رفتن به محتوای اصلی

مولانا عبدالحمید اعدام هموطنان کرد را محکوم کردند
05.08.2016 - 17:57

امام جمعه اهل ‌سنت زاهدان با اشاره به "تبعات منفی اعدام" گفتند: اعدام تبعات منفی بسیار زیادی دارد. با اعدام یک نفر، علاوه بر اینکه زن و فرزندانش بی‌ سرپرست می‌شوند و مشکلات زیادی برای آنان به ‌وجود می‌آید، سبب ایجاد کینه و کدورت در دل‌ها نیز می‌شود. البته اعدام‌ها تبعات منفی دیگری نیز دارند که بیان همه آنها در این فرصت ممکن نیست. مدیریت دارالعلوم زاهدان تاکید کردند: شریعت اسلام با توجه به پیامدهای ناگواری که مجازات اعدام دارد، همواره تلاش کرده است تا اعدام‌ها به حداقل برسند. ایشان فرمودند: بنده به عنوان یک هموطن و شهروند ایرانی معتقدم برخی از قوانین جزایی در کشور باید مورد تجدید نظر قرار گیرند و اعدام‌ها کاسته شوند و به حداقل برسند.

امام جمعه اهل‌ سنت زاهدان خواستار محاکمه متهمان در "دادگاه‌های علنی و عادلانه" شدند و گفتند: ممکن است یک فرد یا گروهی مرتکب تندروی و افراط‌ گرایی شود، کما اینکه امروزه جهان مملو از افراط‌گرایی است و در کشور ما نیز در بین شیعه و سنی افراد تندرو و افراط ‌گرا وجود دارند. ما معتقدیم وقتی چنین افرادی دستگیر می‌شوند، اگر مباشرت در قتل داشته‌ و مرتکب آن شده‌اند، جرم آنها باید در دادگاه‌های عادلانه و علنی که در قانون اساسی آمده است، به اثبات برسد. مولانا عبدالحمید با اشاره به اعدام‌های اخیر، آنها را "به ‌دور از دوراندیشی و سعه ‌صدر" دانستند و اظهار داشتند: در خصوص مسأله‌ی اخیر نیز گلایه‌ای که ما داریم این است که در آن، شرایط حساس منطقه در نظر گرفته نشده است. شرایط فعلی شرایط بسیار حساسی‌ است و دشمنان همواره دنبال سوءاستفاده و ایجاد اختلاف و ناامنی هستند. امام جمعه اهل ‌سنت زاهدان در پایان خطاب به اهل ‌سنت به ‌ویژه اعضای خانواده و بستگان اعدام‌ شدگان گفتند: توصیه ما به اهل سنت بالاخص کسانی که در این مسأله متألم شده‌اند، آن است که احساسات خود را کنترل کنند و آرامش‌ خودشان را حفظ کنند.

لازم به یادآوری است که جمهوری اسلامی در چند روز اخیر حداقل ٢٥ زندانی اهل سنت کـُرد را بدون محاکمه عادلانه و دادگاه علنی اعدام کرد. نهادهای بین المللی و سازمانهای مدافع حقوق بشر از جمله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل این اعدام ها را محکوم کردند و آن را بیعدالتی فجیع خواندند. اتحادیه اروپا و برخی از دولت های غربی نیز اعدام زندانیان اهل سنت را محکوم کردند. اهل سنت و بخصوص بلوچها و کردها به نسبت جمعیت بالاترین تعداد اعدامی ها در کشور را دارند. این در حالیست که مناطق سنی نشین از جمله بلوچستان و کردستان، به امید اعتدال و تغییر، بالاترین درصد رای را به حسن روحانی دادند. اما در طی سه سال اخیر میزان اعدام ها از مناطق سنی نشین افزایش یافته است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

دكتر عبدالستار دوشوكي

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.