رفتن به محتوای اصلی

تاریخ جهان از ماموت تا فیسبوک (47) مرتجعین؛ «دانیل دِفو» را به غُل و زنجیر، کشیدند
14.09.2016 - 11:37

 

 

در قسمت پیش؛ ضمن شرح وقایع قرن هفدهم میلادی و آنچه بین سال‌های ۱۶۵۰ تا ۱۷۰۰ گذشت، ازجمله به موارد زیر اشاره نمودم:
  • کلیسای پیتر مقدس، معروف‌ترین اثر معماری رنسانس
  • کریستینا ملکه سوئد
  • کتاب مهم لِوایِتان Leviathan نوشته توماس هابْز
  • شورش فلاخن La Fronde
  • پاسکال ریاضی‌دان و فیلسوف فرانسوی
  • تکفیر اسپینوزا در هلند
  • آتش‌سوزی بزرگ لندن در سال ۱۶۶۶
  • جنگ کرت
  • مرگ مولیر بزرگترین کمدی‌نویس تئاتر اروپا
  • لغو فرمان نانت
  • جنگ نه ساله بین پادشاه فرانسه، و دیگر قدرت‌های اروپایی
  • محاکمات جادوگری در سِیْلِم، و -
  • درگذشت لافونتِن شاعر و حکایت نویس مشهور فرانسوی‌
اکنون به سده هجدهم میلادی رسیده‌ایم و در این بخش به مهم‌ترین وقایع ربع اول قرن(از ۱۷۰۰ تا ۱۷۲۵) می‌پردازم.
...
اگرچه به قول کارل سیگن Carl Sagan؛ در مستند تلویزیونی کاسموس، تاریخ مکتوب – تاریخی که به دست بشر نوشته شده – فقط ۱۰ ثانیه از سال کیهانی را اشغال می‌کند، با این‌جال باید از گذشته آگاه شویم تا از زمان حال با خبر باشیم. تفکر در گذشته؛ گذشته نیست، مربوط به حال است و وقتی بیاندیشیم گذشته هم برایمان اکنون می‌‌‌‌شود. گذشته پیش درآمد اکنون است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱۷۰۰
جترو تال؛ و انقلاب در کشاورزی
سال ۱۷۰۰ جترو تال jethro tull کشاورز انگلیسی؛ وسیله‌ای اختراع نمود که دانه‌ها را به فاصله‌های معینی در زمین می‌کاشت.

این فواصل به نحوی تنظیم شده بود که کندن علف‌های هرز را هم امکان‌پذیر می‌نمود. گفته می‌شود که وی ارگ هم می‌نواخت و مکانیزم ارگ را برای ساختن این دستگاه در کشاورزی مورد استفاده قرار داد. سال ۱۹۶۷ یک گروه راک انگلیسی نام جترو تال را برای خود برگزید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱۷۰۱
جنگ‌های جانشینی اسپانیا
در سال‌های آغازین قرن هجدهم اسپانیا از جلال و شکوه افتاد. شارل دوم پادشاه آن کشور در سال ۱۷۰۰ میلادی درگذشت و بدون وارث ماند و همین موضوع آتش جنگ‌های جانشینی را شعله‌ور نمود و در پی آن جدال اسپانیا و ایتالیا و آلمان و فرانسه (که از ۱۷۰۱ تا ۱۷۱۴ میلادی به طول انجامید) به درگیری‌های گسترده بین‌المللی و زد و خوردهای داخلی انجامید.
 
