رفتن به محتوای اصلی

افزایش ازدواج های زودهنگام در کردستان و ایران
گفتگو با "ایرج عبادی" روزنامه نگار
17.07.2016 - 12:43

تهیه و تنظیم؛ فرانک الماسی

در روزهای اخیر همچنان که در سایت های خبری و گزارشات، منتشر شده، شاهد افزایش ازدواج دختران "7تا10" ساله بودیم و این موضوع درخبرگزاریهای مختلف برسی شده اما مسولان حکومتی وارگانهای مربوطه توجهی به این پدیده شوم ومعظل اجتماعی ندارند،فرانک الماسی در این رابطه مصاحبه ای کوتان با  جناب اقای "ایرج عبادی" سردبیر مجله "لوتکه" شاعر و نویسنده کرد انجام داده ، که متن کامل ان در ذیل مشاهده نماید.

فرانک الماسی: بیشتر شاهد ازدواج دختران در سن زیر 15 سال بوده ایم ، ولی اکنون ازدواج دختران"7 تا10" سال روبه افزایش است ، در حالی که ازدواج این کودکان درسن پایین ازلحاظ ارگانیزم وساختارفیزکی بدن، خطرات زیادی را ازنظرپزشکی بوجود میاورد، وهمچنین تربیت نسلهای اینده اجتماعی رابه مخاطره می اندازد، نظرشما چیست؟

ایرج عبادی: کارشناسان و متخصصین امور اجتماعی سن ازدواج را اگر ساز و کارش مهیا شود برا خانمها حداقل 18 سال و برای اقایان بالای 20 سال می دانند.این نوع ازدواج ها در سنین پایین زنان را از فعالین های اجتماعی دور می کند و ضون بدن دختران برشد قانونی نرسیده، خسارت جسمی و روانی بسیار را برای انان در پی خواهد داشت.

فرانک الماسی: همه ما می دانیم که دختران زیر سن 18 سال جسمشان برای ارتباط مسائل زناشویی امادگی کامل را ندارد،پس چگونه دختری 7 ساله ازدواج می کند و در سن 9 سالگی فرزندی را به دنیا می اورد؟ایا به نظر شما مسائل روحی و روانی انها به چالش کشیده نمیشود و برخورد جامعه امروزی با این پدیده چگونه خواهد بود؟

ایرج عبادی:همانگونه که در بالا هم بدان اشاره کردم،عوارض این گونه ازدواج ها در جسم و روان دختران جبران ناپذیر خواهد بود.

فرانک الماسی:ازدواج زودهنگام این طیف از دختران که در سن کودکی صورت می گیرد،طبعا بیسوادی را نیز به دنبال دارد،پس قاعدتا نمیتواند کودکانی ایده الی به جامعه امروزی تحویل نماید،نظر شما در این باره چیست؟

ایرج عبادی: با توجه به تفکرات مرد سالارانه مذهبی رایج در قوانین جاری کشور و عرف و سنت های ناشی از ان.برای جلوگیری از فعالیت اجتماعی بانوان و دختران این نوع اقدامات غیر انسانی صورت میگیرد.

فرانک الماسی:ایا شرایط موجود و فقر اقتصادی و مشکلات خانوادگی عامل اصلی ازدواج کودکان در سن پایین میباشد؟ایا به نظرشما جبر فرهنگی و کمبود زیر ساختهای ان، در مقوله ازدواج و خصوصا ازدواجهای زودهنگام تا چه اندازه میتواند موثر باشد؟

ایرج عبادی: به نظر من هر دو مقوله ی مذکور از عوامل ازدواج زودرس می باشند. هرچند فقر اقتصادی تا در صد بالایی حتی از امکان ازدواج های عادی هم کاسته است.

فرانک الماسی:دختران 7 سال با پسرانی ازدواج می کنند که سن انها نیز به سن قانونی نرسیده و انان نیز زیر 18 سال می باشند؟این مردان کوچک چگونه و از چ راهی امرار معاش می کنند؟همچنین بعضا در مواردی شاهد ازدواج دختران کم سن و سال با مردانی بوده ایم با سن زیاد تفاوت و مقایسه این نوع ازدواجها، ریشه در چ مسائلی میتواند داشته باشد؟

ایرج عبادی:بی شک در دوران کشاوری و فئودالیته.برای پسران انهم نه در 9 سالگی بلکه در سن 15 سالگی امکان کار در زمینهای کشاورزی وجود داشت.اما در دوران سرمایه داری که معیارهای زندگی و کار بر مسئله ی جناح بندهای سیاسی. روابط کاری،نه ضوابط انسانی را هم در کاکر یابی اقایان لحاظ کرد.بی شک ازدواج های زود رس نیز امکان تحصیل.کارایی و حتی امرار معاش ساده را از پسران و مردان جوان خواهد گرفت.ازدواج های افراد مسن نیز با دختران بسیار جوان اکثر ریشه در مشکلات مالی و فقر اقتصادی خانواده دختران را دارد.که در اکثر مواقع هر دو نوع ازدواج به طلاق زودرس نیز منجر می شود.

فرانک الماسی: ایا دولتمردان و مجلس شواری اسلامی به عنوان قانونگذار برای جلوگیری از این دست ازدواجها،اقدامی کرده اند یا که قانون جامع و کاملی در این رابطه وجود دارد؟به نظر شما بازنگری بندها و تبصره هایی که در قانون اساسی نسبت به این پدیده شوم و معضل اجتماعی است نباید تغیر کند؟

ایرج عبادی: چون قوانین کشور ما در جمهوری اسلامی براساس شرع و قوانین لایتغییر مذهبی- الهی نوشته شده.بی شک کمی ها و کاستی هایش در جهان امروز و دنیای مدرن کم نیست.هر چند موارد ی هم برای تغیر به مجلس ارایه می شود. اما متاسفانه از سوی شورای نگهبان بایکوت می گردد. اینست که چرخه ی سامان دادن به اصلاح قوانین بسیار کند یا در شرایط فعلی غنی ممکن می نماید.

فرانک الماسی: ایا به طور کلی ازدواجهای زودهنگام با سنین بالا مخاطرات اجتماعی و بهم زدن توازن جمعیتی کشور را به دنبال ندارد؟

ایرج عبادی: بدون شک توازن.جمعیتی.فرهنگی و اقتصادی جامعه را بهم می ریزد. و نیاز به اسیب شناسی کارشناسی شده دقیق دارد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

سمانه گرمرودی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.