رفتن به محتوای اصلی

نژاد پرستی غربی
17.09.2016 - 07:14

 

نژاد سفید یعنی متعلق به سر زمین های غربی بودن است  و در خیلی موارد دارنده مذهب مسحیت تلقی می شود . حالا می توان از خود سئوال کرد چرا تمام ممالک غیر اروپایی  جزنژاد غیر سفید محسوب شده و سیاه تلقی می گردند.سئوال خوبی است و جواب به این سئوال حاوی عصاره فرهنگ اروپایی و غربی  می باشد. . استعار غرب علاوه بر تسخیر ممالک دیگر بطور جغرافیایی؛ سلطه خودرا با تسخیر فرهنگ و زبان مردم  ممالک دیگر و جایگزین کردن مقولاتت استعماری بعنوان حکم مطلق حاکم بر ادبیات هنر و علم حفظ کردند.

این تسلط دردوران مدرن به قول ادوارد سعید ، باهابها و اسپیدک به شکلی در آمده که حتی محقیقن غیر غربی نا چار به استناد به دست آورده های علمی و هنری استعماری غربی می باشند.

علاوه براین استناد به موضوعات و مبحث های غیر غربی وخارج از دنیا غرب باعث تثبیت هویت غربی بوده وهست و این کشورهای غربی بعنوان زمینه سیاهی بوده اند که تصویر به اصطلاح نژاد سفید در آن ظاهرمی شودو به خوبی قابل روئیت برای بیننده از هر مملکت و سرزمینی خواهد بود. این موضوع که دانش علمی غرب در واقع بر اساس تمرکز دادن وسایل و امور تحقیق برروی سرزمین های غیر غربی بوده است ، دوجنبه تکاملی برای فرهنگ و اساس سامان غربی در بر دارد و خواهد داشت . نخست اینکه جنبه های فی النفسه فرهنگ خودشان  دست نخورده و بکر می ماند، بدون توضحی و تشریح استوار می شود و بعنوان نرم و معیارها و ارزشهای باطنی خود را تثبیت می کند و دوم اینکه فرهنگ و زبانهای غیر غربی بعنوان شی دستخوش تحقیقمی گردند و بر اساس خواسته جوامع غربی  شکل خواهند یافت.

 در این رابطه باید متذکرشد که طبیعی است که هر کشور غیر غربی ظاهرا زبان و فرهنگ خود را دارد ولی مقولاتی که در هر گسل تاریخی در مورد آن می توان راجع به آن به بحث و گفتگو ، تحقیق و مطالعه و نوشتن پرداخت به عبارت دیگر مقولات و موضوعات و زبان تشریح و تجزیه و تحلیل تعیین شده از غرب و تسلط اعمالی غرب می باشد.تعریف پدیده ها به قوت خود همیشه ممکن نیست و فرهنگ و زبان غیر غربی وسله ای بوده است که غرب توانسته به توسل به آن برای خود هویتی خوب و خوشایند تعیین کند.

سینمای غرب با جهانگیر کردن خود استیلای فرهنگ غربی و تبدیل شدن آن را بعنوان معیار و ارزش طبیعی  تثبیت کرد.

حال سفید و یا سیاه خود به نوبه خودحاوی مقولات ، واژه ها و در بر دارنده معنای جانبی شده است . سفید برای مثال بعنوان پاکی، خوبی ، استواری یا مقابل سیاهی و شب ، زشتی و پلیدی تلقی شده و سفید به شکل روشنایی صبح در مقابل تاریکی شب تصویر شده و اشعار و داستانهای زیادی با ایماژهای متفاوت از این تفاوت بهره جسته اند و نژاد سفید نهایتا در اذهان هم بعنوان نژاد پاک برتر و فرهیخته تثبیت شده است. دانش غرب بر ضمیر نا خود آگاه شهروندان دنیا همه گیرشده است و بر ضمیر نا خود گاه ملت ها سلط گزیده است. مثلا هالی وود با انتخاب هنرپیشگان بلوند و چشم آبی سمبل زیبایی را تعیین کرده اند چرا که این هنرپیشگان در فیلمها نقشش پیشاهنگان درستی ، قدرت و پاکی را بعهده دارند که برعلیه پلیدی می جنگند. این امر حتی تعیین سیمای زشت و زیبا را در بین انسانها تحت تاثیر قرار داده است بطوری که فلان شخص زیبا رو تلقی می شود چرا که شبیه مثلا کلارگ گیسل یا رابرت ردفورداست.

انسانها متفاوند و نقش روشنگری برعلیه سلطه نظامی ، فرهنگی و سایر ابعاد( Dimension) تاریخی و اقتصادی دنیای غرب سبب گشایش دنیا بروی معیار و  ابعاد (Dimension)   تاریخی دیگری است که موجب افزایش  ارزش های انسانی و عدم جنگ و مقابله مابین انسانها خواهد بود.

به امید آن روز

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ویژه ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.