رفتن به محتوای اصلی

اشک‌های پهلوان وهمبستگی‌ مردم
23.08.2016 - 10:24

 

پس از آنکه وزنه ۲۴۵   کیلوگرم بهداد سلیمی در حرکت دو ضرب با سه چراغ سفید  داوران پذیرفته شده، هیئت  «ژوری» رأی به باطل بودن  داد. چیزی که نه  پیشینه داشت و نه در حد اختیار هیئت ژوری بود.

ژوری هنگامی می تواند در رأی داوران دخالت کند که میان آرای آنان اختلاف باشد. به عنوان مثال، به وزنه بالا برده  توسط  وزنه بردار دو رأی قرمز و یک سفید داده شده باشد. در آن صورت وزنه بردار یا مربی و سرپرست او می توانند درخواست تجدید نظر توسط ژوری بدهند و نه وزنه ای که با سه رأی سفیدداوران پذیرفته شده است.

از این گونه حق کشی ها و رفتارهای   نادرست در مورد ورزشکاران اعزامی ایران در  المپیک های گذشته نیز دیده شده است.

در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن با دسیسه و توطئه چینی، نشان طلای ناصر گیوه چی دروزن سوم کشتی آزاد تبدیل به نقره شد. در المپیک۲۰۱۲  لندن نشان طلای سعید عبدلی در کشتی فرنگی به همین شکل به نقره بدل گردید. ولی هیچ کدام تا این حد ناجوانمردانه نبود که طلای  پهلوان را دزدیدند.

در سال ۱۸۸۹ که « پی‌یر بارون دوکوبرتن » فرانسوی که پیشنهاد تجدید بازی های المپیک یونان را داد و از سال۱۸۹۶ بار دیگر بازی های المپیک برگزار شد،(1)   اصرار داشت که در مسابقه های المپیک تنها ورزشکاران آماتور حق شرکت داشته باشند و نه حرفه ای ها.

چون می دانست اگر پای پول به مسابقه های المپیک کشیده شود آن را فاسد کرده وبه کژراهه خواهد کشاند . کار به جایی  رسید که امروز شاهد هستیم، باندبازی، توطئه گری و رشوه خواری، حالتی که بیشتر در فوتبال، مشت زنی و کشتی اتفاق می افتد.

پیرامون حق کشی هایی که در مورد قهرمانان ایران در المپیک ها شده که آخرین آن در وزنه برداری بود، من- که معتقد به تأثیر ورزش در سلامتی و عاشق پیروزی قهرمانان ملی هستم- بر این گمانم که در مسابقه های کشتی آزاد ملبورن اگر گیوه چی صاحب نشان طلا می شد از هشت نشان طلای این رشته ورزشی- با توجه به نشان های طلای جهان پهلوان تختی و امامعلی حبیبی- سه نشان آن تنها به ایران می رسید که  دلخواه و مورد قبول دست اندرکاران آن روز فدراسیون المپیک نبود.

در مسابقه های کشتی فرنگی المپیک لندن چنانچه عبدلی به نشان طلا دست می یافت از هفت نشان طلای کشتی فرنگی– با توجه به نشان های طلای – حمید سوریان،  امید نوروزی و قاسم رضایی–   چهار نشان آن به ملی پوشان ایران تعلق می گرفت که مسئولان فدراسیون کشتی آن را  بر نمی تافتند.

در مورد پهلوان بهداد نیز بر همین باورم که با پیروزی او ایران صاحب سه نشان طلا – با توجه به نشان های کیانوش رستمی، سهراب محمودی- از هفت نشان طلا در رشته وزنه برداری می شد. علت دخالت غیر قانونی هیئت ژوری و این حق کشی مسلم را که از دید دست اندرکاران و رسانه های ورزشی جهان پوشیده نماند، از این زاویه می توان توجیه کرد.

