رفتن به محتوای اصلی

روایت جهانگیری از٣٠میلیون دلاری که در هواپیما گم شد
24.08.2016 - 13:59

روزنامه شرق:

  «اسحاق جهانگیری»، معاون اول روحانی عصر دیروز در جلسه بررسی عملکرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی استان قزوین با حضور مدیران و فعالان اقتصادی استان قزوین، گفت: «ما نوکر مدیری که می‌تواند در چارچوب سیاست‌های تعریف‌شده دولت کار کند، هستیم و برایم فرقی هم نمی‌کند که چه گرایشی داشته باشد؛ اما اگر نمی‌تواند باید کنار برود». به گزارش «ایسنا»، او افزود:‌ «مردم با ما شوخی ندارند. آنها رئیس‌جمهوری انتخاب می‌کنند تا سیاست‌هایش اجرا شود و رئیس‌جمهور، هم مدیرانی انتخاب می‌کند که آن سیاست‌ها را اجرا کند و نباید مدیران به صورت سلیقه‌ای عمل کنند؛ چراکه قرار نیست کشور را به صورت ملوک‌الطوایفی اداره کنیم». جهانگیری با گرامیداشت هفته دولت و یاد شهیدان باهنر و رجایی بیان کرد: «‌شهیدان رجایی و باهنر برای ما الگو هستند. زمان می‌برد تا مدعیان بتوانند به این درجه از اخلاص برسند. آنها به معنای واقعی درس مردمی‌بودن می‌دادند. نه ظاهرسازی‌کردن و به معنای واقعی درس افتادگی می‌دادند نه ریاکاری‌کردن و به دروغ خود را مخلص‌نشان‌دادن.

آنها از هر نظر برای مدیران ما نمونه هستند و هیچ وقت منفعت شخصی را به منفعت گروهی ترجیح نمی‌دادند».

کسی فراموش نمی‌کند

به چه روزهایی رسیده بودیم

همچنین به گزارش «ایرنا» او گفت: «مجلس، دولت و قوه قضائیه در یک جهت و یک مسیر برای پیشرفت کشور تحت هدایت‌های رهبری حرکت و تلاش می‌کنند».

او افزود: «یکی از سیاست‌هایی که در دستور دولت قرار گرفت، این بود که این نظام به دلایلی ازجمله شرایط حاد منطقه‌ای، باید به سمت انسجام و وحدت تحت لوای رهبر معظم انقلاب حرکت کند و امروز بحمدالله در بهترین شرایط هماهنگی سه قوه هستیم».

جهانگیری ادامه داد: «سه سال از عمر دولت روحانی گذشته و سال چهارم از دور اول شروع شده است و این سال هم خواهد گذشت و حتما دولت و دولت‌های دیگری هم خواهند آمد و ادامه کار خواهند داد. امروز وقتی که ارزیابی می‌کنیم، از روزهای نخست دولت که با چه مشکلاتی روبه‌رو بودیم، چه اهدافی برای دولت ترسیم کردیم، چقدر به این اهداف رسیدیم، کجاها از اهداف جلو و کجا عقب هستیم، بحمدالله در پیشگاه خداوند و ملت سرفراز هستیم».

او افزود: «روزی که شروع کردیم، تصمیم گرفتیم که فضای بین‌المللی کشور را درست کنیم؛ تصمیم گرفتیم فضایی را که در آن ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی مسئله اول شده بود از بین ببریم؛ فضایی را به هم بزنیم که در آن، همه قدرت‌ها مصمم شده بودند ایران را به تعبیر خودشان به بدترین وجه ممکن با فشارهای اقتصادی زمین‌گیر کنند؛ فضایی را که قدرت‌های ظالم تصمیم گرفته بودند حقوق هسته‌ای ملت ایران را نادیده بگیرند به هم بزنیم».

او گفت: «در یک مذاکرات فشرده نابرابر، یک طرف ملت ایران و طرف دیگر همه قدرت‌های بزرگ دنیا بود که موفق شدیم در یک مذاکرات نفسگیر، به دستاوردهای خوبی برسیم».

او اضافه کرد: «ایران تنها کشوری است که تحت فصل هفتم تحریم شد. شش قطع‌نامه در شورای امنیت علیه‌ آن تصویب شد و به وسیله خود شورای امنیت مجبور شد قطع‌نامه‌ای وضع و قطع‌نامه‌های دیگر را لغو کند و قطعا ایران تنها کشوری است که این اتفاق برایش افتاد. قطع‌نامه‌های دیگر هم همین‌جور و شورای‌عالی امنیت برای اولین‌بار درباره کشوری قطع‌نامه صادر کرد که این کشور می‌تواند دانش هسته‌ای داشته باشد و آن را به رسمیت بشناسد».

جهانگیری تأکید کرد: «فضای ایران‌هراسی به فضای ایران‌دوستی تبدیل شد و کشورهای قدرتمند که تا دیروز تا سطح مدیرکل، حتی با مقامات ایران تماس نمی‌گرفتند، امروز رؤسایشان صف کشیده‌‌اند برای اینکه بیایند در ایران با مقامات ایران ملاقات کنند و ده‌ها و صدها هیأت با خودشان به ایران بیاورند تا با مقامات ایرانی مذاکره کنند».