پادشاهی اسپانیا به خاطر این جنگ‌ها تاوان سنگینی پرداخت و قلمروی اروپایی خود و ابَر‌قدرتی‌اش در این قاره را دست داد و در ییامد آن دودمان جدیدی با رگ و ریشه فرانسوی قدرت را در اسپانیا به دست گرفتند.
...
شارل دوم (پادشاه اسپانیا)؛ عضوی از خاندان بزرگ هابسبورگ House of Habsburg (یکی از مهمترین دودمانهای پادشاهی در اروپا) بود که از قرن ۱۶ میلادی به بعد، بر کل آلمان و اسپانیا حکومت می‌کردند. وقتی درگذشت شاخه‌های متعدد این خاندان ازجمله امپراتور اتریش که فرمانروایی ایالات آلمان را نیز داشت در صدد بود سلطنت بی وارث اسپانیا را صاحب شود.
این وسط لویی چهاردهم پادشاه فرانسه که برای گسترش نفوذ خود در اروپا تلاش می‌کرد، گوش به زنگ بود! بخصوص که با شاه اسپانیا(شارل دوم) نسبت خانوادگی داشت و خواهر او همسرش بود.
با قرار و مداری که بسته شد؛ شارل دوم در آخرین روزهای عمرش در وصیت‌نامه خود نوشت که تمامی متصرفات اسپانیا و مستعمرات آن را به خاندان بوربون (خاندان حاکم بر فرانسه) خواهد سپرد.
بوربون‌ها یکی از قدیمی‌ترین خاندان‌های سلطنتی اروپا هستند که در قرن ۱۶ میلادی در فرانسه روی کار آمدند و در قرن ۱۸ به تاج و تخت اسپانیا نیز دست یافتند.
...
سه هفته بعد از مرگ شارل دوم، لویی چهاردهم نوه خودش را که فیلیپ پنجم نام گرفت؛ شاه اسپانیا اعلام کرد و برای محکم‌کاری نیروهای فرانسوی وارد منطقه جنوبی هلند – که متعلق به اسپانیا بود – شدند.
کمی بعد؛ اتحادی از کشورهای اروپایی علیه فرانسه تشکیل شد. انگلستان؛ جمهوری هلند و امپراتور مقدس روم موسسان اصلی این گروه بودند. بعدها پروس؛ ایالات آلمان، پرتغال و نیز دودمان هانوور House of Hanover یکی از دودمان‌های پادشاهی بریتانیا که تبار آلمانی داشت - به آن ملحق شدند.

جنگ جانشینی اسپانیا به نوعی ایستادگی دولت‌های اروپایی در برابر توسعه‌طلبی لویی چهاردهم - پادشاه فرانسه - هم بود.
...
سال ۱۷۰۴ نیروهای فرانسوی به آلمان حمله کردند که با شکست رو به رو شدند. فرانسویان در نبرد تورین هم مغلوب شدند و سال ۱۷۰۶ از ایتالیا عقب نشستند. چندی بعد(سال ۱۷۰۸) از هلند هم بیرون رانده شدند ولی در اسپانیا میخ خود را کوبیدند و فیلیپ پنجم همچنان در قدرت بود.
پیروزی‌های فرانسویان در سال ۱۷۱۱؛ اوضاع را به نفع آنها عوض کرد و اتحاد کشورهای اروپایی علیه فرانسه از های و هوی افتاد. از سال ۱۷۱۲ صحبت از مذاکره بین طرفین شد و مقدمتاً پیمان اوترخت و پس از آن معاهده راشتات به امضاء رسید. کمی بعد در باره این معاهده‌ها صحبت می‌کنم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱۷۰۳
شهر سن پترزبورگ
سال ۱۷۰۳ در روسیه بنای شهر سن پترزبورگ؛ در دستور کار قرار گرفت. این شهر با نظارت پتر کبیر ساخته شد و از آن زمان تا ۱۹۱۸ پایتخت روسیه بود. مدتی پتروگراد نام داشت. پس از واژگونی فرمانروایی تزارها به نام لنین؛ لنینگراد خوانده شد و با فروپاشی شوروی به نام پیشینش بازخوانده شد. این شهر به عنوان صحنه وقوع انقلاب ۱۹۱۷ روسیه و پایگاه دفاع سرسختانه در برابر آلمان نازی در زمان جنگ جهانی دوم، از جایگاهی مهم و نقشی حیاتی در تاریخ روس‌ها برخوردار است و به مرکز فرهنگی روسیه نیز شهرت دارد. موزه ارمیتاژ (هِرمیتاژ)؛ با سه میلیون اثر هنری، از قدیمی‌ترین گالری‌های هنری و موزه‌های تاریخ و فرهنگ بشری در جهان، در سن پترزبورگ است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱۷۰۴
نبرد بلنهایم Battle of Blenheim
در سال ۱۷۰۴ میلادی؛ انگلیسی‌ها و اتریشی‌ها در بایرن (یکی از ایالات آلمان) در روستای بلنهایم(حوالی رود دانوب و شهر هوخشتات Höchstädt)، شکست سختی به نیروهای فرانسوی و باواری تحمیل کردند.

