رفتن به محتوای اصلی

از سرگیری مبارزات مسلحانه در کردستان و رسانه های فارسی زبان
17.06.2016 - 19:19

بیش از نیم قرن از تاسیس رسانه های فارسی زبان خارج از کشور می گذرد. در منشور و اساسنامه این مراکز خبری برای نمونه بی بی سی ادعا شده است که "بی بی سی سازمان رسانه ای بزرگ بین المللی است که تلاش می کند اخبار و اطلاعات به صورت بی طرفانه در اختیار مخاطبان فارسی زبان خود در سرتاسر دنیا و به ویژه ایران قرار دهد."

این ادعا تنها یک نوشته بی مسمی است و در عمل گردانندگان شوینیست رسانه های فارسی زبان خارج از کشور سیاست هایی را در این رسانه ها اجرا می کنند که حامی و پشتیبان و در راستای ادامه حاکمیت ملت فارس بر ملت های تحت ستم دیگر ایران می باشد.

سانسور اخبار کردستان در رسانه های فارسی زبان سیاستی دیرین و همیشگی است و مختص به امروز روز نیست. این رسانه ها از دیرباز سعی کرده اند که اخبار و رویدادهای مهم مربوط به کردستان را به کلی نادیده بگیرند و از انتشار آن خودداری کنند و یا اینکه به صورت باژگونه و منحرف کننده اقدام به بازپخش آن کنند.

برای روشن شدن این موضوع اشاره ای دارم به برخورد این رسانه ها با خبرها و رویدادهای مربوط به مبارزات ملی در کردستان ایران به رهبری حزب دمکرات کردستان ایران. این رسانه ها در سه مرحله مختلف سه سیاست مختلف را در پیش گرفته اند.

مرحله اول : تا قبل از انقلاب 1358 خورشیدی بود که به طور مطلق از انتشار هر گونه اخبار و رویدادی مربوط به مبارزه مسلحانه کمیته انقلابی حزب دمکرات کردستان در سالهای دهه 40 خورشید و همچنین تاسیس جمهوری کردستان در مهاباد به رهبری حزب دمکرات کردستان خودداری می کردند. چرا که ملت کرد در این مرحله رسانه ای در اختیار نداشت که خود به انتشار حقایق و رویدادهای کردستان اقدام کند. گردانندگان شوینیست رادیوهای فارسی زبان از این کمبود رسانه ای حزب دمکرات کردستان ایران استفاده کرده و حتی الامکان سعی می کردند که کمترین انعکاسی از رویدادهای کردستان چه مثب و چه منفی وجود نداشته باشد و تا اینکه حکومت مرکزی این موقعیت و فرصت را داشته باشد که سیاست های سرکوبگرانه و کشتار مردم کردستان را بدون اطلاع جهانیان اجرا کند.

مرحله دوم : بعد از انقلاب 1358 و به ویژه مبارزات مسلحانه حزب دمکرات کردستان ایران در دهه شصت و اوایل دهه هفتادی خورشید بود. در این مقطع زمانی نیز همانند مرحله قبل سانسور صورت می گرفت اما از آنجایی که حزب دمکرات کردستان ایران از طریق رادیو صدای کردستان ایران اقدام به روشنگری و پخش رویدادهای کردستان- گرچه در ابعادی کوچک- می نمود گردانندگان رادیوهای فارسی زبان بری جلب نظر بیشتر شنوندگان خود در کردستان گهگاهی رویدادهای کردستان را به صورتی کمرنگ پوشش می دادند و در این زمینه مصاحبه های کوتاه با رهبران کردستان به ویژه دکتر عبدالرحمن قاسملو انجام می دادند.

مرحله سوم : از بیست سال پیش به اینور می باشد که به برکت دنیای مجازی و مهمتر از آن وجود دهها شبکه رادیو تلویزیونی کردزبان در کردستان، اخبار و وقایع کردستان به اطلاع مردم کردستان و جهان می رسد. سیاست رسانه های فارسی زبان در این مرحله بر پایه دروغپراکنی و منحرف کردن مسیر حقیقی اخبار و رویدادهای کردستان استوار شده است.

برای روشنتر شدن و جلوگیری از طولانترشدن مطلب به دو رویداد اخیر در کردستان ایران اشاره می کنم.

