از ابيات ِسروده ى مولانا فخرالدّين در مدح شاه محمد سلطان ،فرمانرواى غرشستان چنين است:
--------------------------------------------------------------------------------------
 
منم رسيده بدين ملك چون بهشت ِمخلَّد                  خلاص يافته از دوزخ و عقوبت بى حد 
هزار شكر خدا را كه از عنايت سلطان                 گذشت محنت دائم سر آمد آفت سر مد
به حكم آنكه مَعَ الْعُسْرِيُسْر گشت ميسّر               هزار  عشرت  باقى  هزار  عيش   مؤبد
زحبس چاه رهيده به تخت ِ جاه رسيده                به  فرّ  دولت  سلطان ِ دهر شاه  محمّد
امين  روى  زمين  و امان   اهل   زمانه              كه درگه كرمش خلق راست مرجع ومقصد
 
تاجايى كه مى گويد:
 
نمود چرخ مدارا هزار شكر خدا را                كه شد به دولت او جاه من يكى ده و ده صد
بزرگوار خدايا به حق ّجمله إمامان                كه  باد  حضرت  سلطان  بآن  برادر  ارشد
ابوالمحمّد امير كبير  والى   عالى                  كزوست قاعده ى  بذل و جود  گشته   ممهّد
به دادوعدل مكّرم به علم وفضل مشرّف           زمُلك  و  مال  مُمَتَّع   به  عزّ   و  جاه   مؤيد(١٣)
 
در باب تقديم كتاب لطائف الطوائف به شاه محمّد سلطان سيف الملوك چنين نوشته است:
---------------------------------------------------------------------------- 
 
چون خادمان آن عتبه ى عَليّه وساكنان آن سُدّه ى سَنيّه را جامع ِ فضائل كسبى و مُسْتَجْمَعِ شمائل ذاتى يافت ،دل حزين 
به صحبت و خدمت ايشان به رغبت هرچه تمامتر شتافت . ودر آن اثناء بر ضميركسير وخاطر فاتر مترسّم گشت كه  براى
بزم روح افزاى ايشان نواى نيازى از لطائف ارباب راز وخرد كه قبل از آن جمع كرده بود ،بسازد .ونغمه ى دلنوازى از نتايج 
طبع ِمعجز طراز از حريفان سخن پرداز كه پيش از آن فراهم آورده بود،بپردازد.كه مطالعه ى آن سبب ازدياد فرح ونشاط و
وباعث اهتزاز بر بساط انبساط باشد ......(١٤) 
 
 
سوابق اطلاعاتى و انتشاراتى  كتاب لطائف الطوائف :
---------------------------------------------
١-در سال ١٨٨٣ ميلادى گزيده يى از كتاب لطائف الطوائف ،در پاريس به كوشش شرق شناس مشهور شارل شفر

Charles Schefer فرانسوى براى شاگردان مدرسه ى زبانهاى شرقى تهيه شد . كه مشتمل بر دو حكايت از فصل ششم از باب هشتم وفصل هاى اول وپنجم وششم وهفتم وهشتم از باب نهم است. شفر در توضيح وتحشيه خود ،شرح احوال گويندگانى كه نامشان در فصول ياد شده آمده را ،با استفاده از تذكره ى دولتشاه وتحفه ى سامى و مجالس النّفائس و تذكره  حسينى براى دانش جويان فرنگى به زبان فرانسه ترجمه كرده است. از آنجا كه فخرالدّين على صفى را نمى شناخته ،پنداشته است ،صفى الدّين خراسانى ِمريد ِخواجه ناصر هروى است. 

