رفتن به محتوای اصلی

ترکیه حکم بازداشت ۴۲ روزنامه‌نگار را صادر کرد
28.07.2016 - 13:35

به گزارش خبرگزاری فرانسه در میان روزنامه نگارانی که حکم بازداشت آنها صادر شده اسم "نازلی ایلجک"، روزنامه‌نگار سرشناس ترکیه هم دیده می شود. خانم نازلی ایلجک پیشتر در روزنامه "صباح"، از روزنامه‌های هوادار دولت کار می کرد اما درسال ۲۰۱۳ بدلیل انتقاد از وزرای متهم به فساد از این روزنامه اخراج شد.

روزنامه "حریت" از قول دادستان ضد تروریستی استانبول نوشته که نازلی ایلجک در منزلش نبوده و احتمالاً برای تعطیلات به دریای "اژه" رفته است.

دستور بازداشت روزنامه نگاران در ترکیه در حالی صادر شده که روز شنبه گذشته، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در گفتگو با تلویزیون "فرانس ۲۴" فرانسه، هشدار داده بود که «رسانه ها در صورت حمایت از کودتا، بهای آن را خواهند پرداخت.» آقای اردوغان که بدلیل بازداشت های گسترده بعد از کودتای ده روز پیش، مورد انتقاد اتحادیه اروپا قرار گرفته در این گفتگو تأکید کرد که رسانه ها مجبورند قوانین ترکیه را رعایت کنند.

سازمان نظارت بر رسانه های ترکیه، روز ۱۹ ژوئیه مجوز فعالیت شماری از تلویزیون ها و رادیوهای این کشور را به اتهام حمایت از فتح الله گولن لغو کرده بود. آقای اردوغان، فتح الله گولن، متحد سابق خود را که در آمریکا زندگی می‌کند، به طراحی کودتا متهم کرده است.

خبرگزاری فرانسه می گوید، از هنگام شکست کودتا، دولت ترکیه بیشتر از ۱۱ هزار نفر را تحت نظارت قرار داده و ۵,۸۰۰ نفر دیگر را نیز بازداشت کرده است.

این در حالیست که سازمان عفو بین‌الملل می گوید شواهدی مبنی بر اعمال «شکنجه، لت و کوب و تجاوز» به زندانیان در بازداشتگاه‌های پس از کودتا را در دست دارد. این سازمان خواهان دسترسی ناظران مستقل به تمامی زندانیان و بازداشتگاه‌ها شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
صدای گوناگون مردم

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.