نبرد فوق که از جمله پیامدهایش تضمین اتحاد وین از خطر ارتش‌های فوق بود؛ نقطه عطفی در جنگ‌های جانشینی اسپانیا محسوب می‌شود.
(باواریا = بایرن Bayern؛ یکی از ایالات آلمان است)
به بلنهایم Blenheim؛ بلیندهایم Blindheim هم گفته می‌شود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱۷۰۶
کتاب هزار و یک شب؛ هزار افسان
نخستین ترجمهٔ کتاب هزار و یک شب به زبان‌های اروپایی در قرن شانزدهم میلادی به دست آنتوان گالان به فرانسوی درآمد و در سال ۱۷۰۶ منتشر شد. بعدها سر ریچارد برتون نخستین ترجمه انگلیسی آن را در ۱۸۸۵ عرضه کرد.

هزار و یک شب که نام قدیم آن هزار افسان بوده‌است؛ مجموعه‌ای از داستان‌های قدیمی هندی، ایرانی و عربی است. شروع داستان هزار و یک شب به نقل از پادشاهی است ساسانی با عنوان شهریار (پادشاه) و روایتگر آن شهرزاد (دختر وزیر) است. اکثر ماجراهای آن در بغداد و ایران می‌گذرد و داستان‌های آن را از ریشهٔ ایرانی دانسته‌اند که تحت تاثیر آثار هندی و عربی بوده‌است.
گفته می‌شود این کتاب پیش از دوره هخامنشی در هند به وجود آمده و قبل از حمله اسکندر به فارسی (احتمالاً فارسی باستان) ترجمه شده و در قرن سوم هجری زمانی که بغداد مرکز علم و ادب بود از پهلوی به عربی برگردانده شده‌است.
...
هزار و یک شب؛ در قرن نوزدهم حوالی سالهای ۱۸۴۰-۴۳ در زمان محمدشاه به دست ملا عبداللطیف طسوجی به فارسی ترجمه شده که البته یک سوم کتاب اصلی را هم شامل نمی‌شود. ضمناً برای داستان‌های آن؛ میرزامحمدعلی سروش اصفهانی اشعاری به فارسی سروده‌است.
...
در سال ۱۷۰۷؛ اسکاتلند و انگلستان که تا آنزمان کشورهایی با پادشاهی مستقل بودند طی توافقنامه‌ای با هم متحد شده، کشور «پادشاهی متحد بریتانیای کبیر» را به وجود آوردند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱۷۰۹
پتر کبیر و جنگ پلتاوا
در جنگ پلتاوا که به مدت ۲۱ سال از ۱۶۸۸ تا ۱۷۰۹ طول کشید؛ پتر کبیر(پطر کبیر) پادشاه روس، شارل دوازدهم پادشاه سوئد را به شکست کشانید و در پی آن روسیه بیش از پیش قدرت گرفت. 

پتر کبیر بعداً استونی و لیتوانی را هم تسخیر نمود و سپس به فنلاند حمله کرد. شاه سوئد که در درگیری‌ها گلوله خورده بود دیگر نتوانست قدرت بگیرد و سرانجام در سال ۱۷۱۸ در نبردی در نروژ کشته شد. پس از این جنگ، روسیه جای سوئد را به عنوان قدرت مطلق بالتیک گرفت.
از جمله دلائل شکست قشون سوئد سرمای بسیار بسیار شدیدی بود که در سال ۱۷۰۹ اروپا با آن روبرو شد، کولاکی که تا ۵ قرن قبل از آن سابقه نداشت.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱۷۱۰
تولید ظروف چینی در اروپا