او ادامه داد: «یقینا دستاوردهای برجام باید یکی پس از دیگری آشکار شود، تحریم‌ها از پیش پای ملت ایران برداشته شود و به سمت این برویم که در فضای تعامل با دنیا در زمینه مسائل اقتصادی، تکنولوژی و بازار استفاده مطلوب ببریم».

جهانگیری افزود: «موضوع مهم دیگری که در دستور کار قرار داده‌ایم، انسجام و وحدت داخلی کشور بود. هیچ‌کس فراموش نمی‌کند که به روزهایی رسیده بودیم که سران سه قوه علیه همدیگر افشاگری می‌کردند. رئیس‌جمهوری در مجلس نوار علیه رئیس قوه قضائیه و علیه رئیس مجلس پخش می‌کرد. در داخل نیروهای انقلاب رودرروی هم قرار گرفته بودند و تحمل همدیگر را نداشتند». او در ادامه گفت: «هرکس در این مسیر حرکت کرد، در مسیر انقلاب و رهبری است و هرکس نکرد، در مسیر انقلاب و رهبری نیست و هر عنوانی هم که می‌خواهد برای خودش داشته باشد».

جهانگیری گفت: «هیچ نیروی سیاسی به دلیل اینکه گرایش سیاسی آن را بنده یا دیگری نمی‌پسندند، نباید از صحنه مدیریتی کشور حذف شود و باید در جایی که برایش مقدور است، خدمت کند». معاون اول رئیس‌جمهوری به ارتباط دولت یازدهم با علما و مراجع اشاره کرد و گفت: «ارتباط با علما و مراجع ارتباطی بی‌سابقه بود. ما به معنای واقعی پذیرفتیم که رهنمودهای مراجع و علما برای دولت، کارساز و مفید است».

جهانگیری تأکید کرد: «یک مورد نیست که دستور رهبری در این دولت زمین مانده باشد و ما برای اجرای دستورات رهبری، از رهبری هزینه کرده باشیم. مصمم هستیم دستورات رهبری را که برای پیشرفت کشور است اجرا کنیم و مسئولیت آن را هم قبول کنیم. قرار نیست که از رهبری هزینه کنیم. قرار است که دستورات ایشان را برای پیشرفت کشور اجرا کنیم».

ماجرای گم‌شدن ٣٠ میلیون دلار

همچنین جهانگیری در پایان سفر یک‌روزه خود به استان قزوین در کنار منتخبان این استان در دانشگاه آزاد واحد قزوین، با بیان اینکه پرچم مبارزه با فساد را اعتقادی برداشته‌ است، تأکید کرد: «عده‌ای هر دروغی را جعل کردند تا شاید من را در راه مقابله با فساد وادار به عقب‌نشینی کنند».

او افزود: «ما ایستاده‌ایم که این دولت قانون‌مدار باشد تا کشور قانون‌مند شود. عزم ما برای مبارزه با فساد جدی است هرچند عده‌ای هر دروغی را جعل کردند تا شاید من را در راه مقابله با فساد وادار به عقب‌نشینی کنند؛ اما این پرچمی که من برداشته‌ام اعتقادی است، چرا‌که می‌دانستم فساد در کشور سیستمی شده است».

به گزارش «ایسنا» او با اشاره به پرونده فساد نفتی یادآور شد: «هنوز ابعاد قضیه بابک زنجانی باز نشده؛ اما حتی یک نفر از آنهایی که روی حقوق‌های میلیونی معرکه گرفتند نیامدند این قضیه را باز کنند، در‌حالی‌که می‌توان از این داستان ده‌ها فیلم ساخت و کتاب نوشت».

جهانگیری اضافه کرد: «یک جوان با زدوبند دو میلیارد‌و ٧٠٠ میلیون دلار را که بخشی از آن نفت و بخشی از آن پول است، به دست آورده و مدعی شده چون تحریم هستیم دلار را به من بدهید تا بین پیمانکارها توزیع کنم و بعد از آن مدعی شده بانکم تحریم شده و نمی‌توانم توزیع کنم، درحالی‌که اصلا چنین مسئله‌ای نبوده است.

او ادامه داد: «آن بانک که کاغذی بوده و باید مشخص شود چه کسانی نوشته‌اند و امضا کرده‌اند که این حجم از پول در اختیار این بانک قرار گیرد. ساده‌ترین مسئله این است که این شخص اعدام شود؛ البته قبول داریم که باید مجازات شود؛ ولی از آن مهم‌تر این است که این پول به کشور بازگردد و مسئله مهم دیگر اینکه مشخص شود چطور چنین اتفاقی شکل گرفته است. آیا آن زنجیره پاره ‌‌شده یا حلقه‌های این زنجیره هنوز هستند و همچنان ژست انقلابی می‌گیرند».

معاون‌اول رئیس‌جمهوری با اشاره به یک فساد اقتصادی دیگر گفت: «برای آزرده‌نشدن خاطر مردم خیلی از مسائل را نمی‌گوییم. زمانی گروهی تصمیم گرفتند در دوران تحریم از یکی از کشورهای خارجی پول بیاورند. در بانک مرکزی آنجا ١٣٠ میلیون دلار تحویل آنها دادند و همان‌طور در هواپیما نشستند و وقتی به ایران بازگشتند، صد میلیون دلار به بانک مرکزی تحویل دادند؛ وقتی هم پرسیده می‌شود ٣٠ میلیون دلار چه شد، می‌گویند نمی‌دانیم گم شده، تا این لحظه هم گم شده است».

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
شرق

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.