رفتن به محتوای اصلی

بانک دی و «معامله ۱۰۰ میلیارد تومانی» خرید و فروش آهن و ضایعات +سند
23.08.2016 - 13:32

به گزارش صبحانه، اگرچه بانک ها بر اساس وظیفه ذاتی و ایجادی خود، به دنبال سود بیشتر و راحت تر هستند، اما در این میان، بعضا معادلات به گونه ای رقم می خورد که حتی بانک های مشهور کشورمان نیز نمی توانند عایدی خاصی از برخی معاملات داشته باشند و برعکس، تبعات و دردسرهایی را نیز برایشان به همراه دارد.

یکی از آخرین معاملات با این اوصاف را می توان در صورت های مالی و گزارش بازرس قانونی یکی از واحدهای وابسته به بانک دی مشاهده کرد. در صورت های مالی مربوط به دوره ۱۱ ماهه منتهی به ۳۰ بهمن سال ۹۴ شرکت توسعه دیدار ایرانیان، حکایت قراردادی مورد اشاره قرار گرفته که نکات قابل تامل و جالبی را در خود جای داده است.

این شرکت در سال ۱۳۸۸ به عنوان سهامی خاص تاسیس و کلیه سهامداران حقیقی شرکت، بر اساس وکالت نامه های تنظیمی، کلیه حقوق و اختیارات ناشی از مالکیت سهام شرکت را به بانک دی واگذار کرده اند و بر این اساس، کنترل و راهبری عملیات شرکت در اختیار آن بانک است.

اهم فعالیت های شرکت شامل ارائه خدمات فنی و مهندسی، انجام کلیه فعالیت های مجاز در حوزه ساختمانی، صنعتی و معدنی، سرمایه گذاری و مشارکت در سرمایه شرکت ها، راهسازی و حفظ و نگهداری واحدهای اداری و خدماتی در حوزه پیمانکاری و مطالعاتی است.

در آخرین صورت های مالی مربوط به این شرکت، از یک قرارداد ۱۰۰ میلیارد تومانی نام برده شده که دارای سه رکن متعهد (بانک دی)، مجری (شرکت عمران و مسکن آباد دی) و کارگزار (شرکت آتیه سازان دی) است که در این خصوص، جمعا مبلغ ۱ هزار و ۲۰ میلیارد ریال طی سال مالی قبل (۱۳۹۳) توسط مجری، در اختیار کارگزار قرار گرفته تا با استفاده از آن اقدام به خرید و فروش آهن آلات و ضایعات کند.

شرکت کارگزار نیز با استفاده از منابع مالی تامین شده، اقدام به خرید آهن آلات از یک شرکت در منطقه آزاد انزلی کرده و در حالی که ۵۰ میلیارد تومان به صورت نقدی و ۵۰ میلیارد تومان به صورت اسناد رهنی ملکی در اختیار این شرکت قرار داده، مقدار اندکی از آهن آلات (معادل ۱۹ میلیارد تومان) دریافت و فروخته شده است.

اما به دلیل عدم اجرای تعهدات توسط فروشنده در مقابل کارگزار و ادامه نیافتن عملیات موضوع قرارداد، دریافت و تسویه وجه پرداختی با پیگیری های صورت گرفته منجر به وصول ۱۱ میلیارد تومان وجه نقد، انتقال ۵ فقره ملک در تبریز به مبلغ ۵۷ میلیارد ریال و دریافت یک فقره چک به سررسید ۱۶ مردادماه امسال، به مبلغ ۸۳ میلیارد تومان شده است.

طبق اعلام حسابرس قانونی شرکت مذکور، سود این عملیات در حدود ۲۵ درصد پیش بینی شده بوده که از این رقم، ۱۴ درصد آن به بانک دی به عنوان متعهد می رسیده است و در عین حال، سود تسهیلات دریافتی از موسسه مالی عسکریه (ملل فعلی) و کوثر نیز در سال ۱۳۹۳، به میزان جمعا ۱۸ میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۴،  به ترتیب ۲۵ میلیارد و ۲۴ میلیارد تومان برآورد شده است.

اگرچه از سرنوشت چک ۸۳ میلیارد تومانی و وصول آن خبر و مستندی در دست نیست اما با مشاهده اسناد و هزینه های اعلام شده درباره این قرارداد، به نظر می رسد که پیش بینی های بانک دی و سایر شرکت های وابسته به آن، به درستی محقق نشده و اکنون نیز مبلغ قابل توجهی بابت سود تسهیلات دریافتی از ۲ موسسه اعتباری، بر دوش شرکت های این بانک سنگینی می کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
روزنه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.