سال ۱۷۱۰ راز تهیه گِل چینی مقاوم که قبل از این تنها در انحصار صادر‌کنندگان چینی و ژاپنی بود؛ در میسن Meissen(بیست و چهار کیلومتری شهر درسدن Dresden مرکز ایالت زاکسن آلمان)، کشف شد. 
در ایالت ساکسونی درسدن گرچه سازندگان چینی‌های تزئینی کارهای خود را عرضه می‌کردند اما نقاشان و مجسمه سازان و حتی شاعران آنجا فعالیت می‌کردند. درسدن درواقع مرکز فرهنگی و اقتصادی ساکسونی بود و عبارت «ظروف چینی درسدن» یا Dresden porcelain بیشتر اشاره به یک جنبش هنری است تا مجموعه‌ای از ظروف چینی.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱۷۱۴
معاهده راشتات
پیشتر توضیح دادم که با پیمان اوترخت؛ اتحاد کشورهای اروپایی علیه فرانسه، سلطنت فیلیپ پنجم و درواقع بوربون‌ها را بر اسپانیا به رسمیت شناختند. در مقابل؛ فرانسه نیز بخشی از مستعمرات خود در آمریکای شمالی را به بریتانیا واگذار کرد. با پیمان اوترخت؛ خصومت بین فرانسه و اسپانیا همچنین بین بریتانیا و هلند، فروکش کرد. پیمان اوترخت برای پایان‌گرفتن خصومت بین فرانسه و امپراتوری مقدس روم نیز مورد نیاز بود. (امپراتوری مقدس روم، نام رسمی کشوری بود که در قرن دهم میلادی - زمان حکومت اتوی یکم - Otto I تشکیل شد و تا سال ۱۸۰۶ ادامه پیدا کرد.)
...
یکسال بعد از پیمان اوترخت؛ برای پایان دادن به وضعیت جنگی بین فرانسه و اتریش؛ پیمان صلح راشتات(در شهرستان راشتات آلمان)، منعقد شد(سال ۱۷۱۴)
پیمان راشتات درواقع مکمل پیمان اوترخت بود.

مواد عمده‌ی پیمانهای فوق؛ شناسایی فیلیپ پنجم به پادشاهی اسپانیا؛ انتقال هلند، اسپانیا، میلان، ناپل و ساردنی به اتریش، انتقال جبل الطارق و مینورکا به بریتانیا، انتقال سیسیل به ساووآ(منطقه‌ای در فرانسه)، انصراف فیلیپ پنجم از حق خود به جانشینی سلطنت فرانسه، پذیرش مزایای تجارتی تازه برای هلند و انگلستان و شناسایی خاندان هانوور به سلطنت انگلستان از طرف فرانسه، بود.
(خانواده هانوور House of Hanover یکی از دودمان‌های پادشاهی بریتانیا با تبار آلمانی بود که اعضای آن از ۱۷۱۴ تا ۱۹۰۱ که ملکه ویکتوریا درگذشت بر مسند قدرت بودند.)
...
طبق معاهده راشتات؛ فرانسه، به تسلط اتریش، به جای اسپانیا در ایتالیا و بلژیک رضایت داد و به عنوان بخشی از معاهده پایان دادن به جنگ جانشینی اسپانیا، حق انحصاری برده فروشی فرانسه در آمریکای اسپانیا به انگلستان واگذار شد.
بردگانی که بیشترشان به هنگام جنگ و یا شبیخون‌هایی که برای شکار آنان صورت می‌گرفت، به اسارت در می‌آمدند و برای جلوگیری از فرارشان، بسیاری از آنها به زنجیر کشیده و شلاق می‌خوردند.

پیشتر گفتم که کلیساى مسیحی تجارت برده را نکوهش نمی‌کرد و نه تنها کلیسا؛ تمام شاه‌زادگان در اروپا از تجارت برده درآمد داشتند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فارنهایت و دماسنج جیوه‌ای
در قرن هفدهم نوعی دماسنج‌های گازی و الکلی ساخته شدند اما دقت کافی نداشتند. در سال ۱۷۱۵ گابریل دانیل فارنهایت Daniel Gabriel Fahrenheit جیوه را مورد استفاده قرار داد و دماسنج جیوه‌ای ساخت که توانایی اندازه‌گیری دماهای پایین‌تر از نقطه انجماد آب و بالاتر از نقطه جوش آن را دارا بود. دماسنج‌ جیوه‌ای یکی از رایج‌ترین دماسنج هاست و با منبسط شدن جیوه یا الکل درون مخزن آن کار می‌کند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱۷۱۶
اسپانیایی‌ها در تگزاس
در نزد کاشفان اسپانیایی غرب آمریکای شمالی دارای افق‌های رویایی و ناشناخته بود و آنان برای کشف و سلطه بر این سرزمین‌ها بسیار کوشیدند. پرچم اسپانیا بر خاک تگزاس بمدت نزدیک به ۳۰۰ سال افراشته بود و آن کشور اولین کشور اروپایی بود که ادعای مالکیت قسمت‌هایی از تگزاس را کرد. اسپانیا در سان‌آنتونیو (قلب تگزاس) در رقابت با فرانسه، اقدام به تاسیس پایگاه‌های مذهبی نمود و به تبلیغ مذهب کاتولیک در میان مردمان بومی آن سرزمین پرداخت تا آنان را بیشتر و بهتر دراختیار بگیرد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱۷۱۸
عصر لاله در امپراتوری عثمانی
 از ۱۷۱۶ تا ۱۷۳۰؛ عصر لاله (لاله دورى) و بعبارت دیگر یک دوره اصلاحات در امپراتوری عثمانی ادامه داشت.