متأسفانه عدم شایستگی  و بی‌ مسئولیتی  برخی از دست اندرکاران ورزش کشور که تنها به دلیل وابستگی به نظام به این مسابقات اعزام میشوند و عدم نفوذ آنان در کادرهای تصمیم گیرنده فدراسیون ها، عامل بزرگ این حق کشی‌هاست. سابقه نشان داده که آنان هیچگاه قادر به دفاع از حق قانونی قهرمانان ما نبوده اند.

این که چرا این حق کشی ها در مورد هیئت های ورزشی سایر کشورها کمتر اتفاق می افتد، به دلیل نفوذ نمایندگان آن ها در کادر تصمیم گیرنده فدراسیون ها است. حتی گهگاه اتفاق افتاده که از این نفوذ به زیان قهرمان های کشورهای گوناگون وبه سودخوداستفاده کرده اند.

برنامه‌های کشتی‌ فرنگی‌ و آزاد این دوره بازی‌های المپیک در آخرین روزهای پایانی بر گذار شد.

با توجه به اینکه در این مرحله کشور‌های با نفوذ  سعی میکنند با کسب نشان‌های بیشتر، جایگاه‌شان را در جدول نهایی بالاتر ببرند، طبیعی است که کشور‌های پیشتاز در کشتی‌ – به ویژه روسیه – از نفوذ خود به زیان ورزشکاران ما استفاده کنند.

چرا مسئولان ورزشی ما، اصرار نکردند فیلم حرکت دو ضرب بهداد سلیمی همان لحظه از تلویزیون مداربسته پخش شود؟  کاری که در بسیاری از تلویزیون های کشورهای دیگر انجام دادند و ثابت کردند حرکت دو ضرب پهلوان بهداد درست و رأی ژوری نادرست بوده است.

گفته شد که در زمان دریافت نشان برنز کمیا علیزاده، هیچیک از مسئولان و دست اندرکاران ورزشی ایران در سالن حضور نداشته اند! آنان کجا بودند؟

 درود به همه ورزشکاران اعزامی به المپیک «ریو» که در شرایط سخت و عدم همکاری برخی از مسئولان،  در حد توان خود تلاش نمودند..

نشان طلایی که مردم به پهلوان بهداد دادند، بی شک برتر و بالاتر از نشان فدراسیون آبروباخته وزنه برداری جهانی می باشد.  پشتیبانی مردم از قهرمانان ملی بزرگترین پشتوانه پهلوانی آنان است.

پهلوان «بهداد» مطمئن باش «رستم» و «سهراب» همراه با تو و در کنار تو خواهند بود.

«یزدانی ها» و «علیزاده ها»   و سایر قهرمانان تنهایت نخواهند گذارد.

شکست بدور از انتظار تو و ناکامی دیگر ورزشکاران اعزامی باعث یکپارچگی و همبستگی مردم در دفاع از حق شما قهرمانان ملی شد. همبستگی ای  تاریخی و به یادماندنی.

  ۲۲. اوت ۲۰۱۶

-----------------

(1) یک باستان‏شناس آلمانی به نام «کورتیوس» در دل تپه‏های خاموش «المپیا» به کاوش پرداخت، و آثار شگفتی را کشف کرد.

فکر احیای این بازیها قوت گرفت و با هزاران دشواری مردی شریف، انسان دوست و دانشمند بنام «پی‌یر بارون دوکوبرتن» فرانسوی به کمک دوستان خود در سال ۱۸۸۹ در پاریس همایشی تشکیل داد و اساس بازیهای جدید المپیک را پی نهاد.
بازیهای المپیک با الهام ازاین نام و این دورهای قهرمانی بوجود آمد. رسماً ازسال۱۸۹۶ بود که درآتن انجام گرفت وپس از آن هر چهارسال یک باردرنقاط مختلف جهان انجام گرفته‌است وفقط سه دوره بدلیل جنگ جهانی اول و دوم انجام نپذیرفت

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
پژواک ایران

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.