رفتن به محتوای اصلی

آمریکا ‘از پایان استفاده روسیه از پایگاه نوژه مطمئن نیست’
23.08.2016 - 13:23

پیشتر وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که استفاده روسیه از پایگاه هوایی نوژه همدان برای بمباران مواضعی در سوریه “عجالتا” پایان یافته. بهرام قاسمی، سخنگوی این وزارتخانه در تهران گفته بود “روسیه نه در ایران پایگاه دارد و نه مستقر شده است.”

روسیه هم تایید کرد که هواپیماهای روسیه در این عملیات به کشور خود بازگشته اند و استفاده آینده از پایگاه همدان به تحولات آتی بستگی خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، به خبرنگاران گفت که آمریکا از نزدیک همکاری روسیه و ایران را دنبال می کند و افزود که “برای ما معلوم نیست… که آیا استفاده آنها (روسیه) از این پایگاه هوایی قطعا متوقف شده است یا نه.”

وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه تایید کرده بود که بمب‌افکن های این کشور که با استفاده از پایگاه همدان در سوریه عملیات انجام داده بودند به روسیه بازگشته اند.

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس ایگور کوناشنکف سخنگوی وزارت دفاع گفت:‌ “در حال حاضر همه هواپیماهای نیروی هوایی روسیه که در این عملیات به کار گرفته شدند در خاک فدراسیون روسیه هستند.”

او افزود:‌ “استفاده آتی نیروی هوایی روسیه از پایگاه همدان در ایران براساس توافق دوجانبه در مورد نبرد علیه تروریسم انجام خواهد گرفت و به تحولات در سوریه بستگی خواهد داشت.”

خبر استفاده روسیه از پایگاه نوژه در غرب ایران هفته پیش – روز ۱۶ اوت – منتشر شد و وزارت دفاع روسیه به طور رسمی تائید کرد که هواپیماهای این کشور با پرواز از این پایگاه ماموریت‌هایی را در سوریه انجام داده‌اند، عملیاتی که حداقل برای چند روز ادامه داشت.

اما انتشار خبر با انتقاد یک مقام نظامی ایران روبرو شده است.

حسین دهقان وزیر دفاع ایران شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به این سئول که چرا خبر پروازهای بمب‌افکن‌های روسی از همدان نخستین بار از سوی روسیه منتشر شده گفت که پشت اعلام این خبر “نوعی خودنمایی و بی‌معرفتی” بوده است. بیشتر بخوانید

پرواز جنگنده‌های روسی از پایگاه نوژه به موجی از اظهار نظرها در سطح افکار عمومی ایران دامن زده است

پرواز جنگنده‌های روسی از پایگاه نوژه به موجی از اظهار نظرها در سطح افکار عمومی ایران دامن زده است.

حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده مجلس ایران، هفته گذشته در این باره در صحن علنی اخطار قانون اساسی داد اما علی لاریجانی رئیس مجلس و پس از آن علاالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، گفتند که ایران هیچگونه پایگاهی در اختیار روسیه قرار نداده است.

آقای فلاحیت پیشه گفته است که موضوع را در کمیسیون امنیت ملی مطرح می کند.

__________________________________

             آیا در اختیار قراردادن پایگاه نظامی ایران به کشوری خارجی قانونی است؟

اصل ۱۴۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید “استقرار هر گونه پایگاه نظامی خارجی در کشور هر چند به عنوان استفاده‌ های صلح‏ آمیز باشد ممنوع است” اما قانون درباره در اختیار دادن پایگاه نظامی به صورت موقت یا اجاره‌ای یا اجازه استفاده موقت هواپیماهای نظامی خارجی از امکانات ایران سکوت کرده است. بیشتر بخوانید

بر اساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی، “بهره گیری از امکانات مادی و معنوی کشور برای مقابله با تهدیدهای داخلی و خارجی” از وظایف شورای عالی امنیت ملی است که مصوبات آن برای قانونی شدن باید به تایید رهبر جمهوری اسلامی ایران برسد. بر این اساس محتمل است که در اختیار قرار دادن پایگاه نظامی به روسیه بخشی از “توافقات نظامی ایران و روسیه” باشد و مقام‌های ایرانی بر اساس بند سوم اصل ۱۷۶ این اقدام را “بهره گیری از امکانات کشور برای مقابله با تهدید خارجی” تفسیر و بر اساس آن مجوز استفاده نظامی روسیه از پایگاه هوایی نوژه همدان را صادر کرده باشند.

مقام های ایرانی اظهارات متفاوتی درباره مراحل قانونی حضور روسیه در پایگاه نظامی نوژه داشته اند. حسین دهقان وزیر دفاع گفته است که “روس‌ها برای پشتیبانی این کمک را از ما خواستند و ما امکان نشست و برخاست به آنها دادیم و هیچ توافق مکتوبی صورت نگرفت بلکه فقط یک همکاری عملیاتی بوده است” اما علاالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته است این اقدام با مصوبه شورای عالی امنیت ملی ایران و “در چارچوب توافق چهارجانبه است.”بی بی سی

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.