رفتن به محتوای اصلی

واکنش آمریکا به نصب اس۳۰۰ در فردو: تمرکز ما اجرای دقیق برجام است
30.08.2016 - 12:19

بن رودز با بیان این که در هر حال تحویل این سامانه موشکی به ایران نقض قطعنامه‌های سازمان ملل متحد نیست، در مورد نصب آن در سایت هسته‌ای زیرزمینی فردو گفت، ایران فعالیت‌های غنی سازی در این مرکز را متوقف کرده و تمرکز ما اساسا بر اجرای دقیق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.

تلویزیون دولتی ایران شب گذشته، فیلمی از استقرار سامانه اس۳۰۰ در نزدیکی مرکز هسته‌ای فردو نمایش داد. این نخستین بار است که فیلمی از استقرار این سامانه موشکی پیشرفته در ایران به نمایش در می‌آید.

این تصاویر پس از آن پخش شد که رهبر جمهوری اسلامی ایران پیشتر در روز یکشنبه با اشاره به مخالفت آمریکا با تحویل این سامانه به ایران گفت “سامانه اس۳۰۰ ابزاری دفاعی است، نه تهاجمی؛ اما آمریکایی‌ها تمام تلاش خود را کردند که جمهوری اسلامی از این امکان برخوردار نشود.”

وزارت خارجه آمریکا: نگران هستیم

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت، این مسئله‌ای است که وزیر خارجه آمریکا در گذشته بطور شفاف درباره آن اظهار نظر کرده و در موارد متعدد نگرانی واشنگتن درباره فروش سلاح‌های پیشرفته، از جمله اس۳۰۰ به ایران، را به همتای روس خود منتقل کرده است.

جان کربی در ادامه گفت، “نگران آن هستیم، چرا که با فروش آن به ایران مخالف هستیم.” وزارت خارجه آمریکا پیشتر گفته است که دفاعی بودن این سامانه مورد اعتراض نیست، بلکه پیشرفته بودن آن مطرح است، که ظرفیت موشکی ایران را که موجب نگرانی واشنگتن و برخی همپیمانان آن در منطقه است، تقویت می‌کند.

قرارداد خرید سامانه پیشرفته پدافند هوایی اس۳۰۰ حدود ۹ سال بین ایران و روسیه امضا شد، اما در پی تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای ایران در سال‌های پیش از توافق جامع اتمی ۲۳ تیر ماه ۱۳۹۴، مسکو از تحویل آن به تهران خودداری کرد و پس از اجرای آن در زمستان گذشته، تصمیم به تحویل آن به ایران گرفت.رادیو آمریکا

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو آمریکا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.