٢- در سال ١٩٣٧ ميلادى نيز به ابتكار پروفسور محمد شفيع استاد دانشگاه پنجاب ،مجموعه اى ،مشتمل بر منتخباتى از كتابهاى نصيحت الملوك - فارسنامه ى ابن بلخى- درّه الأخبار ولمعه الأنوار - مطلع السّعدين -توزك بابرى - نگارستان - پادشاه نامه ............ ونيز فصول دوم ،سوم،چهارم، ششم،هفتم ،هشتم از باب نهم كتاب لطائف الطوائف ،بدون حواشى وتعليقات انتشار يافت . در اين مجموعه نيز پروفسور محمد شفيع به اشتباه مولانا فخرالدّين مؤلف لطائف الطوائف را نواده ى ،مولانا حسين كاشفى پنداشته ،به صورت ِ" على بن صفى بن ملا حسين كاشفى "معرّفى كرده است!
 
٣- زنده ياد على اصغر حكمت ،در كتاب جامى ،ضمن اين توضيح كه مولانا فخرالدّين على كاشفى متخلّص به صفىّ صاحب رشحات كتاب ديگرى دارد ،موسوم لطائف الطوائف كه چهل سال بعد از مرگ جامى نوشته ...........به نقل شانزده حكايت از مجموع ِ سى ودو حكايت فصل چهارم از باب نهم كتاب اقدام كرده است.(١٥)  
 
٤-شاد روان سيّد محمّد رضا جلالى نائينى نيز در مقدمه ى كتاب مواهب عليّه از كتاب لطائف الطوائف و مؤلف آن فخرالدّين على صفى ياد كرده است.(١٦)
 
٥- جاودان نام احمد گلچين معانى با كوششى مشكور ومأجوراهل پژوهش ،از طريق مقابله نسخ متعدّد به نحوى 
منقّح وپاكيزه كتاب لطائف الطوائف را در سال ١٣٣٦ خورشيدى تصحيح كرده و با  تعليقات مفيدش از  تاريكى هاى  سايه گستر  بركتاب  ومؤلفش  پرده برگرفته است .(١٧)
 
ابواب وفصول كتاب لطائف والطوائف:
--------------------------------- 
كتاب لطائف الطوائف مشتمل برچهارده باب است .وهرباب متشكل از فصول متعدّد ومتغير چند گانه است.
 
باب اول: در مورد نيكو بودن ِلطيفه گويى وذكر بعضى از سخن هاى  شادى بخش حضرت پيغمبر (ص) است .مشتمل بر فصول هشتگانه اى ،كه حسن خُلق پيامبر اكرم را حين گفتگو با خويشاوندان وياران ونزديكان نشان مى دهد. 
 
باب دوم :پيرامون لطيفه گويى هاى نكته سنجانه ى امامان در دوازده فصل نگاشته شده است.
 
باب سوم : در ذكر حكايات خوش ملوك ونكته سنجى هاى ظريف سلاطين است .در ده فصل تدوين گشته است.
 
باب چهارم: نقل لطائف شنيده شده از اميران و وزيران و ديوانيانست . در شش فصل فراهم آمده است 
 
باب پنجم: شرح پاره اى از خوش سخنى هاى به موقع اديبان ومنشيان وسپاهيان ودليران در مجلس پادشاهانست . در شش فصل جمع آورى شده است  . 
 
باب ششم: در لطائف اعراب ونكات فصحا وبلغا وذكر حِكَم و امثال ايشانست .مشتمل بر پنج فصل است.
 
باب هفتم: مواردى ازلطيفه ها واندرزهاى مشايخ طريقت و علماء وفقها وقضات را شرح مى دهد كه در هشت فصل مرتِّب كرده است .
 
باب هشتم: در لطائف حكماء متقدِّم ومتأخر وحكايت هاى شكفت انگيز  منسوب به ستاره شناسان وتعبير كنندگان خوابهاست. در هشت فصل جمع آورى شده است .
 
باب نهم: شمه اى از شوخى كردن هاى شعرا ،بديهه گوئى هاى ايشان وبعضى از صنايع شعرى عجيب و ابتكار هاى شگفت انگيز وخنده دار آنها به قصد نو آورى هاى فكريست .مشتمل بر نه فصل است.
 
