رفتن به محتوای اصلی

مرکل: تصمیم بریتانیا ضربه‌ای به وحدت اروپاست
24.06.2016 - 14:43

دولت و مجلس نمایندگان آلمان که تا آخرین لحظات می‌پنداشتند نتیجه همه‌پرسی به نفع اروپا خواهد بود، از نتیجه همه‌پرسی و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بسیار نگران شده‌اند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، اعلام کرد که این تصمیم بریتانیا تاثیرات وسیعی بر اتحادیه اروپا خواهد داشت.

صدراعظم آلمان روز جمعه (۴ تیر / ۲۴ ژوئن) در برلین در این باره گفت با تاسف تصمیم شهروندان بریتانیا برای خروج از اتحادیه را دریافت کرده است. او این تصمیم‌گیری را ضربه‌ای به اروپا و فرایند نزدیکی کشورهای اروپایی خواند.

زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و انرژی و رئیس حزب سوسیال دمکرات آلمان نیز صبح روز جمعه با شنیدن نتایج همه‌پرسی در بریتانیا و مشخص شدن خروج این کشور از اتحادیه اروپا گفت: «امروز روز بدی برای اروپاست».

نوربرت روتگن، رئیس کمیسیون خارجی مجلس نمایندگان آلمان “بوندس تاگ” از این هم فراتر رفت و نتایج همه‌پرسی در بریتانیا را “بزرگ‌ترین فاجعه در تاریخ همگرایی اروپا” نامید. و هایکو ماس، وزیر دادگستری آلمان از “روزی سیاه برای اروپا” سخن گفت.

فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان، اعلام نتایج همه‌پرسی در بریتانیا و مشخص شدن خروج این کشور از اتحادیه اروپا را نشانه‌ای “بسیار تکان‌دهنده” نامید و گفت: «به نظر می‌رسد امروز روزی ناامیدکننده برای اروپا و بریتانیا است.»

وزیر امور خارجه آلمان از وزرای امور خارجه پنج عضو موسس اتحادیه اروپا دعوت کرد روز شنبه (۵ تیر / ۲۵ ژوئن) برای مشاوره در باره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به برلین بروند.

“شکستی برای اروپا”

ولفگانگ شویبله وزیر دارایی آلمان در واکنش به نتیجه همه‌پرسی گفت، او انتظار نتیجه‌ی دیگری از همه‌پرسی روز گذشته بریتانیا داشت، با‌این‌حال او تاکید کرد، اروپا در کنار هم خواهد ایستاد. شویبله افزود: «ما ناگزیر هستیم بهترین تصمیم را در برابر تصمیم دوستان بریتانیایی خود بگیریم.»

فولکر کاودر، رئیس فراکسیون اتحاد احزاب دمکرات مسیحی و سوسیال مسیحی آلمان در مجلس نمایندگان آلمان نتیجه همه‌پرسی در بریتانیا را رویدادی بسیار مایوس کننده برای اتحادیه اروپا خواند: «این تصمیم‌گیری شکستی برای اروپای متحد است.» کاودر در ادامه گفت گرچه اتحادیه اروپا کامل نیست، اما بازگشت به دولت‌های ملی پیشین شرایط بهتری به همراه نخواهد آورد.

حزب چپ‌های آلمان بر این نظر است که اعلام نتایج همه‌پرسی در بریتانیا و مشخص شدن خروج این کشور از اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا با بحران شدیدی روبروست. این حزب بر این نظر است که تکنوکرات‌های اتحادیه اروپا با سیاست نئولیبرال خود سبب موفقیت منتقدان اروپا و ملی‌گرایان کشورهای عضو شده‌اند. حزب چپ‌های آلمان در چنین شرایطی خواستار “شروعی جدید” در اتحادیه اروپا شده است.

نوربرت لامرت، رئیس مجلس نمایندگان آلمان “بوندس تاگ” اعلام کرد که روز سه‌شنبه (۸ تیر / ۲۸ ژوئن) جلسه ویژه “بوندس‌تاگ” برگزار خواهد شد و این جلسه به اعلام نتایج همه‌پرسی در بریتانیا و مشخص شدن خروج این کشور از اتحادیه اروپا اختصاص خواهد داشت.

همچنین قرار است دولت آلمان نظرش را در باره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در کنفرانس سران اتحادیه اروپا اعلام کند. این کنفرانس روز سه‌شنبه (۸ تیر / ۲۸ ژوئن) برگزار می‌شود.

فراکسیون‌های موجود در مجلس نمایندگان آلمان “بوندس تاگ” روز جمعه (۴ تیر / ۲۴ ژوئن) در این باره به رایزنی می‌پردازند و قبل از این جلسه روسای فراکسیون‌ها جلسه‌ای با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان خواهند داشت و در باره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تبادل نظر خواهند کرد.رادیوآلمان

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو آلمان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.