رفتن به محتوای اصلی

گفتگوی صدای آمریکا با مهرداد درویش پور: فرار مغزها از ایران
25.07.2016 - 13:10

فرار مغزها پدیده‌ای است که در دهه‌های گذشته به صورت وسیع و چشمگیر گریبان کشور‌های زیادی را گرفته است. برخی کشورهای توسعه یافته نیز شامل این فرار مغزها هستند اما بسیاری هم مقصد فرار این مغزها هستند.

در فرار مغزها، نیروی انسانی نخبه، از کشور خود به کشورهای دیگر مهاجرت می کند، در نتیجه به عقیده برخی، ضررهای علمی، اجتماعی، و اقتصادی بسیاری را به این کشورها وارد می کند.

برخی نیز معتقد هستند که فرار مغزها آنطور ها هم زیان آور نیست چون نفع آن به کشور مبدا می رسد. مثلا برخی از افرادی نخبه ای که به خارج مهاجرت می کنند، بعدها با دولت ها و کارشناسان کشور شان ارتباط برقرار و به آنها کمک می کنند یا اینکه این افراد به مقام های کشور مبدا خود مشاوره می دهند و یا به کشورهایشان پول می فرستند و سرمایه گذاری می کنند.

افزایش یا کاهش فرار مغزها در ایران

در پی وقایع بعد از سال ۸۸ بارها رسانه ها از افزایش فرار مغزها در ایران خبر دادند اما بعد از روی کار آمدن دولت حسن روحانی و با توافق هسته ای، انتظار می رفت این روند کاهش بیابد اما یک مقام ایرانی می گوید این روند همچنان رو به رشد است.

وضعیت بحرانی ایران و مصر در فرار مغزها

"شاخص رقابت پذیری" مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۳ ونزوئلا و میانمار را جز کشورهایی می داند که بدترین وضعیت فرار مغزها را دارند.

بر اساس این شاخص ایران و مصر هر دو به خاطر بی ٍثباتی سیاسی از نظر حفظ مغزها در پایین جدول هستند و در رتبه های ۱۳۱ و ۱۳۳ قرار دارند.

به عقیده برخی کارشناسان عواملی چون کیفیت مراکز دانشگاهی، کمبود آزادی‌های فردی و اجتماعی و کیفیت سطح زندگی در کنار مشکلات یافتن فرصت شغلی مناسب و تبعیض قومی و دینی، از دلایلی است که نخبگان و تحصیل‌کردگان ایرانی را به خارج از کشور می‌کشاند.

مهرداد درویش پور، جامعه شناس در گفتگو با صدای آمریکا با اشاره به مشکل بیکاری گسترده در سطح جامعه و عدم جذب نخبگان، نا امیدی را اصلی‌ترین دلیل مهاجرت نخبگان دانست.

درویش پور معتقد است اگر شرایط مناسب برای دانشمندان، صاحبان اندیشه و نخبگان فکری فراهم نشود نه تنها این مهاجرت‌ها کم نمی شود بلکه سرعت بیشتری هم به خود خواهد گرفت و این کشور را با مشکلات بسیار جدی تری روبرو خواهد کرد.

درویش پور: متاسفانه جامعه ایران مثل سرزمین وبازده شده که هرکسی می خواهد فرار کند....

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

دکتر مهرداد درویش پور

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.