باب دهم: پيرامون  سخن هاى با مزه ى زنان ومردان ظريفه گوست. مركب از يازده فصل است.
 
باب يازدهم: شرح لطيفه گويى هاى بخيلان وپر خوران وطفيليانست . كه در پنج فصل نگاشته است.
 
باب دوازدهم : حرف هاى خنده دار منسوب به طمّاعان ودزدان وگدايان وكران وكورانست .كه در هشت فصل جمع اورى كرده است .   
 
باب سيزدهم:لطيفه هاى منسوب به كودكان و غلامان و كنيزكانِ زيرك است . متشكل ازهفت فصل  است.
 
باب چهاردهم: ذكر لطائف و حكايات ابلهان و دروغ گويان ومدعيان پيامبرى وديوانگانست.در هفت فصل مدوَّن گرديده است.
 
 
نمونه اى از حكايت هاى مندرج در كتاب لطائف الطوائف:
------------------------------------------------
                              فصل سوم
              در لطائف دزدان وحكايات ايشان
               --------------------------- 
در شهر حلب در ميان كاروانسرايى كه مال بسيار در آنجا بود چاهى بود عميق ،كه آب از آنجا مى كشيدند .و در پهلوى كاروانسرا حمّامى بود. يكى از عيّارانِ حلب نقبى زد.از گلخن حمّام به جانب كاروانسرا كه سر از روى آب آن چاه به در كرد . و در دل شب كه در كاروانسرا را بسته بودند ،وقفل گران برآن زده،عيّاربادست ياران خود بآن نقب در آمد واز آن چاهبالا آمد وحجره يى را كه در آن مال بسيار بود از نقد وجنس خالى كرد وار قعر چاه به در برد ،على الصّباح غوغا از كاروانسرابرآمد وشورى در شهر افتاد كه مال از كاروانسرا برده اند .مردم شهر روى بدانجا نهادند،وداروغه وعسسان شهر جمع آمدند وملاحظه كردند كه در ِكاروانسرا مضبوط بوده،واين نقدوجنس هم از درون غائب شده،متحيّر فروماندند ،در آخر راى همه بر آن قرار گرفت كه اين كار كار كارونسرا دار وفرزندان اوست. وى پيرى بود امين كه مستأجر آن كاروانسرا بود ،اورابا فرزندان گرفتند . وبر در كاروانسرا آغاز شكنجه كردند ومردم شهر آنجا جمع آمدند ،هرچند پير و فرزندان زارى مى كردند ،كسى پرواى ايشان نمى كرد.و آن عيّار كه اين كار كرده بود ،با بعض دستياران خود در آن مجمع حاضربود.با خود گفت از جوانمردى نباشد،كه اين گناه من كرده باشم وديگران عذاب كشند ،پس قدم پيش نهاد و بانگ بر عسسان زد كه دست ازين بيگناه وفرزندان وى بداريد كه ايشان را درينكار دخلى نيست .واينكارازمن صادرشدست. عسسان دست از شكنجه ى پير وفرزندانش بداشتند ودرونظر كردند ،جوانى ديدند ،بلند بالا كه تاجى از برّه ى سياه بر سر داشت . وقبائى از صوف در بر وميانِ خود به شدّه ى١ قيمتى چست بسته،وخنجرى آبدار بر ميان زده ،و پاى افزار نوپوشيده،روى بدو آوردندوگفتند چون خود اقرار نمودى،بگو اين مال را چه كردى وبه كجا بردى؟ گفت هم درين كاروانسراست. ودر قعر اين چاه پنهانست ، طنابى بياوريد تابرميان بندم وبه چاه فرو روم و مالها را بالا دهم ،بعد از آن برآيم وهرحكم كه پادشاه در حق من كند قبول دارم. چون اين سخن بِگُفت ،غريو از آن مجمع بر آمد ،ومردم او را بدان فتّوت و جوانمردى آفرين گفتند. وعسسان فى الحال طنابى آوردند واوبرجست وسَرين ٢طناب محكم بر ميان بست.و عسسان آن سر طناب به دست گرفتند. وجوان به آن چاه فرو رفت . وطناب از ميان گشاده، روانى٣ از آن نقب بيرون رفت . وسر خود گرفت. عسسان زمانى بر سر چاه منتظر بودند. وهيچ اثرى وصدائى از آن چاه بر نيامد. چون انتظار از حد گذشت ،كسى به چاه فرو فرستادند. و او فرياد بر آورد كه در ته اين چاه نقبى است.گفتنددر آى وببين كه از كجا سر بدر مى كند و آن شخص مى رفت تا از گلخن سر به در كرد . ونزد ايشان آمد . همه انگشت تحيّر به دندان گرفتند وگفتند اين حريف ِ عيّار عجب نقشى باخت . وغريب كارى ساخت كه هم خود رفت ، وهم مال را برد، وهم 
بيگناهان را خلاص كرد.(١٨)
 
