رفتن به محتوای اصلی

ده نكته در مورد كودتاى نافرجام در تركيه
17.07.2016 - 09:47

١- اين كودتا مال تركيه نبود. جنسش تركيه اى نبود. مردم آن را جنسى خارجى مى دانستند و براى همين شكست خورد.

٢- همه ى احزاب تركيه كودتا را محكوم كردند و اگر به گفته ى سناريونويسان سياسى فارس اين كودتا ساختگى بود احزاب مخالف، صد در صد بر عليه اردوغان موضع مى گرفتند.

٣- ما بايد بدانيم كه تضعيف تركيه به نفع ما و جهان ترك نيست. بنابراين به جاى تسويه حساب با اردوغان و اردوغان ستيزى به فكر منافع آزربايجان باشيم.

٤- تقريباً همه ى جهان و اكثريت روشنفكران تركيه با كودتا مخالف بودند و هستند و اختلافشان با اردوغان مانعى براى محكوم كردن كودتا نشد.

٥- آنهايى كه مى گويند اين كودتا خيمه شب بازى اردوغان است بايد بفهمند كه هيچ آدم عاقلى به قيمت تضعيف اقتدار ملى كشورش چنين ريسك احمقانه اى را انجام نمى دهد. محاسبه ى كودتاچيان غلط از آب در آمد و اين ميان اگر اردوغان از حماقت كودتاچيان به نفع منافع سياسى خويش بهره برده باشد بر او ايرادى وارد نيست. حماقت كودتاچيان باعث محبوبيت اردوغان شد و هر سياستمدار عاقلى اينگونه فرصت ها را غنيمت مى شمارد.

٦- من مخالف تركيه اى كه به سمت راديكايسم دينى برود هستم و به خوبى مى دانم كه ساختار قدرت در تركيه اين اجازه را به هيچكس نمى دهد و از نويسندگان فارس زبان و ايران پرستان كه اين دغدغه را دارند بايد پرسيد آيا توانسته اند خود را و مردم خود را از زير چكمه هاى راديكاليسم دينى برهانند كه با شور و هيجان نسخه ى دموكراسى براى تركيه مى پيچند؟

٧- در آمريكا و اروپا بعضى از سياسى نويسان فريادشان بلند است كه تركيه آخرين فرصت براى دموكراسى را از دست داد؟ بايد از آنها پرسيد كدام يك از كشورهاى اروپايى و آمريكايى با كودتا به دموكراسى رسيده اند؟ آيا راه رسيدن به دموكراسى كودتا و سركوب است؟ چرا اينگونه نويسندگان در طول تاريخ، كودتا را براى خويش تجويز نكرده اند؟

٨- طرفداران تجزيه ى تركيه به خوبى مى دانند كه يك كودتا در تركيه باعث تسريع تجزيه خواهد شد. جنگ هاى داخلى به وقوع خواهد پيوست. انتظار نداشته باشيد كسى كه براى مقابله با كودتا زير تانك مى خوابد در صورت موفقيت كودتا دست روى دست گذاشته و آرام بنشيند. در صورت موفقيت كودتا خشونت و خونريزى و اغتشاش جامعه را فرا خواهد گرفت و تجزيه طلبان نيز فرصت تجزيه خواهند داشت. تضعيف تركيه تضعيف كشور آزربايجان نيز خواهد بود و ارمنى ها را جرى تر خواهد كرد.

٩- بخشى از نظاميان كودتا كردند و ١٦١ نفر را كشتند. در ميان كشته شدگان نوجوان و پيرمرد و ... ديده مى شود. در كشورهاى استبداد زده ى خاورميانه كه ديكتاتورها حاكمند هستند كسانى كه به جاى اشك ريختن بر قتل و عام مردم براى كشته شدن سربازهاى خاطى و عاصى اشك مى ريزند. اين موج بيمارگونه را حاكمان زورگو و مستبد به راه انداخته اند تا در ذهن ملت هيبت و هيمنه ى سرباز و نظامى گرى نشكند، چون در اينصورت جرئت مردم براى رهايى افزايش خواهد يافت. به تدريج كه از خاورميانه دور مى شويم خبرها بيشتر در خصوص كشته شدگان مردمى موج مى زند. اين تفاوت واضح و آشكار را از عملكرد مديا و رسانه هاى مناطق مذكور مى توانيد به خوبى حس كنيد.

١٠- به نظر من اردوغان و سياسيون رفتنى اند اما تاريخ و تركيه و دموكراسى ماندگار است. مردم از ماندگارى تركيه دفاع كردند نه از اردوغان.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

محمدرضا لوایی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.