رویداد اول مربوط به درگیری مسلحانه روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت امسال در شهرستان ربط از توابع سردشت بود. در این درگیری مسلحانه که بین نیروهای تشکیلات مخفی داخل کشور حزب دمکرات کردستان ایران و نیروهای سپاه پاسداران اتفاق افتاد چند نفر از نیروهای سپاه پاسدارن سردشت کشته شدند. رسانه های فارسی زبان خارج از کشور در بیست و چهار ساعت اول این درگیری مسلحانه سکوت کامل اختیار کردند و از انتشار این خبر مهم خودداری کردند. روز بعد از این درگیری رادیوهای فارسی زبان خارج از کشور به تبعییت از خبرگزاریهای رسمی جمهوری اسلامی اقدام به تحریف این درگیری مسلحانه کردند و آنرا درگیری میان نیروهای پژاک_ شاخه نظامی پ کاکا در کردستان ایران_  نام بردند و پژاک نیز همراه این داستان مضحک شد و مسئولیت این درگیری نظامی را به عهده گرفت. دلیل این انتساب دروغین و پذیرفتن این دروغ از سوی پژاک موضوع جداگانه ایست که در این مقال کوتاه نمی گنجد.

رویداد دوم مربوط به درگیری روز گذشته پیشمرگان حزب دمکرات کردستان ایران با سپاه پاسداران در شهرستان اشنویه است. در این درگیری مسلحانه که مسئولیت آن رسما وهمزمان با ادامه درگیری از سوی حزب دمکرات کردستان ایران پذیرفته شد شمار زیادی از نیروهای سپاه از جمله جانشین فرمانده سپاه پاسداران اشنویه سرهنگ صمد بستانی کشته شد. رسانه های فارسی زبان که همانند اکثر رسانه های مهم جهان اقدام به پخش مستقیم و لحظه به لحظه رویدادهای جهان می کنند اینجا نیز بیش از دوازده ساعت از انتشار این خبر مهم خودداری کردند وبعد از آن نیز ابتدا اقدام به باز پخش دروغپراکنی های سپاه پاسداران مبنی بر درگیری با آنچه که نیروهای ضدانقلاب می خوانند کردند و در انتهای خبرهای خود برای خالی نبودن عریضه اشاره ای کوتاه نیز به پذیرفتن رسمی این عملیات نظامی از سوی حزب دمکرات کردستان ایران کردند. برای روشن شدن این موضوع  اشاره ای دارم به دلیل اصلی تحریفات و اقدامات دشمنانه گردانندگان رسانه های فارسی زبان با مبارزات رهایی بخش مردم کردستان و به ویژه حزب دمکرات کردستان ایران.

 

حزب دمکرات کردستان ایران با سابقه هفتاد ساله مبارزات رهایی بخش خود خاری در چشم اشغالگران کردستان است. این حزب تنها حزبی است که مبارزات پیگرو مستمرخود را در راه احقاق حقوق ملی مردم کردستان ادامه داده است. حزب دمکرات کردستان ایران تنها حزبی است که امید رهایی را در اذهان مردم کردستان  از یکطرف و دلهره و ترس خاتمه اشغالگری را در میان اشغالگران کردستان زنده نگه داشته است. این دلهره و ترس زمانی بیشتر شد که نوروز امسال رهبری حزب دمکرات کردستان ایران رسما ازسرگیری مبارزات مسلحانه این حزب را بعد از توقفی نسبتا طولانی و چندین سال اعلام کرد.

 

گردانندگان ومجریان رسانه های فارسی زبان با مطلع شدن ازاین تصمیم مهم حزب دمکرات کردستان ایران به تلاش و تکاپو افتاده اند و سعی می کنند به نوبه خود دین خود را به اشغالگران هم تبار خود در کردستان ادا کنند و باتحریف و سانسور حقایق و مبارزات رهایی بخش حزب دمکرات کردستان ایران به گمان باطل خود این مبارزات را کمرنگ نشان دهند و بر این باورند که می توانند به نوبه خود حداقل بخشی از افکار عمومی کردستان را از ازسرگیری مبارزات مسلحانه رهایی بخش حزب دمکرات کردستان ایران بی خبر نگه دارند و به این وسیله به ادامه اشغالگری همزبانان خود در کردستان کمکی و خدمتی کرده باشند.

رحمت عزیزی

16.06.1916

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
امیل رسیده

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.