١:شَدّه : ريشه و طرّه ،شالى كه بر كمر بندند   ٢: سَرين بر وزن برين ، مقابل پايين ، از سوى سر، منسوب به سر
٣: روانى:  زود ،بآسانى 
 
اهميت و ارزش ادبى وتاريخى اجتماعى كتاب لطائف الطوائف :
------------------------------------------------------
اين كتاب كه مجموعه اى غنى از لطيفه ها ودادستان ها واقوال پند آموز پيشينيان ماست ، گنجينه اى باقى مانده از ابتكار فكرى و خوش ذوقى نسل هاى  متوالى مردمانى است كه تا پيش از مولانا فخرالدّين على صفى در حوزه فرهنگى نجد ايران زيسته اند ،نوادر افكار ابكار خويش را به قصد شادى خاطرى كه مقرون به پند آموزى واندرز گويى است، در تلو لطيفه هاى مؤثر بيان كرده اند . مؤلف كتاب ميراث فرهنگى پيشينيان را به انضمام لطائف شنيده شده اش از مولانا  جامى وديگر بزرگانى كه با آنان همزبان وهم سخن بوده ،به نثرى روان و بى تكلّف نگاشته است.كتابى فراهم ساخته  كه  مزيد برشادى بخشى و پند آموزى به خواننده ، او را با  چگونگى   حالات  روحى ومشرب فكرى  وذوقى گذشتگان آشنا مى سازد. چنانكه روايات منقول و لطائف منسوب به حضرت پيامبر وائمه، مُبَيِّن ِاين نكته است، كه شادزيستن وخوش خُلق بودن از سنن سنيه نبى اكرم وفرزندان وصحابه ى ارجمند اوست .
 همچنين ،مشرب فكرى ورويه عملى  مولانا فخرالدّين مؤلف شيعه مذهب كتاب  كه  در عين  علاقه وخلوص اعتقاد وپايبندى به اهل بيت ، ازمريدان ِخواجه ناصرالدّين عبيدالله احرار نقشبندى شيخ المشايخ  سنى مذهب ماوراءالنهر نيز بود، وبا نواده ى شيخ سعد الدين كاشغرى از اصحاب خواجه عبيدالله احرارازدواج  مى كرد.وبامولاناجامى روابط  نزديك خانوادگى داشت ، يكايك ،نشان دهنده ى سعه صدر عارفانه ايست كه در قرن دهم هجرى بين مشايخ ِمذاهب رائج بود. هدايت وارشاد خلق را فريضه اى تلقى مى كردند، كه در نظرشان وراى  ظواهر باز دارنده  بود . علقه وتعلّق به نحله اى ،مانع وسعت مشرب نمى شد  .از ايفاى وظيفه تذكار وارشاد عامه و حصول  به مقاصد  غائى تزكيه ى  نفس بازشان نمى داشت . 
  
