رفتن به محتوای اصلی

مهاجم مونیخ گرایش‌های نژادپرستانه و راست افراطی داشت
27.07.2016 - 23:07

به گزارش روزنامه‌ی آلمانی "فرانکفورتر آلگماینه"، داوید علی اس. نژادپرست بود و جهان‌بینی راست افراطی داشت. او این موضوع را باعث "افتخار" خود می‌دانست که روز ۲۰ آوریل ۱۹۹۸ به دنیا آمده و زادروزش با زادروز آدولف هیتلر یکی است.

روزنامه‌ی "فرانکفورتر آلگماینه" این موضوع را از قول محافل امنیتی منتشر کرده است. اطرافیان نزدیک داوید علی اس. گفته‌اند که او مسحور هیتلر بود. او که در یک خانواده‌ی ایرانی متولد شده بود، همچنین احساس غرور می‌کرد که به عنوان ایرانی و آلمانی به "آریایی‌ها" تعلق دارد. به نوشته‌ی این روزنامه‌ی آلمانی، ایران سرزمین اولیه‌ی آریایی‌هاست.

بیشتر بخوانید: شایعاتی درباره مهاجم مونیخ؛ "فلسطینی یا عضو سپاه؟"

"احساس برتری" نسبت به ترک‌ها و عرب‌ها

داوید علی اس. برعکس از ترک‌ها و عرب‌ها متنفر بوده است. او نسبت به آنان "احساس برتری" می‌کرده است. بازرسان این پرونده بر پایه‌ی این داده‌ها از این فرضیه حرکت می‌کنند که داوید علی اس. در جریان اقدام خود، به‌طور هدفمند افرادی را کشته است که خارجی‌تبار بودند.

هر ۹ نفری که به دست او کشته شدند، مهاجرتبار بودند.۶ تن از آنان بین ۱۴ تا ۱۷ سال و دو تن بین ۱۹ و۲۰ سال سن داشتند. سه تن از این جوانان ترک‌تبار و سه‌تن کوزووـ آلبانی‌تبار بودند. یک زن ۴۵ ساله نیز در میان قربانیان به چشم می‌خورد که او هم ترک بود.

این‌که داوید علی اس. ۳۰۰ فشنگ همراه خود برده بود و می‌توانست انسان‌های بیشتری را بکشد نیز این گمان را تقویت می‌کند که او برپایه‌ی انگیزه‌های نژادپرستانه به کشتار دست زده است. تا کنون اقدام او را کشتار بی‌هدف و جنون‌آسا (آموک) توصیف کرده‌اند که ناشی از بیماری روانی و تجربه‌ی آزار منظم روحی در مدرسه (موبینگ) توسط همشاگردی‌ها بوده است. در هر صورت داوید علی اس. وارد ساختارهای گروه‌های راست افراطی آلمان نشده بود.

بیشتر بخوانید: بازداشت یکی از دوستان مهاجم مونیخ

آنچه گرایش فکری نژادپرستانه‌ی داوید علی اس. را تایید می‌کند همچنین جملاتی است که او پس از ارتکاب جرم بالای پشت بام پارکینگ مرکز خرید المپیای مونیخ با مردی رد و بدل می‌کند که از بالکن خانه‌اش به او دشنام می‌دهد. داوید علی اس. در یکی از جملات خود فریاد می‌زند: «ترک‌های کثافت!». افزون بر آن او تاکید می‌کند که آلمانی است و در آلمان زاده شده است.

الگوبرداری از برایویک

نکته‌ی دیگر اینکه داوید علی اس. اقدام خود را درست در پنجمین سالگرد حمله‌ی تروریستی آندرس برایویک در نروژ انجام داد که یک راستگرای افراطی است. داوید علی اس. برایویک را الگوی خود می‌دانست.

برایویک در تاریخ ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۱ در اسلو و جزیره‌ی اوتویا ۷۷ نفر را کشت. قربانیان او بیشتر جوانانی بودند که در این جزیره در تعطیلات تابستانی بسر می‌بردند. نیمی از قربانیان این حادثه جوانان زیر ۳۰ سال بودند.

بیشتر بخوانید: حمله مهاجم مونیخ از یک سال پیش برنامه‌ریزی شده بود

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار
DW

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.