دلیل نام‌گذاری این دوران به لاله علاقهٔ بیش از حد سلطان عثمانی به گل لاله بود و مردم ترکیه در این دوران چنان در کار کاشت لاله جدیت به خرج دادند که در مدت کوتاهی از لاله‌کاران فرانسه و بلژیک که در آن زمان در جهان به کاشت لاله معروف بودند، پیشی گرفتند.
در آن دوران نه تنها کاشتن گل لاله در تمامی نقاط کشور رایج شد؛ نوعی گشایش هم در دستور کار قرار گرفت. پژوهشگران و شاعران حمایت می‌شدند. انتشارات به زبان ترکی آغاز شد. معمارانی از اروپا دعوت شدند و قصرها و باغ‌هایی به سبک روکوکو (سبک قصرهای فرانسوی) ساخته شدند. اما عصر لاله تجمل درباری در امپراتوری عثمانی را به اوج رساند و بالا رفتن هزینه‌ها باعث بوجود آمدن تورم، نارضایتی و طغیان مردم شد. سرانجام در طی شورش خونینی سلطان عثمانی(احمد سوم) از پادشاهی خلع شد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱۷۱۹
رابینسون کروزوئه 
در سال ۱۷۱۹ نویسنده انگلیسی؛ دانیل دِفو Daniel Defoe رمان «رابینسون کروزوئه»، را برشته تحریر درآورد. 
این رمان از دوران نگارش خود تاکنون، بحث‌انگیز بوده و اندیشمندان بزرگی از جمله ژان ژاک روسو، کارل مارکس، جیمز جویس، ویرجینیا وولف و ادوارد سعید، در باره آن نوشته‌اند. رابینسون کروزوئه در دورانی منتشر شد که جهان بر اثر انقلاب صنعتی، پیدایش طبقه متوسط شهری و دگرگونی فرهنگ غالب بر جامعه در حال پوست انداختن بود. 
... 
دانیل دِفو در نوشته‌های خود از کلیسا انتقاد می‌کرد و خواهان دگرگونی مناسبات اقتصادی و اجتماعی بود. وی چندین بار به دلیل نوشته‌های خود علیه اشراف و کلیسا به زندان افتاد. یک بار او را به اتهام «تحریک افکار عمومی» در میدان مرکزی شهر به غُل و زنجیر کشیدند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱۷۲۰
جان رابرتز؛ و دوران طلایی دزدی دریایی
از دههٔ ۱۶۵۰ تا ۱۷۳۰؛ در دوران طلایی دزدی دریایی و ۸۰ سالی که فجیع‌ترین غارت‌ها جریان داشت؛ ملوان اهل بریتانیا، بارتولومئو روبرتز(جان رابرتز)، در شمار سنگدل‌ترین دزدان دریایی و رکورددار نابود‌کردن کشتی بود. وی کشتی‌های آمریکایی و غرب آفریقا را در فاصلهٔ سال‌های ۱۷۱۹ تا ۱۷۲۲ مورد هجوم و دستبرد قرار می‌داد.
...
بر طبق برآوردها حدود ۹۵۴ کشتی کوچک و بزرگ را به عمق آب‌ها فرستاده‌ و خیلی‌ها را شکنجه و اعدام کرده‌است. جان رابرتز به دلیل قساوت بیش از حد و سنگدلی‌اش اغلب اوقات با نام مستعار «بارت سیاه‌دل» شناخته می‌شد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱۷۲۱
پیمان صلح نیستاد
پیمان صلح نیستاد؛ پیمانی است بین روسیه، سوئد و فنلاند که در آگوست ۱۷۲۱ منعقد گردید.