سايرتأليفات فخرالدين على صفى به قرار زير است:
--------------------------------------------
١- رشحات عين الحيات ، در احوال سلسله ى نقشبندى كه در هند به طبع رسيده ومحمّد بن محمّد الشّريف ، آنرا به تركى ترجمه كرده است 
٢- انيس العارفين در اندرزو پند
٣- حرزالامان من فتن الزمان ،در خواصّ آيات و حروف مقطّعه ى قرآنى
٤-كشف الأسرار كه ملخّص وشرح اسرار قاسمى از تأليفات پدروى مولانا حسين كاشفى واعظ است . ودر هند منتشر شده است 
٥-  منظومه محمود واياز كه بر وزن ليلى ومجنون نظامى است ( مفعول مفاعلن مفاعيل )( هزج مسدّس اخرب مقبوض ).    
 
منوچهر برومند  م ب سها 
پاريس ١٣ خرداد ماه ١٣٩٥
 
 
زير نويس ومآخد ومستندات:
-------------------------
 
١:  معصوم عليشاه ، كتاب طرائق الحقائق ،ج سوم ص ٤٥ تا ٤٩).- در كتاب : الأنوارالقدسيّه فى مناقب السادات النقشبنديه چاپ مصر، ١٣٤٤ص١٣٧ در باره ى وفات وى چنين نوشته شده :"وتُوُفِّىَ فى ظاهِرِ هَراتَ و نُقِلَ نَعْشُهُ اِلَيْهاوذلِكَ سَنَه تِسْعٍ وثَلاثينَ وتِسْعِمِاَئه" 
٢- مقدمه ى مصحح بر كتاب لطائف الطوائف ،تهران ،چاپ اقبال ،سال ١٣٦٢،صص شش وهفت).
٣- لطائف نامه ،ترجمه ى مجالس النفائس ص ٩٨).
٤- تحفه ى سامى ص٦٨ ).
٥- ريحانه الادب ج ٣ ص ١٩٦).
٦-مقدمه ى مواهب عليّه ص٢٥).
٧-محمد رضا جلالى نائينى در مقدمه ى كتاب مواهب عليّه،ج اول ص ٢٦ ( توضيح آنكه كتاب مواهب عليّه ،تاليف مولانا حسين 
كاشفى واعظ پدر مولانا فخرالدّين على صفى است و زنده ياد،جلالى نائينى مصحح كتاب است)   
٨- پيشين
٩-مقدمه ى مصحح ، پيشين ص يازده).
١٠-پيشين
١١-خلاصه التواريخ- جهان آرا - أحسن التواريخ - منتظم ناصرى
١٢- الأنوارالقدسيّه فى مناقب السادات النقشبنديه،چاپ مصر،١٣٤٤ص ١٣٧به نقل از مقدمه مصحح ،ص نه).
١٣-صص١تا٢لطائف الطوائف،چاپ چهارم ، نشر اقبال ،تهران ،١٣٦٢
١٤- ص٢ ، پيشين
١٥- على اصغر حكمت ، جامى" مُتضمّن تحقيقات در تاريخ واحوال وآثار منظوم منثور خاتم الشعراء نورالدين عبدالرحمان جامى" ،تهران ،  انتشارات وزارت فرهنگ ، در سال ١٣٢٠ ،ص ١٠٥ ).
١٦- سيّد محمد رضا جلالى نائينى، مقدمه ى كتاب مواهب عليّه ،تاليف مولانا حسين واعظ كاشفى ،تهران ١٣٢٩، اقبال، صص(٢٧و ٢٨)٠ 
١٧-فخرالدين على صفى،لطائف الطوائف، به سعى وهتمام احمد گلچين معانى ،انتشارات اقبال ،چاپ چهارم ١٣٦٢ ). 
١٨-صص ٢٦٥تا٢٦٨، پيشين

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.