رفتن به محتوای اصلی

توضیحی در نادرستی منبع جدید فارسی بودن زبان قدیم آذربایجان
24.07.2016 - 22:01
 
 
 
 
کسانی که نظیر آقای عباس جوادی در مورد (ترکی نبودن زبان قدیم آذربایحان) دخالت کرده و می کنند، متاسفانه فاقد دقت لازم برای دخالت در این بحث اند. لذا هرآنچه که نوشته و می نویسد: نظیر "نمونه زبان تبریزیان حدود 350 سال پیش" (ایران گلوبال)، معمولأ جهت تحریک سیاسی عوام بنظر می رسد. کمااینکه آنچه که وی پیشتر در همین سایت تحت عنوان "صفوة الصفا و زبان باستان آذربایجان" نوشته بود، متکی بر درک غلط آقای جوادی از کتاب "صفوة الصفا" بود که برطبق ارزیابی «آنسیکلوپدی ایرانیکا» منبعی بی ارزش و سطحی محسوب می شود (1).
 
در مورد منبع مقالۀ اخیر آقای جوادی «رسالۀ روحی اُنارجانی» تحت عنوان "نمونه زبان تبریزیان حدود 350 سال پیش" نیز مولف مقاله متاسفانه از بدیهیات بحث بی خبر است. چون آقای جوادی نه اینکه نظرات محققین خارجی نظیر والتر برونو هنینگ در بارۀ این منبع را نمی شناسد (2)، بلکه حتی از تایید و تکرار این نظر وسیلۀ آقای یارشاطر نیز اطلاعی ندارد (3). یعنی آقای جوادی حتی به مقدمات بحث «زبان تبریزیان در قرون پیش» که تحقیق روی نظرات محققین در بارۀ موضوع مورد بحث می باشد، وارد نیست!
 
هنینگ در مقالۀ معروفش «زبان قدیم آذربایجان» مشخصأ در مورد «رسالۀ روحی اُنارجان» تذکر می دهدکه: "برخلاف آنچه که ادعا شده است، این رساله در هیچ لهجه ای نوشته نشده، بلکه به زبان فارسی عامیانه (بسیار بسیار عامیانه!) و شفاهی عوامانه است. این رساله هیچ تناسبی با مسئلۀ زبان قدیم آذربایجان ندارد" (2). (تاکید "!" از خود هنینگ است و او اصطلاح «وُلگر» را که به "عامیانه" ترجمه شده، بکاربرده است).
 
آقای یار شاطر نیز همین نظر را به فارسی در مقاله اش «آذری» در «دانشنامۀ ایران و اسلام» چنین تکرار کرده است: "خاتمۀ رسالۀ روحی انارجانی (قرن یازدهم) با عنوان «مقدمه در بیان اصطلاحات و عبارات جماعت اناث و اعیان و اجلاف تبریز» ... ارتباطی به زبان آذری ندارد، بلکه چنانکه هنینگ با نظر صائب خود دریافت ( "زبان باستان آذربایجان"، ...) بزبان عامیانۀ فارسی است ..." (3).
 
این نظرات متخصصین مبحث نشان می دهد که آقای جوادی نه تنها از مبادی بحث زبان قدیم آذربایجان بی خبر است، بلکه به طرز عامیانه ای در نشر آکاذیب می کوشد. 
 
متاسفانه همچنانکه پیشتر نیز یادآور شده ام، بحث قدمت زبان ترکی در ایران از همان ابتدای بحث وسیلۀ کسروی و شرکاء، به یک بحث سیاسی و غیر علمی تبدیل شده است (4)، که بواسطۀ این جنبۀ سیاسی آن، هرکسی نظیر آقای جوادی حق دخالت در آن را به خود می دهد. 
 
 
حواشی و توضیحات:
 
 (1) Encyclopedia iranica.
(2) W. B. Hening; „The Ancient ...“, Transactions Of The Philological Society, 1954, p. 176, footnote 5.
 
(3) احسان یارشاطر ، «آذری»، « دانشنامۀ ایران و اسلام، جزء اول، طهران 1354.
 
(4) اشاره به مقدمۀ احمد کسروی در کتابچۀ «آذری یا زبان باستان آذربایجان" در علل سیاسی نوشتن این کتابچۀ؛ و نظر محمد قزوینی در ضرورت سیاسی انتشار این کتابچه، "آذری ، یا زبان باستان آذربایگان "، (در «بیست مقاله» بکوشش ابراهیم پور داود، بمبئی 1935 ، م. ص. 141- 146 ).
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار
برگرفته از:
ایمیل رسیده

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.