در پیامد آن سوئد از قسمت‌های زیادی از خاکش از جمله، لیوونیا Livonia(منطقه‌ای تاریخی و کهن در طول سواحل شرقی دریای بالتیک)، اینگریا، استونی و قسمتی از فنلاند چشم‌پوشی کرد.
جلو تر ائتلاف روسیه لهستان و دانمارک، در جنگ با سوئد شکست را به آن کشور تحمیل کرده بودند و در پی آن پیمان نیستاد بسته شد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱۷۲۲
غروب حکومت صفوی
حکومت صفویان که شاه اسماعیل اول آن را با پیروزی در جنگ‌های متعدد؛ در تبریز آغاز کرد، در اصفهان با اسارت شاه سلطان حسین و با بخشش تاجش به محمود افغان به پایان رسید.
البته هجوم افغان‌ها به ایران تنها عامل ازهم‌پاشیدگی سلسله صفوی نبود.
  • اوضاع نا بسامان کشور در پایان دوران این دودمان به ویژه زمان زمامداری شاه سلطان حسین،
  • ناتوانی و تحلیل رفتن تدریجی نیروی نظامی و سقوط اخلاقی سردمداران،
  • بی‌توجهی به عنصر انضباط و جانشین‌شدن دشمنی و حسد میان نظامیان،
  • کاسته‌شدن از انگیزه‌ها و علائق طبقات خدمتگزار،
  • نفوذ ملکه‌ها و خواجه‌سرایان در امور سیاسی و اداری کشور،
  • حرَم‌بازی و عشرت‌بارگی درباریان و در رأس آن‌ها پادشاه، و -
  • فاصله عمیق بین حکومت و مردم....
از جمله عوامل سقوط صفویان بود.
سرنگونی امپراطوری و دودمان صفویه که پادشاهان آن ۲۲۱ سال (از ۱۵۰۱ تا ۱۷۲۲ میلادی) بر پهنه ایران‌زمین حکم راندند؛ درس‌های قابل تأملی دارد.
...
سال ۱۷۲۲ امپراتور کانگ‌شی یکی از قدرتمندترین شاهان تاریخ چین درگذشت. وی با فتواهای پاپ کلمنت یازدهم مسئله داشت و بهمین دلیل از ورود مبلغان مسحی به چین جلوگیری می‌کرد. 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱۷۲۵
استرادیواری؛ پدر ویولن
بین ۱۷۰۰ تا ۱۷۲۵ میلادی سازنده و تعمیرکار ایتالیایی سازهای زهی؛ آنتونیو استرادیواری Antonio Stradivari بیش از ۱۰۰۰ ویولن ساخت که اکنون در حدود ۶۰۰ عدد از آن‌ها باقی مانده‌اند. استرادیواری سازهای ویلونسل و ویولا را هم تولید می‌کرد. وی ۹۳ سال عمر کرد و بیشتر عمرش به ساخت سازهای زهی گذشت.
در قسمت بعد وقایع قرن هجدهم میلادی را پی‌می‌گیریم.
تاریخِ جهان از ماموت تا فیسبوک ادامه خواهد داشت

