رفتن به محتوای اصلی

٢٢ خرداد ،١٢ژوئن روز جهانی مبارزه با کار کودکان
19.06.2016 - 23:14

سازمان بین‌المللی کار، از سال 2002 بر گستره جهانی کار کودک و اقدامات و تلاش‌های مورد نیاز برای محو آن تمرکز کرداست .

 بر همین اساس روز 12 ژوئن از همان سال به عنوان روز جهانی مقابله با کار کودک اعلام شد، که مستلزم همکاری دولت‌ها، کارفرمایان و سازمان‌های کار، جامعه مدنی و میلیون‌ها انسان از سراسر جهان است تا بتوان اقدام مؤثری را برای کمک به کارگران کودک انجام داد.

در جهان، تعداد زیادی از کودکان در مشاغل خانگی بدون مزد یا با مزد، در خانه فرد ثالث یا کارفرما مشغول کار هستند. این کودکان نسبت به استثمار بسیار آسیب‌پذیر هستند. کار آنها اغلب از نگاه جامعه مخفی است، احتمال دارد این کودکان منزوی شوند و آنها در موارد بسیاری جدا از خانه و خانواده خود به سر می‌برند. موارد اذیت و آزار کودکان در کار خانگی واقعیت تلخی است که متأسفانه رواج فراوان دارد و بارها این موارد به صورت اشکار به میان امده و درباره ان گفتگوهایی بعمل امده ولی تاکنون هیچ اقدامی در این رابطه صورت نگرفته.

کار کودک کاری است که توسط کودکان زیر سن قانونی و به صورت پنهان صورت می پذیرد،کاری است که قانونی معین برای ان نیست و یا به دلیل ماهیت و شرایط خاص ان این کار برای کودکان غیر قابل پذیرش و ممنوع می باشد.
بنابه امارهای دولتی درسراسر جهان،هم اکنون 215 میلیون کودک کار شناسایی شده‌اند که بسیاری از آنها به کار تمام‌وقت اشتغال دارند و حقوقی مساوی با کارگران عادی ندارند و حتا در بسیار ی از موارد در مراکز بیمه از انان به عنوان کارگر اسمی برده نمی شود . این کودکان مدرسه نمی‌روند و وقت کمی‌ برای بازی دارند و یا اصلاً چنین وقتی ندارند. اغلب این کودکان از تغذیه و مراقبت مقتضی برخوردار نیستند و در کل از امکان و فرصت کودک‌بودن محروم هستند. بیش از نیمی ‌از این کودکان، در معرض بدترین اشکال کار کودک هستند که از جمله کار در "محیط‌های خطرناک، بردگی یا دیگر اشکال کار اجباری، فعالیت‌های غیرقانونی مانند قاچاق مواد مخدر و فحشاء و نیز مشارکت در مخاصمات مسلحانه" اشاره شده است.

 

عوامل اثر گذار بر کار کودکان
موضوع کودکان کار موضوع نسبتا پیچیده ای است و عوامل گوناگونی در آن اثر گذار هستند.از جمله:

ساختار خانواده، فقر فرهنگی جامعه، فقر، تغیرات اقتصادی ناگهانی ناشی از جنگ که منجر به مهاجرت به کشورهای همسایه برای کار با دستمزد بیشتر می شود که این امر کاملا برعکس و بی نتیجه است،هزینه تحصیل و نظام اموزشی نادرست.

شرایط ایران برای کودکان کار بسیار اسفبار وصف شده

اگر نگاهی گذرا به امارهای رسمی و غیر رسمی در ایران بیاندازیم پی می بریم که تعداد زیادی از کودکانی که سن انان هنوز قانونی نیست در کارگاه ها و کوره پزخانه ها و بسیاری دیگر از مشاغل کاری که حتی توان ان را ندارند مشغول بکار هستند، این امر شامل کردستان نیز می شود.

در ایران و در سالهای اخیر بسیاری از مدافعان حقوق کودک و فعالان مدنی در صدد بودند که در این روز مراسمی برگزار گردد و در ان وضعیت کنونی کودکان کار مشخص شود، ولی مسئولان حکومه تی با مخالفت و بازداشت خودسرانه این فعالان اقدام نموده و هم اکنون نیز تعداد زیادی از فعالان کودک در زندانهای ایران در حبس بسر می برند، برای نمونه میتوان به اقای "سعید شیرزاد" اشاره نموده که ایشان 3 سال پیش و توسط نیروهای امنیتی در منزل خویش بازداشت و به زندان اوین منتقل گردید و هم اکنون پس از گذشت بیش از 3 سال هنوز وضعیت وی مخشص نشده و در بلاتکلیفی مطلق به سر می برد، اتهام وی فعالیت در خصوص وضعیت کودکان، کودکان کار و خیابانی، کودکانی که در خیابانها مورد تجاوز جنسی قرار میگیرند و غیره ..

هدف از انتخاب و برگزاری روزهای خاص،  به ویژه برای کودکان، ایجاد آگاهی و حساسیت در مردم و جلب توجه و مشارکت های مردمی در ارتباط با موضوع مورد نظر است.

۱۲ ژوئن، روز مبارزه با کار کودک، یکی از این روزهای جهانی است. در آستانه این روز، امارو ارقامها نشان می دهند که هم اکنون بیش از3 هزار کودک کار و خیابانی در ایران وجود دارد، و این نشانده هنده ضعف مدیریت وبی توجهی مسئولین در مسئولیت های خود.زیرا هنوز کودکان بسیاری به جای آن که به مدرسه بروند، با ملال و خستگی، به علت فقر، اجبارا” به کار سخت و طاقت فرسا می پردازند، کارهایی که با وجود ممنوعیت کار دشوار برای کودکان و پذیرفتن صوری آن توسط دولت ها، شادی و سلامت جسم وروان آنان را دچار آسیب می سازد. برخی از کارهای پر خطر و زیان آور، بر اساس پیمان نامه های بین المللی، که جمهوری اسلامی ایران نیز آنها را پذیرفته است، برای کودکان ممنوع است اما متاسفانه بسیاری از کودکان به انجام این کارها می پردازند مانند زباله گردی، کار در کوره پزخانه ها .

 منابع استفاده شده، جام جم ایران، ویکی پدیا،گروه تلاشگران ایران، سایت فعالان حقوق کودکان،


دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

سمانه گرمرودی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.