رفتن به محتوای اصلی

آمریکا «افزایش همکاری» با روسیه در سوریه را «بررسی می‌کند»
01.07.2016 - 16:28

پیش‌تر روزنامه واشینگتن‌پست به نقل از یکی از مقام‌های دولت باراک اوباما، گزارش داده بود که ایالات متحده، پس از هفته‌های بحث و بررسی، پیشنهادی به مسکو ارسال کرده که برپایه آن، در صورت توقف حملات به شورشیان مورد حمایت آمریکا، دو طرف به هماهنگی‌های خود در سوریه «عمق بیشتری می‌بخشند».

به گفته واشینگتن‌پست این پیشنهاد در صورت اجرا، به انجام هماهنگی در حملات علیه جبهه‌النصره در سوریه می‌انجامد. جبهه‌النصره از شاخه‌های القاعده در سوریه، از موفق‌ترین گروه‌های پیکارجو در پیشروی‌ها در برابر حکومت بشار اسد به شمار می‌رود. این گروه در فهرست سازمان‌های تروریستی سازمان ملل است و آتش‌بس سوریه شامل آن نمی‌شود.

از سوی دیگر در «پیشنهاد» ارائه‌شده، روسیه نیز بر دولت اسد فشار می‌‌آورد تا دست از بمباران و حملات به گروه‌های شورشی مورد حمایت ایالات متحده بردارد.

خبرگزاری رویترز دهم تیر ماه، به نقل از دو مقام رسمی در واشینگتن که نام آنها فاش نشده، گفته است این طرح هنوز در دست بررسی‌ست و هنوز مذاکره‌ای در مورد آن انجام نشده‌است.

در هر صورت این مقام‌ها نیز وجود چنین طرحی را تائید کرده‌اند که به گفته رویترز خود نشان‌دهنده پیچیدگی تلاش‌ها برای ایجاد آتش‌بس است که قرار بود گذاری سیاسی را برای سوریه ارمغان بیاورد. از سوی دیگر نشان‌دهنده ضعف شورشیان مورد حمایت غرب است.

شورشیان مورد حمایت آمریکا به تازگی در پی تصرف یک پایگاه هوایی، حملاتی را به البوکمال انجام دادند؛ شهری در تصرف «داعش» و با اهمیت راهبردی در مرز عراق، که در نهایت حملات شورشیان به آن فرجامی نداشته است. یکی از شورشیان به رویترز گفته شماری از نیروهای آنها کشته شده، برخی نیز اسیر شده‌اند.

به گزارش رویترز، برخی از مقام‌ها و تحلیل‌گران، در عین حال تردید خود را در مورد تمایل روسیه به جلوگیری از حملات اسد به شورشیان مورد حمایت غرب بیان کرده‌اند. آنچه البته به معنی این است که شورشیان میانه‌رو از جبهه‌النصره فاصله گرفته و به محل دیگری بروند. اما همین موضوع خود می‌تواند آنها را در خطر قرار دهد که به راحتی هدف حملات روسیه و نیروهای نظامی بشار اسد قرار گیرند.

در کنار اینها شمار قربانیان غیرنظامی حملات هوایی روسیه در سوریه نیز رو به افزایش بوده‌است.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه در بیانیه‌ای مطبوعاتی در روز پنج‌شنبه گفته‌است از بین بیش از هفت هزار کشته در حملات روس‌ها، طی ۹ ماه گذشته، ۳۵ درصد آنها یعنی تقریبا ۲۵۰۰ نفر، غیرنظامی بودند.

در دیگر سو، سرگئی کسیلاک، سفیر روسیه در واشینگتن، به خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» گفته است همکاری میان دو طرف، با وجود مشکلات فراوان، در در بن‌بست قرار ندارد.

به گفته کسیلاک، تفاوت آرا میان مسکو و واشینگتن در مورد آینده بشار اسد، نباید جلوی همکاری آنها را در دیگر مسائل بگیرد.

روسیه از مهم‌ترین حامیان اسد به شمار می‌رود. آینده بشار اسد در قدرت، از محورهای اصلی شکست مذاکرات صلح تا به اینجا به شمار می‌رود. ایالات متحده و مخالفان اسد، خواستار کناره‌گیری او از قدرت در آغاز روند گذار سیاسی در آن کشور هستند.رادیو آمریکا

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو آمریکا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.