 
1700 1725
1701
Sowing seeds
English farmer Jethro Tull invented a wooden seed-drill, a machine that sowed seed in straight rows. It wasted much less seed than the traditional method of scattering it by hand.
1701
War of the Spanish Succession
Philip of Bourbon, son of Louis XIV of France, was named as heir to the Spanish throne in 1700. The following year, the rest of Europe, headed by Austria and Britain, went to war against France to prevent it. The war lasted until 1714.
1703
St. Petersburg
St. Petersburg, city and port, is the second largest city of Russia and one of the world’s major cities. St. Petersburg has played a vital role in Russian history since its founding in 1703. For two centuries (1712–1918) it was the capital of the Russian Empire. The city is remembered as the scene of the February and October Revolutions of 1917 and for its fierce defense while besieged during World War II.
1704
Battle of Blenheim
Fought on 13 August 1704 during the War of the Spanish Succession (1702-13), Blenheim saw a decisive defeat for a Franco-Bavarian force by the allied English, Dutch and Austrian armies commanded by the Duke of Marlborough and Prince Eugene of Savoy. It destroyed the myth of French invincibility and earned the British Army an enduring reputation for courage and discipline on the battlefield.
1706
One Thousand and One Nights
One Thousand and One Nights (أَلْف لَيْلَة وَ لَيْلَة‎ = alf layla wa-layla) is a collection of Middle Eastern and South Asian stories and folk tales compiled in Arabic during the Islamic Golden Age. What is common throughout all the editions of the Nights is the initial frame story of the ruler Shahryār and his wife Scheherazade, and the framing device incorporated throughout the tales themselves.
1709
Swedish defeat
Tsar Peter the Great's crushing defeat of a Swedish army at the Battle of Poltava ended Charles Xll's over-ambitious plan to invade Russia.
The victoiy confirmed Russia as a Baltic power.
1710
Pretty porcelain
The Meissen factory near Dresden in Saxony began making fine porcelain wares. European pottery makers had long sought to discover the
Chinese secret of making porcelain for themselves, and Meissen's finely modelled and painted products were an instant success.
1713
Britain's slave trade
As part of the treaty ending the War of the Spanish Succession, Britain won the right to supply African slaves to the Spanish colonies. The Triangle of Trade between British ports, Africa, and the Caribbean began.
1714
Treaty of Rastatt
The Treaty of Rastatt was concluded between Holy Roman emperor Charles VI and France, and signed on March 6, 1714. It confirmed the Treaties of Utrecht and ended the War of the Spanish Succession between Austria and France.
1714
Mercury thermometer
German physicist Daniel Gabriel Fahrenheit invented the mercury thermometer with a standardized scale in 1714. This early mercury thermometer shows the scale from minus 13 to plus 217 degrees Fahrenheit.
1716
Spanish in Texas
The Spanish intensifie; their efforts to establish a presence in east Texas, USA Spain wanted to block French expansion west from Louisiana. At that time, the land was actively colonized by French settlers as part of New France, which extended from Hudson Bay to the mouth of the River Mississippi. The Spanish established a presidio (fortress gamson) at San Antonic.
1718
The Tulip Age
The Tulip Age (لاله دوری) refers to the period between 1718-1730 and includes the reigns of Sultan Ahmed III and his grand vizier, Nevşehirli Damat Ibrahim Paşa. The age takes its name from the great interest shown in raising tulips by the wealthy and court of the time. Istanbul experienced a great deal of innovation and changes in the period. Grand Vizier Nevşehirli Damat Ibrahim Paşa affected the architecture and public works of Istanbul through projects he had brought from Vienna.
1719
Robinson Crusoe
Robinson Crusoe is a novel written by Daniel Defoe.
Robinson Crusoe was very popular as soon as it was published. Before the end of 1719...
The novel's popularity has continued and it has become one of the most widely published books in history.
1720
Golden Age of Piracy
Bartholomew Roberts was a Welsh pirate who raided ships off the Americas and West Africa between 1719 and 1722. He was the most successful pirate of the Golden Age of Piracy as measured by vessels captured,...
1721
The Treaty of Nystad
The Treaty of Nystad was the last peace treaty of the Great Northern War of 1700–1721. It was concluded between the Tsardom of Russia and the Swedish Empire on 10 September 1721 in the then Swedish town of Nystad...
1722
Fall of the Safavid dynasty
Sultan Husayn was a Safavid Shah of Iran (Persia). He ruled from 1694 until he was overthrown in 1722 by rebellious marauder Mahmud Hotaki, an Afghan of Pashtun ethnic background. His reign saw the downfall of the Safavid dynasty, which had ruled Persia since the beginning of the 16th century.
1725
Making music
Between 1700 and 1725, Italian Antonio Stradivari created violins of amazing quality, famed for the beauty of their sound, which has never been matched. About 600 "Strads" still exist and are highly sought after.


در همین زمینه
تاریخ جهان دادگاه جهان است 
بخش‌های دیگر«تاریخ جهان از ماموت تا فیسبوک» 
...
سایت همنشین بهار 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

همنشین بهار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.